,,Myśl globalnie, działaj lokalnie” – wywiad z Karolem Proznerem z EUROPART Polska S.A.

18 grudnia 2013, 11:04

Dystrybutor części do pojazdów ciężarowych Europart Holding GmbH prowadzi konsekwentną ekspansję na wielu światowych rynkach. Także polski oddział firmy rozwija się dynamicznie. O szczegółach opowiedział nam prezes sieci sprzedaży EUROPART Polska S.A., Karol Prozner.

Od kiedy jesteście Państwo dystrybutorem części zamiennych do pojazdów użytkowych na rynku europejskim?

Karol Prozner – Prezes Zarządu Europart Polska S.A.Początki Europart sięgają lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku. Firma w początkowym okresie działalności specjalizowała się w produkcji między innymi resorów. Podążając za potrzebami rynku firma zmieniła profil działalności na sprzedaż części do samochodów ciężarowych. Dynamiczny rozwój transportu w krajach zachodnich przekładał się wprost na rozwój obrotów firmy Europart, która z czasem podjęła decyzję o otwarciu oddziałów poza granicami Niemiec.

Intensywny rozwój obrotów wpłynął na decyzję o inwestycji w nowy europejski magazyn centralny, którego zadaniem jest obsługa rynku europejskiego. Zlokalizowany w Niemczech w mieście Werl. Ma ponad 35 000 m2 powierzchni z imponującą ilością ponad 48 000 miejsc paletowych. Jako ciekawostkę mogę podać, iż do obsługi tego magazynu potrzeba aż 1 100 różnego rodzaju urządzeń transportowych, takich jak spalinowe wózki paletowe. Holding Europart rozpoczął działalność w  Polsce w  2007 roku przejmują sieć sprzedaży oraz pracowników od  spółki Protyl-Serwis 44 Sp. z o.o. – głównego gracza na rynku części do naczep na polskim rynku. Dziś to 23 lokalizacje w największych polskich miastach, prawie 200 pracowników oraz magazyn centralny w Wieluniu, który w najbliższej przyszłości będzie także obsługiwał kraje ościenne. To oczywiście poprawi także dostępność towarów dla klientów na rynku polskim.

Posiadacie Państwo ponad 200 punktów sprzedaży w 28 krajach Europy i na świecie. Czy planujecie otwieranie kolejnych oddziałów?

Magazyn centralny Europart w Werl - NiemcyEkspansja Europart Polska S.A. w Polsce, jak i spółki matki Europart Holding GmbH poza jej granicami jest uzależniona od zapotrzebowania klientów na nasze usługi. Aktualna struktura oddziałów pozwala nam bez przeszkód obsłużyć klientów w każdym zakątku Europy. Trzeba podkreślić, że transport nie zna granic, a Europart jako jedna z nielicznych firm potrafi sprostać oczekiwaniom klientów, których auta przecież na co dzień przemieszczają się wzdłuż i wszerz Starego Kontynentu.

Na rynku części samochodowych możemy zaobserwować dynamiczny rozwój marek własnych dystrybutorów. Czy macie Państwo własne rozwiązanie w tym zakresie?

Rozwój marek własnych jest naturalnym czynnikiem wzrostu w obliczu spadających marż. Jednak w segmencie samochodów ciężarowych jakość oferowanych części ma kolosalne znaczenie dla właścicieli firm transportowych, gdyż koszty ewentualnego przestoju auta są gigantyczne. Od kilka lat w oparciu o naszych sprawdzonych dostawców wdrażamy produkty pod własną marką Europart Premium Brand. Mając świadomość bardzo wysokiej jakości oferowanych przez nas części zdecydowaliśmy się na nazwę własną marki, która bezpośrednio wynika z nazwy firmy. To jasny sygnał dla naszych klientów, że bierzemy pełną odpowiedzialność za oferowane przez nas produkty.

Czy dzięki aktualnym oddziałom w Polsce jesteście Państwo w stanie bez problemów zaopatrzyć rodzimy rynek transportowy?

Europart Polska S.A. posiada obecnie 23 oddziały w Polsce. W roku 2014 planowane jest otwarcie kolejnego oddziału. Logistyka, jak i dostępność towarów w naszej branży jest rzeczą niezmiernie ważną. Im dłużej ciężarówka lub naczepa stoi w warsztacie tym większe straty dla przewoźnika. Z drugiej jednak strony firmy dystrybucyjne, podobne do nas, są obarczone na dzień dzisiejszy potężnymi inwestycjami w stany magazynowe. Klient oczekuje od nas, że będziemy mieli każdą część do każdej ciężarówki. To sprowadza się do dziesiątek milionów inwestycji w stany magazynowe i zarządzaniem setkami tysięcy numerów referencyjnych.

Jeśli weźmiemy klocki hamulcowe jako przykład, to przeciętnie każdy dystrybutor posiada na stanie ponad 200 referencji różnych klocków hamulcowych. A jeżeli decyduje się on na dodatkowy wybór dla klienta w postaci 3 lub 4 różnych producentów klocków to ta cyfra odpowiednio się powiększa. A mówimy tu tylko i wyłącznie o jednej, najpopularniejszej części zamiennej do samochodu ciężarowego.
Zatem logistyka to największe wyzwanie dla nas. Staramy się, aby klient nawet przy zamówieniu około godziny 17.00 otrzymał swój towar na drugi dzień rano. Codziennie w nocy dostarczamy części z naszego magazynu centralnego w Wieluniu do wszystkich 23 oddziałów. Poczynając od stycznia 2014 roku wprowadzamy codzienne dostawy do Polski z magazynu w Werl co jeszcze bardziej usprawni dostępność części dla naszego rodzimego rynku transportowego.

Jaka jest Wasza metoda na zachowanie dobrych kontaktów z klientami?

Logo EuropartKierujemy się przede wszystkim regularnością i odpowiedzialnością za jakość oferowanych przez nas produktów. Dla niezależnych warsztatów oraz dla firm spedycyjnych jesteśmy jak sklep spożywczy dla każdego gospodarstwa domowego. Musimy mieć z naszymi klientami codzienny kontakt i dostawy, bo tylko wtedy zapewnimy im ciągłość pracy i ograniczymy potencjalne straty spowodowane przestojem. Jeśli chodzi o jakość to jesteśmy jedyną firmą na naszym rynku, która produkty pod własnym brand’em markuje swoją nazwą. Do produkcji towarów pod marką Europart wybierane są bardzo starannie najlepsze fabryki z branży automotive, głównie z rynku niemieckiego. Polacy naprawdę potrafią docenić jakość niemieckiej produkcji.

Wielkie, międzynarodowe przedsiębiorstwa mają często własną filozofię działalności? Jaka jest Wasza?

„Be local to be global” czyli „myśl globalnie, działaj lokalnie”. Europart jest jedyną firmą w branży samochodów ciężarowych, która jest w stanie pomóc swoim klientom w tak wielu krajach Europy. Obecnie jesteśmy obecni w 28 krajach i jeśli tylko jesteś klientem Europart i masz awarię w jakimkolwiek kraju gdzie mamy swoje oddziały – pomożemy.

Dostarczymy części zamienne jeśli jesteś w pobliżu lub odbierzesz je w jednym z naszych oddziałów. W razie potrzeby polecimy Ci najlepszy warsztat w okolicy , który wyeliminuje usterkę. Obecnie Europart pracuje nad koncepcją karty klienckiej, tak aby nasi klienci mogli być obsługiwani bezgotówkowo również za granicą.

Posiadają Państwo sklep internetowy. Jak dużym zainteresowaniem cieszy się on wśród przedstawicieli branży ciężarowej? Czy Państwa zdaniem lepiej sprawdzają się placówki stacjonarne, czy raczej sklep internetowy?

Oferujemy naszym klientom kompleksowe rozwiązanie pod nazwą EWOS, które jest kompilacją danych technicznych organizacji i zaopatrzenia naszych klientów. Jest dostępne pod adresem: www.europart.pl/ewos. Działa poprzez przeglądarkę internetową, więc nie wymaga instalacji oprogramowania na komputerach u naszych klientów. Klient musi tylko skontaktować się naszym działem IT w celu rejestracji konta. Nasz sklep internetowy cieszy się coraz większym powodzeniem i korzystają z niego coraz to nowi klienci.

Branża części zamiennych do samochodów ciężarowych wymaga jednak sporego doświadczenia od klientów, by mogli z takiego sklepu korzystać. Mam tu na myśli identyfikację części. Sklep internetowy jest dobrym uzupełnieniem naszych kanałów komunikacji z klientem, ale nie jest i raczej szybko nie będzie głównym kanałem dystrybucji. Doświadczenie naszej kadry, dostęp do programów serwisowych poszczególnych producentów samochodów ciężarowych jest czynnikiem czasami niezbędnym w celu dobrej identyfikacji części.

Jednym z pól działalności firmy jest zaangażowanie w sport motorowy. Może Pan o tym opowiedzieć?

Zespoły Reinert and Team 14 sponsorowane przez Europart Holding GmbhJesteśmy partnerem technologicznym dwóch zespołów, które starują w wyścigach European Truck Racing Championship. Jeden z nich to niemiecki Reinert, zespół który stawia pierwsze kroki w tym sporcie i odnosi pierwsze sukcesy. Drugi zespół to Team14, który pochodzi z Francji i jest częścią tego sportu od początku. Całość wyścigów jest organizowana pod egidą FIA przez Truck Race Organization. Popularność wyścigów lokuje tą dyscyplinę na drugim miejscu zaraz za Formułą 1 w Europie. Wszystkie podzespoły stosowane w wyścigowych samochodach ciężarowych, których moc przekracza 1 100 koni mechanicznych podlegają maksymalnym przeciążeniom. To ekstremalne i zarazem doskonałe warunki dla testów niezawodności części marki Europart Premium Brand.

Wywiad ukaże się na naszych stronach tuż przed świętami Bożego Narodzenia. Może wykorzysta Pan tę okoliczność, by złożyć życzenia naszym Czytelnikom?

Z przyjemnością. Chciałbym życzyć czytelnikom portalu, naszym klientom, partnerom handlowym oraz pracownikom wszelkiej pomyślności z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia oraz powodzenia w Nowym Roku 2014.

Dowiedz się więcej

,,Branża dojrzała do tego, by mieć swoją reprezentację” – wywiad z Dyrektorem Generalnym PZPO
,,Branża dojrzała do tego, by mieć swoją reprezentację” – wywiad z Dyrektorem Generalnym PZPO

Powołany niedawno do życia Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego ma zamiar aktywnie wspierać branżę oponiarską w naszym kraju. O szczegóły tej misji zapytaliśmy Dyrektora Generalnego PZPO – Piotra Sarnieckiego. Co było bezpośrednią przyczyną założenia związku? Dlaczego stało się to akurat teraz – w 2013 r.? W starszej części UE rynek opon rozumiany w kontekście dużej liczby […]

,,Dużo więcej niż sprzedaż” – wywiad z współwłaścicielem firmy CARTEC
,,Dużo więcej niż sprzedaż” – wywiad z współwłaścicielem firmy CARTEC

Krzysztof Wiśniewski, współwłaściciel firmy CARTEC, specjalizującej się w dystrybucji wyposażenia warsztatowego, odpowiedział na kilka naszych pytań. Dotyczyły one zmieniającego się rynku oraz działalności firmy, która obchodzi w tym roku jubileusz 20-lecia. Jesteście jedną z firm, które na polskim rynku działają już od 20 lat. Jak przez ten czas zmieniał się polski rynek motoryzacyjny, a wraz […]

,,Polscy kierowcy chcą markowych produktów” – wywiad z Piotrem Wajszczykiem z Philips Automotive Lighting
,,Polscy kierowcy chcą markowych produktów” – wywiad z Piotrem Wajszczykiem z Philips Automotive Lighting

Piotr Wajszczyk, Dyrektor Biura Sprzedaży na Europę Centralną w Philips Automotive Lighting, udzielił nam krótkiego wywiadu, w którym podsumował miniony rok oraz wspomniał o planach swojej firmy na najbliższe 12 miesięcy. Jak ocenia pan sytuację na rynku w minionym, 2013 roku? Z zadowoleniem obserwujemy kolejne przejawy wychodzenia polskiej gospodarki z kryzysu, co coraz wyraźniej odczuwamy […]

Narzędzia z pomysłem – wywiad z właścicielami firmy Mark-Moto
Narzędzia z pomysłem – wywiad z właścicielami firmy Mark-Moto

Mark-Moto to firma rodzinna specjalizująca się w produkcji narzędzi warsztatowych według własnego projektu lub pomysłu mechaników. O sposobie funkcjonowania firmy rozmawialiśmy z właścicielami – Przemysławem i Robertem Dziubała. W ofercie Mark-Moto można znaleźć wiele bardzo specjalistycznych narzędzi, służących często do naprawy wąskiej grupy aut. Czy w ten sposób staracie się trafić w rynkową niszę? Dokładnie […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 19 grudnia 2013, 14:25 0 0

ciekawe jak z platnosciami u nich.... :-) ze takie artykuly pisza

Odpowiedz

Anonim, 25 grudnia 2013, 19:00 0 0

Jak u Niemców - na czas.

Odpowiedz