Nietypowe awarie: gazująca Alfa Romeo 145

19 grudnia 2012, 10:21

Przygodą właściciela kompaktowej Alfy Romeo 145 rozpoczynamy nasz nowy cykl, opisujący nietypowe i trudne do zdiagnozowania usterki samochodów. Zachęcamy do wspólnych prób ustalenia powodów awarii pojazdów.

Niekontrolowany skok obrotów – Alfa Romeo 145

Alfa Romeo 145 1.4 Twin SparkAlfy 145/146 słyną z tego, że potrafią zaskoczyć swoich właścicieli przedziwnymi awariami. Tak też było w przypadku pana Grzegorza, właściciela 145-ki z silnikiem benzynowym 1.4 Twin Spark z ostatniego roku produkcji – 2001. Pewnego razu podczas jazdy po mieście samochód pana Grzegorza zaczął nagle nabierać obrotów na biegu jałowym. Wartość ok. 3 000 obr./min. wzrastała po wciśnięciu pedału gazu, ale nie spadała poniżej tego poziomu po jego zwolnieniu. Zdziwiony właściciel wrzucił bieg i zjechał na poniższy parking, gdzie wyłączył silnik.

Podobna sytuacja powtórzyła się kilkukrotnie, przy czym zdarzyło się, że obroty szybowały nawet do wartości 6-7 tys. obr./min. Nie pomagały próby zaduszania silnika biegami, ani ponowne odpalenie. Praca silnika wracała do normy dopiero…po kilkunastominutowym postoju. Wówczas samochód odpalał normalnie i tak też sprawował się do końca dnia.

Właściciel samochodu skojarzył występowanie problemu z niskimi temperaturami, oscylującymi w granicach od 0 do -5 stopni. W warsztacie doradzono wymianę linki gazu. Towar zamówiony w ASO dotarł dość późno. Jego wymiana nie przyniosła jednak rezultatu. Odpadła także teza na temat ujemnych temperatur – problem zaczął występować także przy dodatnich temperaturach.

Kolejne wizyty w zaprzyjaźnionym warsztacie zaowocowały wymianą czujnika położenia przepustnicy, czyszczeniem przepustnicy i silniczka krokowego, a w końcu także wymianą silniczka. Rezultatów nie dało się sprawdzić od razu, gdyż problem występował od czasu do czasu, a nie po każdym uruchomieniu silnika. Okres walki z awarią przedłużał się więc. Rezultatów wciąż nie było.

ASO bezradne wobec dziwnej usterki

Silnik 1.4 Twin Spark 103 KMW okolicy, w której mieszka pan Grzegorz nie ma zbyt wielu warsztatów niezależnych, specjalizujących się w naprawach samochodów marki Alfa Romeo. Ich diagnoza często bywa kłopotliwa, więc właściciel nie raz korzystał już z usług autoryzowanej stacji obsługi. Tam też wybrał się i w tym przypadku. Niestety interwencja serwisu nie dała nic poza wysokim rachunkiem za diagnostykę komputerową (nie wykazała żadnych błędów) oraz za sprawdzenie przepustnicy i nasmarowanie układu…

Deprymująca usterka wciąż utrudniała jazdę, co doprowadzało właściciela włoskiego auta do furii. Zwłaszcza, że, jak to zwykle bywa, złowieszcze wycie silnika pojawiało się w najmniej pożądanym momencie i ustawało dopiero po kilkunastominutowej przerwie w podróży.

Pan Grzegorz szukał rozwiązania na forach internetowych. Nie znalazł go tam, spotkał za to wielu innych właścicieli Alfa Romeo z podobnym problemem. Model i silnik nie zawsze były wspólnym mianownikiem. W końcu za poradą jednego z forumowiczów nasz bohater udał się do warsztatu, specjalizującego się w naprawie aut włoskich. Mieścił się on w innym województwie.

Po interwencji mechanika, dobrze ponoć znającego tę przypadłość, kłopoty z niekontrolowanym gazowaniem w końcu ustały. Czy na zawsze? To okaże się dopiero tej zimy – ujemne temperatury zawsze powodowały nasilanie się problemu.

W jaki sposób mechanik naprawił awarię Alfy Romeo 145 1.4 Twin Spark? Rozwiązanie podamy już wkrótce. Tymczasem zapraszamy do podawania własnych propozycji diagnozy w komentarzach pod tym artykułem.
Autora najciekawszej wypowiedzi nagrodzimy upominkiem!
*W celu kontaktu prosimy o zalogowanie się lub nadesłanie kopii swojego komentarza na nasz adres e-mail.

Napisz do nas

Zdarzyło Ci się spotkać z podobnie trudną do zdiagnozowania usterką? Nadal nie wiesz co dolega pojazdowi Twojego klienta? Napisz do nas! Opublikujemy Twój przypadek na łamach portalu.

Prosimy o maile na adres: redakcja@motofocus.pl

Opublikowane przez: Redakcja

Dowiedz się więcej

Polak naprawia sam, mimo że nie potrafi
Polak naprawia sam, mimo że nie potrafi

Ostatnie badania zlecone przez firmę Starter pokazują, że blisko połowa polskich kierowców próbuje samodzielnie naprawiać swoje samochody. Jednocześnie zdecydowana większość przyznaje, że nie umie tego robić. Zaledwie 3 proc. polskich kierowców korzysta z usług assistance drogowego podczas awarii samochodu, natomiast 90 proc. prosi o wsparcie rodzinę i znajomych lub samemu próbuje usunąć usterkę. Jednocześnie aż […]

Nietypowe awarie: gazująca Alfa Romeo 145 – rozwiązanie
Nietypowe awarie: gazująca Alfa Romeo 145 – rozwiązanie

Przedstawiamy rozwiązanie, dzięki któremu udało się usunąć awarię Alfy Romeo 145. Problem opisaliśmy w pierwszym artykule naszego nowego cyklu „Nietypowe awarie”. Gazująca Alfa Romeo 145 – rozwiązanie Opis usterki można przeczytać po kliknięciu w link. Prezentujemy naprawę, która jako jedyna poskutkowała usunięciem problemu.  Zdaniem mechanika, do którego udał się właściciel Alfy 145, winę za nietypowe […]

Nietypowe awarie: 3 zatarte silniki Toyoty Supry
Nietypowe awarie: 3 zatarte silniki Toyoty Supry

W drugiej odsłonie naszego cyklu prezentujemy historię problemu z silnikiem 2JZ-GE sportowej Toyoty Supry, który z niewiadomych przyczyn tracił ciśnienie oleju. Temat poruszony na jednym z for internetowych zasugerował jeden z naszych czytelników. Pechowa naprawa Toyoty Supry IV generacji Użytkownik forum, który zgłosił problem z sześciocylindrowym silnikiem Supry 3.0 l 2JZ-GE (montowanym także w innych […]

Nietypowe awarie: Daewoo Lanos, który nie odpala
Nietypowe awarie: Daewoo Lanos, który nie odpala

Tym razem na łamach naszego cyklu prezentujemy historię kapryśnego Daewoo Lanosa z klasycznym silnikiem 1.5 8V. Koreański wóz nie sprawiał swojemu właścicielowi żadnych problemów, dopóki pewnego dnia nie odmówił wyjazdu z garażu… Niepokorny Lanos – dlaczego nie odpala? Była mroźna zima, ale właściciel statecznego Daewoo Lanosa nie obawiał się o wyjazd do pracy. W końcu […]

Nietypowe awarie: Scenic, który jeździł tylko do tyłu
Nietypowe awarie: Scenic, który jeździł tylko do tyłu

Pan Dariusz długo nie mógł uwierzyć w zapewnienia klienta, który przyjechał do jego warsztatu tyłem… Twierdził, że jego Renault Scenic jeździ tylko w tę stronę. Zapraszamy do lektury kolejnego artykułu cyklu. Zacofany Scenic i trudna diagnoza Klient warsztatu, którego właściciel nadesłał na nasz adres historię nietypowej awarii, posiadał minivana Renault Scenic z silnikiem diesla 1.9 […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 19 grudnia 2012, 19:36 0 0

...aż nie mogę doczekać co to było:)Choć sam podejrzewam dwie rzeczy.Jedną może być złe napięcie sterujące wolnymi obrotami albo nieszczelność w układzie dolotowym

Odpowiedz

Anonim, 19 grudnia 2012, 22:24 0 0

Podobny problem miał golf 2 koniec 93r, tak zwany eco 1,6b. To chodzi o słabo zabezpieczony komputer, czyli w tym przypadku sterownik, który steruje potencjometrem przepustnicy gazu.

Odpowiedz

Anonim, 20 grudnia 2012, 10:08 0 0

Diagnoza jest bardzo prosta. Niektórych aut należy unikać jak diabeł święconej wody.

Odpowiedz

Anonim, 20 grudnia 2012, 10:21 0 0

Na początek proponowałbym odłączenie na noc akumulatora. Jak się nie poprawi to rano szukamy dalej. Miałem podobny problem i po nocnym ,,resecie'' ustał i od 2 lat się nie pojawił.Wszystko zaczęło się po urwaniu celi akumulatora i dramatycznym spadku napięcia. Warto przypomnieć, że większość twin airów ma wtryski porządnej niemieckiej firmy.

Odpowiedz

Anonim, 20 grudnia 2012, 10:55 0 0

Może czujnik temperatury?

Odpowiedz

Anonim, 20 grudnia 2012, 11:26 0 0

nieszczelność w układzie dolotowym lub USZKODZONY przepływomierz

Odpowiedz

Anonim, 20 grudnia 2012, 13:25 0 0

może dywanik blokował pedał gazu ...:)))

Odpowiedz

Anonim, 20 grudnia 2012, 19:19 0 0

W moim przypadku alfa 156 1,8Ts co jakiś czas miała takie objawy i winą było zawieszanie zaworu od filtra węglowego. Jak się otworzył to ładnie dawkę podnosił i obroty szybowały tak ok 3000

Odpowiedz

Anonim, 22 grudnia 2012, 10:18 0 0

Mam przeczucie że osoby piszące te komentarze silnik widziały na foto szkoda komentowac ;/

Odpowiedz

Anonim, 23 grudnia 2012, 15:14 0 -1

A ja wiem co jest przyczyną :) Alfa to złom !!!

Odpowiedz

Anonim, 24 grudnia 2012, 22:43 0 0

Witam. Czujnik temperatury nie - za wysokie obroty, nieszczelność w układzie dolotowym nie - za wysokie obroty, optuję za uszkodzeniem sterownika silnika i podanie zbyt wysokiej dawki paliwa, lub uszkodzenie sondy + uszkodzenie cz. temp. (chociaż uszkodzenie sondy powinno skutkować odpaleniem cheka).

Odpowiedz

Anonim, 28 grudnia 2012, 17:13 0 0

W wielu włoskich i francuskich markach diagnozowałem podobne usterki(marna jakość izolacji przewodów lub ich złe zamocowanie)i zawsze były to uszkodzenia wiązki skutkujące zwarciem sygnał-sygnał lub sygnał-masa. Obroty silnika wzrastały bez uzasadnienia lub spadały poniżej zadanej normy. Proponuje dobry multimetr i troche czasu na poszukiwania.

Odpowiedz

Anonim, 8 stycznia 2013, 12:52 0 0

Witam,

dziękuję bardzo za upominek otrzymałem go wczoraj.
Korzystam z Forum Moto Focus.pl jak
i portalu Forum dla Mechaników są tam przydatne informację
o problemach z którymi stykamy się poraz pierwszy
jest to pomocne i przydatne

Odpowiedz