Wiek średnio-przeciętny

, 4 listopada 2019, 11:24

Prasa poinformowała o ukazaniu się raportu na temat średniego wieku samochodów w Europie, przygotowanego przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA. Wedle przedstawionych w raporcie danych średni wiek samochodu na polskich drogach wynosił w 2018 roku około 14 lat, czyli więcej o trzy lata od unijnej średniej.

Czy to dużo, czy mało to sprawa względna. A skoro o względności mowa, to warto rzucić okiem na wykres i sprawdzić, jak Polska plasuje się na tle innych unijnych krajów. No i okazuje się, że średni wiek samochodów w Polsce jest taki jak na Węgrzech i rok niż niższy niż w Czechach. Jednocześnie pamiętamy doskonale, że orędownicy zastopowania importu używanych samochodów wskazywali właśnie na Węgry i Czechy jako kraje, które skutecznie potrafiły to zrobić, dzięki czemu jest tam ekologiczniej i bezpieczniej niż u nas. Dane statystyczne jakoś tego nie potwierdzają.

W raporcie czytamy też taki oto wniosek ogólny:

Starzejący się od wielu lat park samochodowy zasilany jest głównie przez import, w którym przeważają auta, które mają ponad 10 lat.

Tezę o starzejącym się wciąż parku samochodowym w Polsce słyszymy już tyle lat, że gdyby to miała być prawda, ulice Warszawy przypominałyby Hawanę. Szczerze mówiąc nie znam nikogo, kto wymienił nowsze auto na starsze, przyczyniając się do postarzenia średniego wieku parku samochodowego. Tezie o postępującym średnim wieku samochodów w Polsce przeczą również dane GUS, który np. w 2011 roku wyceniał ów przeciętny wiek na 15,5 roku, czyli więcej niż wynosi obecny podawany przez ACEA. Wychodzi więc na to, że starzenie się polskiego parku aut osobowych postępuje odwrotnie. Miały średnio 15,5 roku, ale zestarzały się do 14 lat.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!