BYD Seal. Potencjalne awarie, usterki i bolączki chińskiego elektryka.

29 lipca 2025, 15:58

Ekspansja chińskich samochodów elektrycznych trwa w najlepsze, a jedną z marek szczególnie zdobywających „rozpychających” się na rynku jest BYD. Analizujemy pokrótce historię modelu Seal i przedstawiamy potencjalnie występujące w nim problemy oraz wady fabryczne. Ponieważ model jeszcze nie jest bardzo popularny w Polsce, prześledziliśmy informacje z innych rynków.

BYD Seal

BYD Seal w pigułce. Skąd się wziął ten model?

BYD Seal pojawił się jako kluczowy model w ambitnej globalnej ekspansji BYD, zakorzenionej w doświadczeniu firmy w technologii akumulatorów. Jego rozwój i wprowadzenie na rynek odzwierciedlają strategiczne przesunięcie marki w kierunku bardziej zorientowanej na design i zaawansowanej technologicznie linii produktów.

Projekt Seal został po raz pierwszy zaprezentowany jako „Ocean-X Concept” we wrześniu 2021 roku, sygnalizując nowy kierunek estetyczny dla marki. Model produkcyjny ucieleśnia filozofię projektową „Ocean aesthetics”, czerpiąc bezpośrednie inspiracje z tego samochodu koncepcyjnego, z niskim prześwitem. Co ciekawe, w projekt wizualny zaangażowany był Wolfgang Egger, stylista samochodowy, który wcześniej pracował dla takich marek jak Alfa Romeo, Audi i SEAT.

BYD Seal został początkowo zapowiedziany w Chinach w maju 2022 roku, a dostawy rozpoczęły się w sierpniu 2022 roku. Po sukcesie na rynku krajowym, BYD rozpoczął globalną ekspansję. Seal został wprowadzony na rynek w Brazylii 30 sierpnia 2023 roku i stał się dostępny w kilku krajach europejskich we wrześniu 2023 roku. W Wielkiej Brytanii marka weszła na rynek samochodów osobowych z modelem Atto 3, szybko wprowadzając kolejne modele, takie jak Dolphin i Seal, co przyczyniło się do niezwykłego wzrostu sprzedaży o ponad 650% w 2024 roku.

Sama szybkość i szeroki zakres wprowadzania Seala na rynki globalne w krótkim czasie podkreślają agresywną strategię BYD w celu ustanowienia dominującej globalnej obecności w sektorze pojazdów elektrycznych. Ta szybka ekspansja nie dotyczy wyłącznie wolumenu sprzedaży, ale także szybkiego budowania rozpoznawalności marki i udziału w rynku w różnych regionach.

Elektronika i zarządzanie termiczne baterii

Chociaż BYD Seal jest ogólnie postrzegany jako silny konkurent na rynku pojazdów elektrycznych, opinie właścicieli i recenzentów wskazują na kilka powtarzających się problemów, głównie związanych z oprogramowaniem, interakcją z infrastrukturą ładowania i początkową kontrolą jakości.

Skargi na systemy ADAS

Spójną skargą użytkowników jest charakter systemów wspomagania bezpieczeństwa Seala. Funkcje te są oceniane jako irytujące. Konkretne problemy obejmują automatyczne hamowanie, które może włączać się niepotrzebnie. Asystent pasa ruchu może się gubić przy większej ilości przeszkód, a system rozpoznawania znaków drogowych niekiedy może wyłapywać znaki niepoprawnie.

Powszechne skargi dotyczące systemów ADAS mogą wskazywać na znaczący obszar niedojrzałości w kalibracji oprogramowania BYD. Chociaż włączenie kompleksowego pakietu ADAS przyczynia się do wysokich ocen bezpieczeństwa (np. Euro NCAP), ich natrętne i często niedopracowane działanie, w połączeniu z brakiem trwałych ustawień, tworzy frustrujące doświadczenie użytkownika. Sugeruje to, że BYD priorytetyzował włączenie funkcji ponad płynną integrację i łatwość użytkowania. Jest to problem zorientowany na oprogramowanie, który prawdopodobnie można rozwiązać za pomocą przyszłych aktualizacji Over-The-Air (OTA), ale stanowi obecną wadę w codziennej użyteczności.

Zarządzanie termiczne baterii w różnych warunkach klimatycznych i problemy z ładowaniem

Znaczącym i powtarzającym się problemem jest zarządzanie termiczne baterii Seala. Użytkownicy zgłaszają, że bateria może się przegrzać po kilkunastu minutach ładowania nawet w umiarkowanych temperaturach, co prowadzi do poważnego dławienia prędkości ładowania, a nawet „zdławienia” mocy w trakcie jazdy. W warunkach letnich pojawiały się komunikaty o zarządzaniu termicznym, powodujące obniżanie mocy nawet przy niższych stanach naładowania.

Użytkownicy powszechnie zgłaszają, że BYD Seal rzadko, jeśli w ogóle, osiąga deklarowaną prędkość ładowania 150 kW. Najczęściej połączenie jest niestabilne, moc gwałtownie spada i utrzymuje się na niskim poziomie.

Występują doniesienia o przegrzewaniu się baterii i dławieniu podczas ładowania. Sytuacja nie jest przypadkowa i zależna od klimatu: zdarzyła się kierowcy zarówno w Australii, przy 35-stopniowym upale, jak i w Norwegii, przy temperaturze 13 stopni Celsjusza. To sugeruje słabość systemu zarządzania termicznego w modelu i może być odbierane jako krytyczna wada dla pojazdu elektrycznego, ponieważ bezpośrednio wpływa na efektywność ładowania, znacząco wydłuża czas procesu, a nawet może ograniczać wydajność pojazdu. Brak inteligentnego wstępnego kondycjonowania dodatkowo pogłębia ten problem, stawiając producenta w wyraźnej niekorzystnej sytuacji w porównaniu do konkurentów z bardziej wyrafinowanym zarządzaniem termicznym.

BYD Seal

Wady fabryczne i „kłopoty logistyczne”

Raporty wskazują, że niektóre pojazdy BYD wysłane do Europy miały problemy z pleśnią. Nie przypisywano tego wadom produkcyjnym, ale braku odpowiedniego zabiegu usuwania pleśni po długotrwałym przechowywaniu w wilgotnych warunkach. Podobnie w Tajlandii, gdzie BYD jest popularne, pojawiły się skargi dotyczące łuszczenia się lakieru i plastiku. Te problemy są również klasyfikowane jako związane z logistyką, a nie z wadami, a dyrektor marki w „The Wall Street Journal” porównał sytuację do „pójścia do przyzwoitej restauracji i znalezienia wyszczerbionego talerza„.

Oficjalne wycofania z rynku (recalls)

W przypadku BYD Seal zidentyfikowano dwa oficjalne wycofania:

  • Z powodu licznika zespolonego: Przez niewłaściwe oprogramowanie, niepotrzebne dane są wielokrotnie zapisywane w urządzeniu pamięci w zegarach kierowcy. Jeśli tak się stanie, monitor za kierownicą nie będzie się włączał wraz z zapłonem.
  • Z powodu mocowania maski: Pod wpływem zmian temperatury może dość do zdeformowania listwy przedniej maski, potencjalnie powodując pęknięcia, luzowanie, a nawet oddzielenie się od pojazdu. Powodem ma być błędne formowanie mocowania przedniej klapy.

Chociaż nie dotyczy to konkretnie Seala, BYD wydał znaczące wycofanie dla prawie 100 000 modeli Dolphin i Yuan Plus (Atto 3) w Chinach. To wycofanie dotyczy wadliwego elektronicznego zespołu sterowania kolumną kierownicy (CEPS), który mógłby rozwijać mikropęknięcia, prowadząc do przegrzewania, zwarć i potencjalnego ryzyka pożaru. Było to największe wycofanie BYD do tej pory, dotyczyło głównie modeli wyprodukowanych w 2023 roku, a BYD stwierdził, że problem wydaje się być naprawiony w nowszych seriach produkcyjnych. Firma nie potwierdziła, czy dotyczy to też modeli eksportowych.

Podsumowanie. Czy warto postawić na BYD Seal?

BYD Seal stanowi potężne wejście na globalny rynek pojazdów elektrycznych, demonstrując znaczną sprawność technologiczną BYD. Jednak, podobnie jak każdy nowy model, zwłaszcza od szybko rozwijającej się marki, może charakteryzować się kłopotami jeszcze u pierwszych właścicieli.

Potencjalne ryzyka obejmują frustracje związane z obecnym stanem oprogramowania ADAS i systemu informacyjno-rozrywkowego, niespójne i często wolniejsze niż deklarowane wartości ładowania oraz nieodłączną niepewność dotyczącą długoterminowej niezawodności i wartości odsprzedaży dla stosunkowo nowego modelu od szybko rozwijającej się marki. Rozwijająca się sieć serwisowa i potencjalne opóźnienia w dostawach części w niektórych regionach również stanowią praktyczne kwestie.

Korzyści obejmują wysoce konkurencyjną cenę w swoim segmencie, zaawansowaną i bezpieczną technologię baterii (Blade Battery, CTB) popartą kompleksową gwarancją, komfortowe i ogólnie dobrze wyposażone wnętrze, osiągi oraz wysokie oceny bezpieczeństwa Euro NCAP. Potencjał przyszłych ulepszeń oprogramowania za pośrednictwem aktualizacji Over-The-Air daje nadzieję na rozwiązanie obecnych problemów.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Stefan84, 19 października 2025, 14:37 0 0

Strasznie się to czyta, od razu widać, że napisane przez AI

Odpowiedz