Zbliża się XIX Konferencja Szkoleniowa Stacje Kontroli Pojazdów 2025. Tym razem jej główne hasło powiązane jest z bezpieczeństwem w ruchu drogowym, ale przedstawiciele branży z pewnością potraktują ją jako okazję do wyrażenia swoich oczekiwań wobec niezbędnych reform. O tym, czego będzie dotyczyć tegoroczna konferencja, jakie wyzwania stoją przed stacjami kontroli pojazdów i dlaczego system badań technicznych w Polsce potrzebuje natychmiastowych zmian, rozmawiamy z prezes Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów (PISKP), Jolantą Źródłowską.
Witold Hańczka: Przygotowania do XIX Konferencji Stacji Kontroli Pojazdów, organizowanej przez PISKP, trwają – jakie jest zainteresowanie tegoroczną edycją w porównaniu do poprzednich?
Jolanta Źródłowska: Zainteresowanie naszą konferencją od lat utrzymuje się na wysokim poziomie. Nie inaczej jest w tym roku. Każdego dnia spływają nowe zgłoszenia, co pokazuje, że to wydarzenie – jedno z najważniejszych w naszym środowisku – cieszy się dużą popularnością i jest kluczowym punktem w kalendarzu branżowym.
Do XIX Konferencji Szkoleniowej Stacje Kontroli Pojazdów 2025 pod hasłem „Razem dla bezpieczeństwa” zostały niecałe dwa tygodnie – to dla nas bardzo intensywny czas ostatnich przygotowań. Już 28 maja spotkamy się w gronie diagnostów, właścicieli stacji kontroli pojazdów przedstawicieli instytucji zaangażowanych w poprawę bezpieczeństwa na drogach, aby rozmawiać o tym, co jeszcze możemy zrobić, aby zwiększać bezpieczeństwo na polskich drogach.
Jeśli miałaby Pani wymienić 3 najważniejsze tematy, które zostaną poruszone podczas nadchodzącej konferencji to byłyby to…
Wszystkie zaplanowane wystąpienia dotyczą kwestii ważnych dla naszej branży, jednak gdybym miała wskazać trzy najistotniejsze tematy tegorocznej edycji konferencji, to w pierwszej kolejności zwróciłabym uwagę na rolę diagnostów i stacji kontroli w systemie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Chcę, żeby wybrzmiało, jak ważna jest nasza praca dla poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach oraz jak istotne jest budowanie i wzmacnianie prestiżu zawodu diagnosty. Dlatego wiele uwagi poświęcimy jakości badań technicznych oraz temu, że prawidłowe, rzetelne przeprowadzanie kontroli technicznych – zgodnie z obowiązującymi przepisami – ma realny wpływ na bezpieczeństwo pojazdów.
Kolejną ważną kwestią będą zmiany w przepisach dotyczących homologacji, warunków technicznych i badań technicznych pojazdów. Omówione zostaną najważniejsze planowane zmiany legislacyjne, które bezpośrednio wpłyną na codzienną pracę diagnostów oraz sposób funkcjonowania stacji kontroli. To kluczowe, żebyśmy jako środowisko byli na bieżąco ze standardami europejskimi i mogli efektywnie dostosowywać do nich nasze działania.
I wreszcie trzeci temat – bezpieczeństwo w ruchu drogowym w kontekście współpracy między różnymi podmiotami branżowymi i instytucjami publicznymi. Porozmawiamy o tym, jakie działania możemy wspólnie podjąć, aby realnie poprawić bezpieczeństwo na drogach.
Zatem hasło główne konferencji – „Razem dla bezpieczeństwa” nie jest przypadkowe.
Hasło tegorocznej konferencji – „Razem dla bezpieczeństwa” – bardzo dobrze oddaje ideę, która przyświeca nie tylko naszej branży, ale wszystkim instytucjom zaangażowanym w poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jestem przekonana, że skuteczne działania w tym obszarze wymagają współpracy i wzajemnego zrozumienia pomiędzy diagnostami, organami państwowymi, a także całym środowiskiem transportowym. „Razem dla bezpieczeństwa” to zaproszenie do działania – ponad podziałami, w imię wspólnej odpowiedzialności za to, co dzieje się na naszych drogach.
W konferencji wezmą udział przedstawiciele kluczowych instytucji: Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Cyfryzacji, Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, Policji i Transportowego Dozoru Technicznego. To pokazuje, że temat bezpieczeństwa na drogach wymaga zaangażowania wielu stron.
Stacje Kontroli Pojazdów są istotnym elementem tego systemu, bo to właśnie diagności decydują, czy pojazd może bezpiecznie uczestniczyć w ruchu drogowym. Dlatego konferencja jest dla nas nie tylko okazją do rozmowy, ale też szansą, by wspólnie z partnerami rozpocząć ogólnopolską kampanię społeczną. Chcemy pokazać kierowcom, jak ważne są regularne i rzetelne badania techniczne, jaką rolę pełni diagnosta i dlaczego od sprawności ich pojazdów zależy bezpieczeństwo nas wszystkich.
Czy docierają do Pani nowe informacje dotyczące planowanych zmian w ustawie Prawo o ruchu drogowym, w zakresie badań technicznych pojazdów? Wydaje się, że choć temat „ruszył” na przełomie roku, od kilku miesięcy nic nowego się nie dzieje?
Jako środowisko stacji kontroli pojazdów oczekujemy realnych działań w tym zakresie. Wprowadzenie zmian jest konieczne przede wszystkim po to, by system badań technicznych w Polsce był skuteczny i podniósł jakość badań.
Na ten moment nie mam żadnych nowych informacji dotyczących postępu prac nad zmianami w ustawie Prawo o ruchu drogowym, w obszarze badań technicznych pojazdów. Z dostępnych wypowiedzi przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury wynika, że wciąż czekamy na wpisanie projektu ustawy wdrażającej dyrektywę 2014/45/UE do wykazu prac legislacyjnych rządu. Niestety, od początku roku sytuacja pozostaje bez zmian.
Te zmiany i nowe rozwiązania są niezbędne dla podniesienia jakości badań technicznych w Polsce. Bez odpowiednich regulacji trudno mówić o skutecznym, nowoczesnym systemie, który będzie odpowiadał realnym potrzebom i europejskim standardom. Potrzebujemy jasnych ram prawnych i konkretnych działań, które wzmocnią jakość badań i ich wiarygodność.
Czy sugerowana przez media podwyżka opłat o ok. 20% zmieni w jakiś sposób sytuację na rynku SKP? Czy np. stacje będą w stanie dzięki takiej podwyżce zrealizować odkładane dotychczas w czasie inwestycje w sprzęt?
Stawka za badanie techniczne nie zmieniła się od 2004 r., a przecież dziś działamy w zupełnie innych warunkach gospodarczych niż 21 lat temu. Dlatego podwyżka opłat za badanie techniczne pojazdu o około 20% to zdecydowanie za mało, by realnie wpłynąć na sytuację ekonomiczną stacji kontroli pojazdów. To zmiana symboliczna, która nie daje szans na nadrobienie wieloletnich strat, a tym bardziej na realizację odkładanych w czasie inwestycji w nowoczesny sprzęt czy rozwój infrastruktury.
Uczciwa stawka za badanie techniczne pojazdu osobowego powinna wynosić 200 zł netto. Tylko taka kwota odpowiada obecnym realiom gospodarczym – uwzględniającym znaczący wzrost kosztów pracy, energii, podatków, utrzymania obiektów i systemów informatycznych. Od 2004 r. zmieniło się praktycznie wszystko z wyjątkiem opłat za badanie techniczne, które dziś w wielu przypadkach nie pokrywają nawet kosztów prowadzenia działalności.
Dlatego jeśli chcemy mówić poważnie o jakości badań technicznych i bezpieczeństwie na drogach, musimy stworzyć warunki, w których stacje będą mogły odpowiedzialnie inwestować w rozwój, szkolenia diagnostów i nowoczesne narzędzia pracy. Bez adekwatnej wyceny tej usługi po prostu nie będzie to możliwe, a kolejne stacje będą się zamykać.
Jakie inne reformy, poza waloryzacją opłat, są zdaniem PISKP niezbędne dla poprawy sytuacji stacji kontroli pojazdów w Polsce?
Waloryzacja opłat za badania techniczne to absolutna podstawa, ale nie jedyny warunek konieczny, by poprawić sytuację stacji kontroli pojazdów w Polsce. Jako PISKP od lat wskazujemy, że konieczne są także pilne równoległe działania systemowe – bez nich trudno będzie mówić o stabilnym i nowoczesnym systemie badań technicznych.
Po pierwsze, mierzymy się z coraz poważniejszym problemem kadrowym. Środowisko diagnostów się starzeje, a do zawodu nie trafiają młodzi ludzie. Brakuje naturalnej zmiany pokoleniowej, co w dłuższej perspektywie może zagrozić funkcjonowaniu wielu stacji. Potrzebujemy rozwiązań, które zachęcą młodych do wyboru tej ścieżki zawodowej – zarówno poprzez promocję zawodu diagnosty, jak i realne wsparcie edukacyjne oraz ułatwienie wejścia na rynek pracy.
Drugim ważnym obszarem jest edukacja kierowców i budowanie świadomości społecznej. Badanie techniczne nie powinno być postrzegane jako nieprzyjemny obowiązek czy prosta formalność. To jeden z filarów bezpieczeństwa drogowego – zarówno naszego, jak i naszych bliskich. Diagnosta nie jest „tym, który szuka usterek”, ale partnerem i sprzymierzeńcem kierowcy, który pomaga zadbać o to, by pojazd był sprawny i bezpieczny.
Trzecim elementem, który wymaga poprawy, jest system szkoleń dla diagnostów. Motoryzacja rozwija się bardzo dynamicznie, a nowe technologie pojawiają się w pojazdach każdego dnia. Żeby nadążyć za tym postępem, diagności muszą mieć stały dostęp do aktualnej wiedzy i dobrze zorganizowanego systemu szkoleń, który będzie spójny, merytoryczny i dostępny.
Połączenie tych elementów – waloryzacji opłat, rozwiązania problemu kadrowego, edukacji społecznej i doskonalenia zawodowego – pozwoli zbudować nowoczesny, profesjonalny i realnie wspierający bezpieczeństwo system badań technicznych w Polsce.
Jakie działania poza organizacją konferencji planuje PISKP w najbliższych miesiącach?
Najbliższe miesiące zapowiadają się dla nas bardzo intensywnie. Poza organizacją XIX edycji konferencji „Stacje Kontroli Pojazdów” będziemy realizować szereg działań operacyjnych, edukacyjnych i legislacyjnych, które realnie wpływają na funkcjonowanie branży.
Jednym z naszych największych wyzwań jest kumulacja odbiorów stacji przez Transportowy Dozór Techniczny. Nasi technicy są w pełni zaangażowani we wsparcie właścicieli SKP w całym kraju – pomagają im przejść przez niełatwe procedury związane z odbiorem i uzyskaniem pozwolenia na prowadzenie działalności. To ważna, choć często niewidoczna praca, bez której wiele stacji nie mogłoby dziś funkcjonować.
Równolegle ruszamy z kolejną edycją kursu dla kandydatów na diagnostów – zapraszamy wszystkich chętnych. Te szkolenia są jednym z elementów naszych działań na rzecz odbudowy kadry zawodowej i przeciwdziałania problemowi starzejącego się środowiska. Jako PISKP nie tylko zachęcamy młodych ludzi do wyboru tej ścieżki zawodowej, ale również zapewniamy im solidne przygotowanie do wejścia na rynek.
Nie zwalniamy też tempa w obszarze legislacyjnym. Już teraz wiadomo, że procedowana będzie ustawa o homologacji pojazdów, a my z niecierpliwością czekamy na publikację projektu nowelizacji ustawy dotyczącej badań technicznych. Będziemy aktywnie uczestniczyć w tym procesie – monitorując postępy, zgłaszając uwagi i reprezentując interesy branży na każdym etapie konsultacji.
Tak więc przed nami sporo pracy i wyzwań, ale też szans na wzmocnienie branży i wyznaczenie kierunku, w jakim będzie się rozwijać system badań technicznych w Polsce.
Nasz portal jest patronem medialnym XIX Konferencji Stacje Kontroli Pojazdów
Komentarze