85 lat Goodyeara w Polsce

29 maja 2014, 10:08

W tym roku mija 85 lat, od kiedy Goodyear pojawił się w Polsce. 15 kwietnia 1929 roku amerykańska firma otworzyła swoje przedstawicielstwo w Warszawie, przy ul. Nowogrodzkiej 42. Dziś Polska jest dla tej firmy ważnym rynkiem i krajem, w którym Goodyear ma jedną z największych fabryk.

– „Fabryka w Dębicy to obecnie jeden z największych zakładów koncernu Goodyear na świecie, zatrudnia blisko 3 tysiące osób i jest jednym z największych polskich eksporterów. Właśnie na Podkarpaciu produkowane są nowoczesne opony, które wybierają kierowcy na całym świecie. Historia Goodyeara i Dębicy pokazuje, że w świecie motoryzacji wszystko jest możliwe” – dodał J. Pryczek.

Kalendarium wydarzeń

1898 – Amerykański przemysłowiec Frank Seiberling zakłada firmę w Akron w stanie Ohio. Na cześć wynalazcy Charlesa Goodyear’a (1800-1860) nazywa ją Goodyear Tire and Rubber Company.


1899 – Rozpoczęcie produkcji. Początkowo są to gumowe podkładki pod końskie podkowy oraz inne drobne przedmioty z gumy.
1901 – W reklamie na łamach Saturday Evening Post pojawia się znany do dziś logotyp firmy Goodyear – „Wingfoot”, czyli uskrzydlona stopa, atrybut greckiego patrona posłańców Hermesa (lub jego rzymskiego odpowiednika – Merkurego), którego przedstawiano w „uskrzydlonych” sandałach.
1908 – Przedstawicielstwo Goodyear w Detroit dostarcza 1200 kompletów opon do przełomowego Forda Model T. Goodyear staje się kluczowym dostawcą ogumienia dla amerykańskiego przemysłu motoryzacyjnego. Współpraca z koncernem Ford trwa do dziś.
1909 – Pierwsza opona Goodyear do samolotu. W ciągu następnych lat powstanie Goodyear Aviation – lotniczy oddział koncernu.
1911 – Światową sławę zdobywa pierwszy sterowiec zbudowany przez firmę Goodyear. Naukowcy z Akron opracowali unikalną tkaninę jako poszycie konstrukcji.


1914 – Podczas wyścigu 500 mil na torze Indianapolis wszyscy zawodnicy używają opon Goodyear. To mocne wejście koncernu w sport samochodowy.
1916 – Goodyear stał się największym producentem opon samochodowych na świecie. Firmę promuje hasło „More people ride on Goodyear tires than on any other kind”.
1917 – Roczny dochód firmy przekracza 100 milionów dolarów. Produkcja ogumienia dla amerykańskich oddziałów walczących we Francji.
1924 – Goodyear kupił od niemieckiej firmy Zeppelin licencję na budowę sterowców. Rozpoczęcie prac na syntetycznym kauczukiem o nazwie Chemigum.
1929 – Oficjalne przedstawicielstwo firmy The Goodyear Tire and Rubber Company w Polsce. Niedługo potem opony Goodyear są już dostępne na terenie całej Polski.
1941 – Po ataku na Pearl Harbour Goodyear przestawia się na produkcję wojenną.
1943 – Goodyear otrzymał kontrakt na produkcję elementów kadłuba do ciężkich bombowców strategicznych Boeing B-29 Superfortress (Superforteca). Większość załogi Goodyear stanowiły wtedy kobiety.
1949 – Początek budowy zakładów w Luksemburgu. Pierwsza telewizyjna reklama Goodyeara.
1963 – Craig Breedlove pobił rekord M. Thompsona, osiągając 407,75 mil na godzinę. Jego „Spirit of America” jechał na ogumieniu Goodyear.
1964 – Goodyear dołączył do elitarnego grona oficjalnych dostawców opon dla Formuły 1.
1965 – Paul Richard „Richie” Ginther (Honda) zwyciężył wyścig o Grand Prix Meksyku, zdobywając pierwsze z 368 zwycięstw zespołów wspieranych przez Goodyeara w Formule 1. To rekord pod względem liczby zwycięstw spośród producentów opon na świecie.
1970 – Opony Goodeyar XLT zamontowane w pojeździe MET (Modularized Equipment Transporter) lądują na Księżycu w ramach misji Apollo 14.
1984 – Zakup toru testowego Mireval we Francji.
1990 – Nieoficjalny import opon Goodyear do Polski i innych krajów postkomunistycznych.
1995 – Zakup większościowego pakietu akcji spółki T.C. Dębica przez Goodyeara. Początek inwestycji Goodyeara w Polsce.


1998 – Ostatni wyścig samochodu na oponach Goodyear w Formule 1.
2001 – Goodyear GT3 – pierwsza seryjnie produkowana, ekologiczna opona, do produkcji której użyto m.in. ziarna kukurydzy.
2010 – Prototypowa opona BioIsoprene zaprezentowana na konferencji klimatycznej w Kopenhadze.
2011 – Goodyear pracuje nad technologią automatycznego utrzymywania ciśnienia w oponach (Air Maintenance Technology – AMT).
2012 – Goodyear zaprezentował opony o ocenie AA na etykiecie. Koncepcyjne opony EfficientGrip AA Edition osiągają jedne z najlepszych wyników w zakresie przyczepności na mokrej nawierzchni i oporów toczenia.
2012 – naukowcy z Centrum Innowacji Goodyeara odkryli, że zastosowanie oleju sojowego w produkcji opon może potencjalnie wydłużyć żywotność bieżnika o 10% i zmniejszyć zużycie ropy naftowej wykorzystywanej do ich tworzenia nawet o 26,5 miliona litrów rocznie.


2013 – premiera innowacyjnej opony EfficientGrip Performance, która posiada klasę A w kategorii przyczepności na mokrej nawierzchni i klasę B w kategorii oporu toczenia.


2013 – Firma Goodyear Tire & Rubber Company po raz trzeci z rzędu znalazła się na liście 100 Najbardziej Innowacyjnych Firm na Świecie Thomson Reuters.

– „Aż 85 lat obecności Goodyeara na polskim rynku to dla nas ważny jubileusz i okazja, aby przypomnieć przełomowe chwile w historii całej firmy Te chwile to zarówno innowacje technologiczne i produktowe, nowe zakłady produkcyjne, laboratoria badawcze oraz centra rozwoju, wchodzenie na kolejne rynki, jak i sukcesy sportowe. Bardzo ważną częścią historii jest także zaangażowanie – od blisko 20 lat jako inwestora strategicznego – koncernu Goodyear w fabrykę w Dębicy” – powiedział Jacek Pryczek, Prezes Zarządu Firmy Oponiarskiej Dębica S.A. oraz Goodyear Dunlop Tires Polska Sp. z o.o.

Dowiedz się więcej

Volvo wybiera opony Michelin
Volvo wybiera opony Michelin

Od czerwca 2014 r. wszystkie nowe egzemplarze modeli Volvo S60 oraz Volvo V60 Polestar będą w standardzie wyposażone w letnie opony sportowe Michelin Pilot Super Sport, w których wykorzystano wiedzę i doświadczenie Michelin zdobyte podczas wyścigu 24H Le Mans. Przedstawiciele Volvo podkreślili wysokie osiągi opon Michelin, niezbędne w przypadku samochodów o takich parametrach. Polestar to […]

Historia marki Goodyear – logotyp
Historia marki Goodyear – logotyp

Każda rozpoznawalna firma lub mogąca się pochwalić długą historią i tradycją może wskazać symboliczne dla siebie znaki, wydarzenia czy przedmioty. I nie chodzi wyłącznie o logotyp, ale elementy charakterystyczne, dzięki którym marka wyróżnia się na tle konkurencji. Jeśli jest to globalne przedsiębiorstwo z ponad 115-letnią tradycją, tych ważnych symboli będzie co najmniej kilka. Taką firmą […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!