W obliczu premiery autonomicznych robo-taksówek Tesli w Austin w Teksasie, TradingPedia opublikowała raport analizujący globalną sprzedaż pojazdów elektrycznych (EV) w 2025 roku, wskazując na zmiany na rynku i wiodące marki. Badanie opierało się na danych rejestracji nowych samochodów z Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) za lata 2023 i 2024, danych Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA) oraz danych sprzedaży za pierwsze trzy miesiące 2025 roku.

Globalne rynki EV – Chiny i USA na czele
Chiny w 2024 roku były liderem globalnej sprzedaży pojazdów elektrycznych, z 11,3 milionami sprzedanych samochodów (w pełni elektrycznych i hybryd plug-in). Oznacza to znaczny wzrost o 39,5% w porównaniu do 2023 roku i stanowi 48% wszystkich nowych sprzedaży samochodów w tym kraju. Stany Zjednoczone zajęły drugie miejsce z 1,2 milionami sprzedanych pojazdów elektrycznych zasilanych bateryjnie i 320 000 hybryd plug-in, umacniając swoją pozycję lidera na rynku północnoamerykańskim.
Europa i Skandynawia na tle globalnym
Niemcy, zajmujące trzecie miejsce w globalnym rankingu, są liderem w Europie z 572 514 rejestracjami EV w 2024 roku, w tym 381 000 BEV i 192 000 PHEV. Wielka Brytania plasuje się tuż za nimi z 549 148 pojazdami elektrycznymi (382 000 BEV i 167 000 PHEV), a Francja jest następna z 291 000 BEV i 146 000 PHEV.
Mimo to, ogólna liczba nowych rejestracji pojazdów elektrycznych w Europie nieznacznie spadła w 2024 roku w porównaniu do 2023 roku, osiągając 2 928 551 pojazdów (łącznie elektrycznych z bateriami i hybryd plug-in), co oznacza spadek o 2,18%. W międzyczasie, pojazdy hybrydowe zyskały na popularności, sprzedając się w liczbie nieco ponad 4 milionów sztuk, co stanowi wzrost o 19,6% od 2023 roku. Pojazdy benzynowe stanowiły 4,2 miliona rejestracji, a diesle około 1,3 miliona. Diesle stanowiły 10,4% nowych sprzedaży, benzyna 33%, hybrydy 31,4%, a pojazdy elektryczne 22,7%. Z wyjątkiem hybryd, wszystkie kategorie pojazdów odnotowały niewielkie spadki, przy czym diesel doświadczył największego spadku o 11,8% w porównaniu do poprzedniego roku.
W Skandynawii widoczne jest jednak imponujące zaangażowanie w dekarbonizację, gdzie samochody elektryczne stanowiły ponad 90% nowo zarejestrowanych pojazdów w Norwegii oraz ponad 55% w Szwecji i Danii.
Szybki wzrost poza Europą
W 2024 roku wiele krajów pozaeuropejskich odnotowało szybki wzrost w adaptacji pojazdów elektrycznych. Indonezja zanotowała wzrost sprzedaży EV o 186% w porównaniu do 2023 roku, przekraczając 49 000 sztuk. Podobnie, chilijski rynek EV szybko się rozszerzył, rosnąc o ponad 165% rok do roku, choć z mniejszej bazy, osiągając 5 600 pojazdów.
Zmiana lidera rynku EV
W 2024 roku chiński producent pojazdów elektrycznych BYD wyprzedził Teslę, długoletniego globalnego lidera sprzedaży, sprzedając 932 tysiące pojazdów, co stanowi prawie trzykrotność wyniku Tesli (336 tysięcy sztuk). Sygnalizuje to znaczącą zmianę w branży pojazdów elektrycznych. Od 2023 roku BYD zdobył również tytuł najlepiej sprzedającej się marki samochodów w Chinach, wyprzedzając niemieckiego Volkswagena i nadal bijąc nowe rekordy.
Źródło: Tradingpedia, z pełną treścią raportu można zapoznać się tutaj.
Komentarze