Średni wiek samochodów serwisowanych w europejskich warsztatach

13 maja 2025, 11:44

Jak kształtuje się struktura wiekowa samochodów obsługiwanych przez niezależne warsztaty w Europie Środkowo-Wschodniej? Sprawdziliśmy, czy serwisowane auta są coraz starsze czy coraz młodsze i jak te dane wyglądają w różnych krajach.

Starsze auta wciąż dominują w warsztatach

Ogólne wnioski z analizy są jasne. W niezależnych warsztatach dominują pojazdy starsze niż siedem lat. Trend ten odzwierciedla zarówno sytuację ekonomiczną właścicieli aut, jak i specyfikę rynku niezależnych serwisów, który nadal skupia się na obsłudze pojazdów pogwarancyjnych.

Z danych zebranych w ramach badania przeprowadzonego wśród przedstawicieli warsztatów niezależnych wynika, że aż 70,1% serwisów obsługuje przede wszystkim samochody w wieku powyżej siedmiu lat. Pojazdy młodsze – w wieku 4–6 lat – stanowią zaledwie 13% przypadków. Najmłodsze auta, czyli te objęte jeszcze gwarancją producenta, trafiają do niezależnych warsztatów sporadycznie, co potwierdza nadal silne powiązanie tej części rynku z obsługą starszej floty.

– Wyniki badania jasno pokazują, że głównym klientem niezależnych warsztatów w naszym regionie Europy pozostaje właściciel samochodu używanego, często po gwarancji, wymagającego regularnej i przystępnej cenowo obsługi technicznej.– komentuje Alfred Franke, prezes Grupy MotoFocus. – Potwierdza to tezę, że niezależne warsztaty nie wykorzystują szansy, którą dają im unijne regulacje prawne zwane MBVER/GVO. Choć patrząc na to z dystansu można stwierdzić, że sam fakt istnienia przepisów umożliwiających serwisowanie samochodów w okresie gwarancji bez jej utraty w niezależnych warsztatach podnosi ich wizerunek, ułatwiając pozyskanie klientów, będących właścicielami młodych aut.

Wiek pojazdów w warsztatach: regionalne różnice i nowe trendy

Choć ogólny trend pozostaje niezmienny, niektóre rynki notują pewne oznaki zmiany. W krajach takich jak Litwa, Łotwa, Bułgaria czy Chorwacja rośnie udział młodszych aut w strukturze klientów warsztatów niezależnych. Może to świadczyć o wzroście zaufania do jakości usług oferowanych przez niezależne serwisy – także wśród właścicieli nowszych pojazdów.

Zauważalna jest jednak również inna tendencja – w co czwartym warsztacie średni wiek obsługiwanych pojazdów wzrósł. Eksperci tłumaczą to wydłużaniem cyklu życia samochodów – właściciele rzadziej decydują się na zakup nowego auta, m.in. z powodu ich wysokich cen. Efektem tego jest większe obciążenie warsztatów starszymi, często wymagającymi większej liczby napraw pojazdami.

Najbardziej wyraźne zmiany w strukturze wiekowej pojazdów serwisowanych w niezależnych warsztatach odnotowano na Węgrzech i Słowacji. Węgierskie warsztaty raportowały wzrost średniego wieku obsługiwanych aut aż w 44% przypadków, przy zaledwie 14% wskazań na spadek. Na Słowacji tendencja jest podobna, choć różnice procentowe nieco mniejsze. U ponad połowy ogółu respondentów średni wiek serwisowanych samochodów pozostał bez zmian w porównaniu do roku poprzedzającego badanie.

Dominacja starszych aut w warsztatach – jakie wyzwania stoją przed rynkiem?

Obserwowana zmiana struktury parku serwisowanych pojazdów stawia przed warsztatami konkretne wyzwania. W ostatnich kilkunastu latach motoryzacja dokonała znaczącego postępu w obszarze systemów elektronicznych, systemów wsparcia kierowcy czy układów redukcji i oczyszczania spalin. Często nawet auta dziś kilkunastoletnie wymagają od mechaników szerokiej wiedzy i elastyczności. Zwiększanie kompetencji warsztatów wymaga udziału w szkoleniach i inwestycji w sprzęt.

– Niezależne serwisy, które potrafią skutecznie obsługiwać szeroki wachlarz pojazdów, mają realną przewagę konkurencyjną. Budując skrupulatnie swoje kompetencje, w dłuższej perspektywie mogą przyciągnąć także właścicieli młodszych aut, oferując im korzystną alternatywę dla autoryzowanych stacji obsługi. – dodaje Alfred Franke, prezes Grupy MotoFocus.

Metodologia badania

Badanie, na podstawie którego przygotowano artykuł, zostało przeprowadzone przez portal MotoFocus.eu w formie wywiadu internetowego (CAWI) na panelu reprezentantów niezależnych warsztatów samochodowych w następujących krajach Europy: Polska, Czechy, Słowacja, Słowenia, Litwa, Łotwa, Estonia, Węgry, Rumunia, Bułgaria i Chorwacja. W badaniu udział wzięło 2506 osób.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!