Analiza cen części zamiennych w Polsce na przełomie IV kwartału 2024 i I kwartału 2025 przynosi pierwsze symptomy zmiany dynamiki rynku. Zauważony poprzednio niepokojący trend zdaje się nieco wyhamowywać. Jakie są zatem perspektywy dla branży?
Ceny części wciąż spadają, ale wolniej niż wcześniej
Po wielu miesiącach obserwowanego spadku transakcyjnych cen części, pojawiły się oznaki wyhamowania tego trendu, co może być pozytywnym sygnałem dla branży motoryzacyjnej.
Choć inflacja konsumencka w Polsce wzrosła w analizowanym okresie o 1,4%, to ceny części samochodowych na poziomie transakcyjnym spadły średnio o 0,6%. Uwzględniając inflację, oznacza to realny spadek wartości koszyka części o około 2%. Wartość referencyjnego „koszyka inflacyjnego” dla branży zmniejszyła się z 669 876 zł do 665 804 zł.
Dane te pochodzą z szerokiego zestawienia obejmującego 27 dystrybutorów części i 331 producentów, co daje solidny obraz bieżącej sytuacji rynkowej. Zostały nam udostępnione przez platformę Motorro.pl.
Przed nami zmiana kursu?
Najważniejszym wnioskiem z najnowszej analizy jest to, że branżowy koszyk inflacyjny zaczyna wychodzić z fazy deflacyjnej. Choć nie obserwujemy jeszcze wzrostów cen, to tempo ich spadku wyraźnie zmalało w porównaniu do wcześniejszych kwartałów, kiedy obniżki sięgały kilku procent.
– Rynek wyraźnie daje sygnał, że zbliżamy się do punktu stabilizacji. Dla dostawców i producentów to bardzo ważna wiadomość – dłuższe utrzymywanie się spadków cen groziło dalszym kurczeniem się marż i presją na rentowność – komentuje Alfred Franke, prezes Grupy MotoFocus – Spowolnienie spadków może być efektem kilku czynników. Po pierwsze – opóźnionym skutkiem wcześniejszych wahań kursów walut. Po drugie – efektem wcześniejszych działań dystrybutorów, którzy przez ostatnie kwartały intensywnie optymalizowali zawartość magazynów, dostosowując się do zmian popytu i struktury sprzedaży. – dodaje Franke.
– Cieszymy się, że po raz kolejny dane z naszej platformy zakupowej pozwalają obserwować zmiany zachodzące w rynku aftermarket. Potwierdzają one to, co wielu uczestników rynku czuje na co dzień – że branża przeszła w ostatnich kwartałach przez wyjątkowo wymagający okres. Dystrybutorzy i producenci balansowali blisko granicy opłacalności, próbując utrzymać konkurencyjność i jednocześnie nie dopuścić do spadku wolumenów. – mówi Mariusz Pawluk, CEO spółki Motorro – Ogromna konkurencja na polskim rynku wymusiła większą dyscyplinę kosztową, ale też gotowość do dynamicznych decyzji cenowych. Mamy nadzieję, że wyhamowanie spadków cen to sygnał dojrzewania rynku, który będzie coraz bardziej oparty na precyzyjnej analizie danych i dbaniu o poza cenowe aspekty długofalowej współpracy.
Rynek części zamiennych w trudnych warunkach pokazuje swoją zdolność do adaptacji. Mimo rosnących kosztów operacyjnych, dystrybutorzy i producenci potrafią reagować i dostosowywać swoją strategię, aby utrzymać konkurencyjność.
Warsztaty samochodowe wciąż w dobrej sytuacji
Z punktu widzenia warsztatów samochodowych sytuacja nadal jest korzystna. Utrzymujące się niskie ceny części oznaczają możliwość utrzymania atrakcyjnych ofert serwisowych dla klientów końcowych. Dla całego łańcucha dostaw – od producenta, przez dystrybutora, po warsztat – najnowsze dane mogą oznaczać początek bardziej stabilnej fazy rynku, sprzyjającej długofalowemu planowaniu i rozwojowi.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Irek, 16 maja 2025, 23:27 4 0
Taniej to niby lepiej, ale z drugiej strony to marża wtedy też mniejsza ....
Odpowiedz