Oprogramowanie do zarządzania warsztatami samochodowymi stało się niemalże standardem. Przedstawiamy wyniki ankiety, która wykazała między innymi, jakie funkcje programów są najważniejsze dla warsztatów.
Oprogramowanie do zarządzania warsztatem: wyniki ankiety
Już na pierwszy rzut oka możemy stwierdzić, że oprogramowanie do zarządzania warsztatem stało się popularnym i chętnie wykorzystywanym rozwiązaniem. Jak pokazują wyniki naszej ankiety, tylko 14,6% warsztatów nie korzysta z tego typu rozwiązań. Oznacza to, że zdecydowana większość, bo aż 85,4% badanych, wykorzystuje programy do zarządzania swoim biznesem.
Programy do zarządzania warsztatami samochodowymi oferują wiele funkcji, które usprawniają pracę i pomagają w organizacji. Z ankiety wynika, że najczęściej wykorzystywane funkcje to: faktury i rozliczenia (91%), zarządzanie zleceniami (94%), historia napraw (94%) oraz obsługa magazynu (84%). Co ciekawe, stosunkowo niewiele, bo raptem jedna trzecia ankietowanych warsztatów korzysta z oprogramowania do zamawiania części. Być może wynika to z przyzwyczajenia do tradycyjnych metod lub braku integracji z hurtowniami motoryzacyjnymi w dostępnych programach.
Czego brakuje w oprogramowaniu do zarządzania warsztatem?
Ankietowani wskazali również, jakie nieposiadane obecnie funkcje chcieliby mieć w używanym przez siebie oprogramowaniu. Wśród najczęściej wymienianych znalazły się między innymi wbudowane katalogi dystrybutorów (ponad 30% ankietowanych), mobilny dostęp do danych i obsługa głosowa (22,6%) oraz integracja z systemami diagnostycznymi (21,2%).
Te wyniki sugerują, że producenci oprogramowania powinni skupić się na dalszym rozwijaniu funkcjonalności w warsztacie swoich produktów. Mechanicy docenią wszelkie ulepszenia dotyczące “spinania” w jednym urządzeniu wielu możliwości.
– Tworzymy nasze oprogramowanie we współpracy z użytkownikami, dlatego wyniki ankiety mnie nie zaskakują. Nowoczesne warsztaty, nastawione na profesjonalną obsługę klientów, nie mogą dziś funkcjonować bez dedykowanego oprogramowania, które usprawnia organizację pracy, optymalizuje koszty i ułatwia zamawianie towarów do dostawców. – mówi Grzegorz Mucha, prezes zarządu firmy ASCO Systemy Informatyczne. – Coraz więcej użytkowników interesuje się wykorzystaniem mobilnej aplikacji, która pomaga budować pozytywny wizerunek już przy pierwszym kontakcie z klientem. Funkcja wprowadzania danych głosowo znacznie ułatwia i przyspiesza obsługę. Szybki dostęp do danych serwisowych, schematów oraz czasów napraw pozwala zaoszczędzić czas i uniknąć potencjalnych błędów. Dużą popularnością cieszą się wbudowane katalogi czołowych dystrybutorów, które umożliwiają szybki dobór części i precyzyjne kalkulowanie zleceń. Choć wiele mniejszych warsztatów nadal korzysta z telefonu do zamawiania towarów, obserwujemy rosnące zainteresowanie funkcjami wspierającymi wybór najlepszego dostawcy. Dzięki dostępowi do aktualnych cen i stanów magazynowych dystrybutorów właściciele warsztatów mogą jeszcze skuteczniej optymalizować swoje zakupy. – dodaje Grzegorz Mucha.
– Dynamiczne zmiany w branży automotive oraz wzrost oczekiwań klientów wymusiły na warsztatach przejście na nowoczesne oprogramowanie. Fakturowanie, zarządzanie zleceniami, historia napraw i obsługa magazynu to dziś kluczowe obszary wykorzystywane w codziennej pracy. Działając na rynku od ponad 30 lat, zebraliśmy wiele doświadczeń na temat praktycznych potrzeb serwisów i widzimy, że użytkownicy cenią możliwość kompleksowej obsługi serwisu w jednym programie – od przyjęcia pojazdu, przez wycenę napraw, aż po wydanie pojazdu klientowi. – mówi Kacper Mioduszewski z firmy Integra Software. – Serwisy oczekują możliwości dobrania części od dystrybutora, sprawdzenia stanu i ceny uwzględniającej indywidualne warunki warsztatu oraz ich zamówienia. W naszym programie takie rozwiązanie jest dostępne, podobnie jak możliwość skorzystania z dodatkowych aplikacji mobilnych. Dzięki aplikacjom aktywne przyjęcie pojazdów staje się szybkie, nie wymaga wpisywania danych ręcznie ani przeszukiwania papierowych dokumentów. Mechanicy zyskują natomiast łatwy dostęp do szczegółów zleceń, danych serwisowych i instrukcji napraw. Jak widać, coraz więcej użytkowników oczekuje integracji programów warsztatowych z urządzeniami diagnostycznymi, co dostrzegliśmy, wprowadzając odpowiednie rozwiązania. – dodaje Kacper Mioduszewski z firmy Integra.
Badanie wskazuje, że oprogramowanie do zarządzania warsztatami samochodowymi jest dziś już powszechnie wykorzystywane i doceniane przez przedsiębiorców. Większość przedstawicieli warsztatów chciałaby, aby ich warsztatowy program integrował w sobie jak najwięcej funkcji – w tym zamawianie części, a nawet diagnostykę pojazdów. Z pewnością pozwoliłoby to zaoszczędzić nieco czasu i energii w codziennej pracy.
Komentarze