Świat Motoryzacji 11/2019

, 3 grudnia 2019, 12:09

W wydaniu Świata Motoryzacji nr 11/2019, które dostępne jest na stronie swiatmotoryzacji.com.pl i w każdej chwili można je na niej przeczytać lub sobie z niej ściągnąć, znalazło się kilka interesujących tekstów.

Oto krótka informacja o kilku wybranych:

  • Czarne skrzynki i nowe systemy w samochodach – Już za trzy lata każdy nowy samochód obowiązkowo będzie miał dziewięć nowych systemów bezpieczeństwa. Tak UE ma zamiar zmniejszyć liczbę wypadków. Eksperci uspokajają, że nie wpłynie to znacząco na ceny aut..
  • Rynkowe meandry, czyli skąd się biorą części – Większość użytkowników samochodów najczęściej nie ma zielonego pojęcia, skąd biorą się komponenty, z których zbudowany jest ich pojazd. Mało kto potrafi też wymienić choć kilka marek producentów części, nawet tych eksploatacyjnych, które są w trakcie eksploatacji auta wymieniane.
  • Czy digitalizacja zamknie drzwi aftermarketowi? – Tylko 10% kierowców korzysta z usług autoryzowanych stacji obsługi. Wygląda na to, że jedynie co dziesiątego stać na ASO. Być może jednak już wkrótce kierowcy nie będą mieli wyboru, nawet jeśli woleliby pozostać klientami warsztatów niezależnych. Monopolizacja rynku przez stacje autoryzowane może osiągnąć nawet 70%, a przyczynią się do tego nowe technologie, których wprowadzenie posłuży koncernom samochodowym za pretekst do wyeliminowania konkurencji na rynku usług serwisowych. „Inteligentne” pojazdy i „gadające” części mogą nie chcieć „rozmawiać” z aftermarketem lub po prostu nie będą mogły tego robić.
  • Piąta edycja ProfiAuto PitStop za nami – Ponad 80 miast, 310 zaangażowanych serwisów i ponad 6,5 tys. sprawdzonych samochodów. Tak wyglądała jubileuszowa, piąta edycja ProfiAuto PitStop. Akcja swoim zasięgiem objęła miejscowości w Polsce, w Czechach i na Słowacji. Kierowcy, którzy pojawili się w mobilnym punkcie PitStop, mogli bezpłatnie sprawdzić stan techniczny swoich samochodów.
  • Jak i dlaczego wymieniać świece żarowe – Diesle są tak popularne, że wymiana świec żarowych należy do standardowych operacji wykonywanych w warsztatach. Teoretycznie więc nie powinna sprawiać ona problemów, o ile tylko dostęp do świec jest dobry, w praktyce może jednak przysporzyć dużych kłopotów.
  • Zerwanie łańcucha rozrządu – przyczyny, konsekwencje, zapobieganie – Jednym z rodzajów napędu rozrządu jest łańcuch, który napędzany przez koło zębate wału korbowego, wprawia w ruch wałki rozrządu. Zerwanie łańcucha, w zależności od rodzaju silnika oraz np. prędkości obrotowej, przy której doszło do awarii, może mieć bardzo poważne konsekwencje dla jednostki napędowej, na czele z jej nieodwracalnym zniszczeniem.
  • Niewinne koło dwumasowe – Zbyt niska prędkość rozruchowa bywa często przyczyną powstawania niepokojących dźwięków, za które niesłusznie obwiniane jest dwumasowe koło zamachowe.
  • Oleje do skrzyń automatycznych – Automatyczne skrzynie biegów szybko zyskują sobie popularność, niektórych modeli samochodów wręcz nie sposób sobie wyobrazić bez takiej przekładni. W tej sytacji coraz wiekszego znaczenia nabiera kwestia doboru oleju do takiej skrzyni, bo jego rodzaj zależy od rodzaju przekładni.
  • Czujniki ABS – rodzaje i diagnostyka uszkodzeń – Czujniki ABS należą do kluczowych elementów systemów, od których zależy bezpieczeństwo jazdy. Niemniej, głównie ze względu na warunki w jakich muszą pracować, ulegają czasem awarii. Podejrzenie, że uległy uszkodzeniu, powinno zostać potwierdzone diagnostyką, a to w celu wykluczenia niesprawności innych podzespołów.
  • Wymiana płynu hamulcowego – Płyn hamulcowy należy regularnie wymieniać, o czym niestety wielu właścicieli samochodów nie pamięta, a i mechanicy zbyt rzadko im o tym przypominają.
  • Co pod bębnem piszczy – Hamulce bębnowe traktowane są często po macoszemu. Rzadko zagląda się do nich profilaktycznie, by sprawdzić ich stan techniczny. Takie zaniechanie jest błędem, który może mieć przykre skutki.
  • Łożyska kół – uwagi montażowe – Montaż łożysk kół nie jest czynnością specjalnie skomplikowaną, jednak musi być przeprowadzony z dużą starannością przez mechanika dobrze wiedzącego jak operacje tę wykonać. W przeciwnym razie istnieje znaczne ryzyko, że łożyska w stosunkowo krótkim czasie ulegną awarii, a nawet zostaną uszkodzone już podczas montażu.
  • Maksymalna masa ciągniętej przyczepy – Hak holowniczy znakomicie zwiększa funkcjonalność każdego samochodu, bo dzięki podłączonej do niego przyczepie czy zamontowanemu na nim bagażniku, pozwala przetransportować ciężkie, ale też duże gabarytowo ładunki. Jednak nawet najlepiej wykonane haki mają swoje ograniczenia konstrukcyjne, które jasno określa ich producent. Ograniczenia nakładają też przepisy prawne.
  • Hamowanie w drgawkach – Wydawałoby się, że diagnostyka hamulców jest sprawą prostą jak podanie ręki i nie ma tu żadnych tajemnic do odkrywania. Okazuje się jednak, że i w tej dziedzinie jest wiele możliwych związków skutkowo-przyczynowych i czasem trzeba pogłówkować, żeby ustalić przyczyny niesprawności.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!