Producenci i dystrybutorzy części podsumowują III kwartał 2013 r.

20 listopada 2013, 13:52

,,Kryzys w branży motoryzacyjnej” – to hasło wszyscy dobrze znamy, gdyż w ostatnich miesiącach słyszeliśmy je wielokrotnie. Czy jednak nie ma w nim odrobiny przesady? O opinie zapytaliśmy przedstawicieli firm, działających na niezależnym rynku motoryzacyjnym.

Trzeci kwartał roku w opinii producentów i dystrybutorów części

Przedstawicielom firm zadaliśmy jedno, krótkie pytanie: Jak ocenia Pan/Pani sytuację na rynku części i usług motoryzacyjnych w trzecim kwartale 2013 roku? Prezentujemy uzyskane przez nas odpowiedzi.

Producenci części motoryzacyjnych

Większość respondentów zgodnie stwierdziła, że rok 2013 w branży motoryzacyjnej jest pod wieloma względami specyficzny. W pierwszym kwartale, wiele firm odnotowało spadki sprzedaży. Istotny wpływ na taką sytuację miał przedłużający się sezon zimowy. W drugim i trzecim kwartale sytuacja poprawiła się, dzięki czemu rynek nadrabiał straty. Taki stan rzeczy potwierdzają między innymi przedstawiciele polskich oddziałów grupy ZF Friedrichshafen AG SA oraz firmy Corteco:

Peter Rothenhöfer, Dyrektor Przedstawicielstwa ZF Friedrichshafen AG na Polskę:

Peter Rothenhöfer, Dyrektor Przedstawicielstwa ZF – „Dla przedstawicielstwa ZF Friedrichshafen AG w Polsce, rok 2013 należy do najlepszych w historii obecności firmy na tutejszym rynku. Odnotowaliśmy rekordowe wyniki sprzedaży we wszystkich grupach produktowych. W pierwszym półroczu mogliśmy cieszyć się z łącznego wzrostu obrotów o około 45% w stosunku do roku ubiegłego, a trzeci kwartał przyniósł kolejne 25% wzrostu.

Wzrost sprzedaży naszych części oznacza, że jakość jest coraz ważniejsza dla użytkowników pojazdów, a pracownicy warsztatów coraz skuteczniej przekonują kierowców, że nie warto wybierać najtańszych zamienników niewiadomego pochodzenia. Z zewnątrz dwa produkty mogą wyglądać podobnie, ale najistotniejsze jest, jak są skonstruowane, z jakich materiałów wykonane oraz jakie testy przechodzą. My przykładamy do tego najwyższą wagę. Na osiągnięte przez nas wyniki bez wątpienia wpłynęła również akcja informacyjno-szkoleniowa dla mechaników, SACHS Roadshow, w której udział wzięło blisko 2,3 tysiąca pracowników branży warsztatowej, jak również stabilny rozwój programu Original SACHS Service, do którego przystępuje coraz więcej niezależnych serwisów. Obecnie do sieci OSS należy blisko tysiąc warsztatów, podczas gdy w 2012 roku było ich nieco ponad 700. Dostarczamy im informacje techniczne i wsparcie marketingowe, a pod koniec roku oferujemy bonus za określone obroty na zakupionych częściach naszych marek.”

Wojciech Głowaty, Corteco:

Wojciech Głowaty Corteco– „Trzeci kwartał, podobnie jak poprzednie dwa, był trudny do oszacowania od samego początku. Warsztaty notowały bardzo wysoki poziom obrotów od początku lipca do połowy sierpnia. Zakres napraw, które klienci zlecali w warsztatach mechanicznych  też nie był typowy dla okresu przedwakacyjnego (typowe przygotowanie auta przed wakacyjnym wyjazdem – klocki, oleje, filtry, klimatyzacja, przegląd zawieszenia i niezbędne naprawy) i w zasadzie był on bardzo podobny do okresu pozawakacyjnego z dużą różnorodnością.

Firmy dystrybucyjne z którymi utrzymuję stały kontakt wielokrotnie podkreślały, że lipiec był rekordowy w bezpośredniej wartości obrotów, a z kolei sierpień miał dużą dynamikę w porównaniu do porównywalnego okresu zeszłego roku. Wrzesień był jedynym miesiącem, który obrotami przypominał lata poprzednie. Charakterystyczną cechą jest, że procentowy przyrost obrotów firm dystrybucyjnych w porównaniu do zeszłego roku był tym większy, im większy udział rynkowy ma dystrybutor. Innymi słowy im większa firma, tym dynamika wzrostu była większa. Co ciekawe, wśród mniejszych firm dystrybucyjnych, działających lokalnie dało się zauważyć stagnację obrotów, a nawet delikatne spadki. Potwierdza to, że proces konsolidacji rynku postępuje. Sytuacją mającą zauważalny wpływ na wzrost obrotów dużych dystrybutorów miała krytyczna sytuacja firmy Fota. Utracone udziały w rynku przez tę firmę zostały w bardzo szybkim czasie podzielone pomiędzy najaktywniejszych dystrybutorów. Duża dynamika obrotów w miesiącach letnich spowodowała też znaczne ograniczanie „specjalnych ofert cenowych”, gdyż podstawowym kryterium sprzedaży była dostępność, a nie cena produktu. Podsumowując, to był dobry kwartał. Daje się wyczuć pozytywne nastawienie dystrybutorów w stosunku do nadchodzącego Q4.”

Grzegorz Rybiński, Przedstawiciel marek Bremi, FAE, Trusting w Polsce:

– „Trzeci kwartał oceniam bardzo pozytywnie i patrząc na produkty przeze mnie prowadzone był zdecydowanie lepszy od ubiegłego roku. Zwyżka obrotów w kwartale jest wyraźna i według mojej oceny rynek pracuje zdecydowanie spokojniej i bardziej regularnie niż rok temu. Trzeci kwartał z nawiązką nadrobił stosunkowo słaby początek roku.

Troszkę w opozycji do powyższych stwierdzeń pozostają moje obserwacje rynku warsztatów, gdzie biorąc pod uwagę porę roku i pogodę ruch powinien być większy, dotyczy to również początku jesieni. Nie widzę kolejek w warsztatach.

Niemiłą niespodzianką tego roku było ogłoszenie upadłości przez Fotę.”

Producenci oświetlenia pojazdów, oleju i filtrów

Producent oświetlenia samochodowego, Philips, potwierdza że wzrost sprzedaży można osiągnąć niezależnie od rynkowych tendencji – dzięki atrakcyjnej ofercie produktowej.

Piotr Wajszczyk, Market Manager Central Europe, Philips:

Piotr Wajszczyk Philips– „Trzeci kwartał 2013 r. potwierdził poprawę nastrojów na rynku i mówię to zarówno w odniesieniu do naszych klientów – firm dystrybucyjnych – jak również do serwisów motoryzacyjnych. Zanotowaliśmy lepszy wynik sprzedaży niż w Q3 2012, na co złożyło się wiele czynników. Przede wszystkim, cieszy stały wzrost sprzedaży lamp ksenonowych, napędzany nowymi Xenon X-tremeVision. Sprzedajemy ksenonów więcej, aniżeli wynikałoby z prostej statystyki struktury parku samochodowego w Polsce, a to oznacza, że dynamicznie zdobywamy rynek. Ponadto, zwiększamy wolumen sprzedaży żarówek typu więcej światła, tj. Philips Vision, VisionPlus oraz X-tremeVision. Warto odnotować, że te ostatnie to obecnie najjaśniejsze homologowane żarówki dostępne na rynku. Dodatkowo, trzeba wspomnieć o istotnym zainteresowaniu produktami LED, co ma wpływ na nasze wyniki.

Trzeci kwartał br. to wprowadzenie do sprzedaży odświeżonej gamy lamp warsztatowych Philips. Produkty są naprawdę świetne i już obserwujemy, że warsztaty z bardzo dużym zainteresowaniem przyglądają się naszej ofercie. Chcę także wskazać na nowatorski projekt Philips ColorVision, który wprowadziliśmy jako pierwsi na rynku. Jest to pierwszy, w pełni homologowany asortyment żarówek halogenowych H4 i H7 w czterech wersjach kolorystycznych. ColorVision zaprojektowano dla entuzjastów motoryzacji, bo pozwalają na takie zmiany w wyglądzie auta, które dotychczas były po prostu niemożliwe”.

Marka MANN-FILTER zanotowała w trzecim kwartale wzrost sprzedaży. Jej przedstawiciel zwraca uwagę na rosnącą konkurencję ze strony ASO pojazdów ciężarowych.

Filip Dudziński, MANN+HUMMEL GmbH:

– „II i III kwartal dla marki MANN-FILTER pokazał nam w Mann+Hummel GmbH, że rynek nie znosi próżni, również nasz polski rynek części zamiennych. Nasi bezpośredni partnerzy w „osobówce” bardzo sprawnie poradzili sobie z nową sytuacją rynkową w Polsce i cieszą się z dwucyfrowych wzrostow w rozwoju sprzedaży MANN-FILTER w porównaniu do roku poprzedniego.

W „ciężarówce” niestety mocno odczuliśmy konkurencję ze strony dealerów CV OES, którzy w obliczu słabych wyników sprzedaży nowych pojazdów, szukają marży w sprzedaży cześci zamiennych. Rzetelnie pracujemy jednak nad ofertą ciężarową MANN-FILTER, co pokaże na rynku przyszły rok 2014.”

Dla producentów olejów silnikowych przedłużająca się zima również nie jest dobrym zjawiskiem. Przedstawiciele firmy Castrol cieszą się, że w trzecim kwartale udało się nadrobić spowolnienie widoczne na początku roku.

Sławomir Radoń, country manager Castrol Polska:

Sławomir Radoń Castrol– „W trzecim kwartale zaobserwowaliśmy sygnały świadczące o ożywieniu na rynku, który „odbudowuje się” po trudnym pierwszym półroczu. Długa zima oznaczała przesunięcie przez wielu kierowców wymiany oleju na późniejszy okres. W przyszłość patrzymy z ostrożnym optymizmem i mamy nadzieję, że w czwartym kwartale i w 2014 roku sytuacja nadal będzie się systematycznie poprawiać. Dzięki temu park samochodowy powinien zacząć znów rosnąć, co dla nas z pewnością będzie korzystne – przecież we wszystkich autach trzeba zmieniać olej. Stałym elementem strategii biznesowej firmy Castrol jest też ścisła współpraca z producentami samochodów, m.in. Volkswagenem. Rekomendacje producentów są potwierdzeniem, że nasze produkty, jak oleje Castrol EDGE Professional i Magnatec Professional, spełniają określone, często bardzo wyśrubowane wymagania.”

Polscy producenci części

Pozytywnie na temat trzeciego kwartału roku wypowiedzieli się polscy producenci części motoryzacyjnych. Otrzymaliśmy odpowiedzi od firm Asmet, Janmor i ATM Mikoda. Wszystkie zanotowały w tym okresie wzrost sprzedaży względem analogicznego okresu ubiegłego roku.

Tomasz Chromiński, Dyrektor ds. Sprzedaży, Janmor Sp. z o.o.:

– „Zakończony trzeci kwartał 2013 roku uznajemy za udany, zanotowaliśmy sprzedaż na lekkim plusie względem Q3 z ubiegłego roku. Co ważne, systematycznie zwiększamy przychody ze sprzedaży cewek zapłonowych. Jest to spowodowane, m.in. stale poszerzaną ofertą handlową – aktualnie mamy już ponad 600 referencji cewek i oferta wciąż rośnie – oraz bardzo intensywnie realizowaną akcją szkoleniową dla warsztatów i sklepów motoryzacyjnych. Podczas szkoleń prezentujemy nasze produkty, ale również, przekazujemy cenne wskazówki z zakresu praktyki warsztatowej.”

Janusz Ossowski, Asmet:

– „Obecny rok jest zdecydowanie najlepszy od kilku lat. Nasze przedsiębiorstwo zwiększyło sprzedaż o 25% względem ubiegłego roku, zarówno na rynku krajowym jak i w eksporcie. Trend jest zdecydowanie pozytywny. Pierwszy kwartał nie zapowiadał się obiecująco, ale w drugim i trzecim nastąpił wzrost sprzedaży, który utrzymuje się nadal. Wynika z tego że, użytkownicy pojazdów przestali oszczędzać na wydatkach, a raczej zostali już „zmuszeni” do serwisu swoich aut. W dłuższej perspektywie, zaniedbania i iluzoryczne oszczędności przyczyniają się do zwiększonych wydatków na naprawy samochodów. Zaobserwowaliśmy też pozytywną tendencję wzrostu zakupów części dobrych jakościowo.”

Paweł Lasoń, Szef Działu Sprzedaży ATM Mikoda:

– „Sytuacja nie zmieniła się w jakiś odczuwalny sposób. My, jako producenci zauważamy jednak dość gwałtowny odwrót konsumentów od części chińskich. Polski klient już coraz częściej potrafi zorientować się, że atrakcyjne opakowanie i nazwa kryje wewnątrz produkty wątpliwej jakości. Odzwierciedla się to oczywiście w wynikach sprzedaży naszych tarcz i bębnów hamulcowych. Zauważamy także wzrost zainteresowania na rynku naszą marką jako marką polską, rodzimą, której wysoka jakość jest coraz bardziej doceniana.”

Dystrybutorzy części motoryzacyjnych

Dystrybutorzy części mają dobry przegląd tego, jak zmienia się rynek i kiedy kierowcy oszczędzają, a kiedy szturmem ruszają do warsztatów. Reprezentanci firm Moto-Profil i Inter Cars nie dostrzegają obecnie kryzysowych nastrojów wśród klientów.

Bogumił Papierniok, Dyrektor Zarządzający Moto-Profil Sp. z o.o.:

Bogumił Papierniok Moto-Profil– „Rynek znacznie się ożywił w II i III kwartale, z informacji od naszych klientów wynika, że wzmożony ruch zauważono zarówno w serwisach, jak i w sprzedaży detalicznej. Wydaje się, że jest to naturalne odreagowanie po dosyć słabym roku 2012 i I kwartale br. Wtedy wyraźnie widoczna była tendencja posiadaczy pojazdów do odsuwania w czasie napraw, które nie były w potocznym rozumieniu “niezbędne”, tzn. pomimo usterki pojazd nadal umożliwiał posługiwanie się nim. Taka sytuacja dotyczyła np. amortyzatorów i elementów zawieszenia: to nic, że buja i stuka, ale jedzie. Takie podejście użytkownika samochodu oczywiście zagraża bezpieczeństwu na drodze, ale czasem uwarunkowania zewnętrzne przeważają nad zdrowym rozsądkiem. Brak poczucia stabilizacji podtrzymywany kreowanymi przez media informacjami o kryzysie, niepewność dot. utrzymania miejsca pracy, większa skłonność do oszczędzania – to przyczyny tamtej słabszej sprzedaży.

Natomiast od marca tego roku w Polaków najwyraźniej wstąpiła nadzieja, albo też przyzwyczailiśmy się do kasandrycznych przepowiedni z gazet i po prostu przestaliśmy na nie zwracać uwagę. Ponadto technika i fizyka ma swoje prawa i w końcu trzeba było naprawić w samochodach niezbędne elementy. To zwykła sinusoida koniunktury gospodarczej odzwierciedlona w miniskali w światku motoryzacyjnym. Cieszmy się tym faktem póki można. Przyrosty sprzedaży są imponujące, będzie to kolejny rekordowy rok w historii firmy Moto-Profil. Jest to dobra pora na konsolidowanie naszych Partnerów Handlowych wokół projektu ProfiAuto, który jest jednym ze źródeł tego wyjątkowego wzrostu, tak dla nas jak i dla naszych Partnerów. Nałożenie się lepszych nastrojów Polaków na ciekawą propozycję marketingową ProfiAuto, poparte niezawodnym systemem logistycznym, świetnie zaopatrzonym magazynem i zaufaniem naszych Partnerów, jest przyczyną fantastycznych wyników naszej firmy.”

Krzysztof Oleksowicz, Członek Zarządu i założyciel Inter Cars SA:

Krzysztof Oleksowicz Inter Cars SA– „Pierwszy kwartał roku nie zapowiadał aż tak dynamicznych wzrostów, z jakimi mieliśmy do czynienia w drugim i trzecim kwartale. Spowodowały to przedłużająca się zima i brak optymizmu wśród klientów, którzy odwlekali naprawy swoich samochodów i zakupy części. Od kwietnia 2013 r. obserwujemy większy optymizm, wzrost ilości napraw, większą sprzedaż części. Nasze wyniki w drugim i trzecim kwartale szybko rosły.

Obecnie obserwowany wzrost PKB i zapowiedź dużych inwestycji unijnych w naszym kraju w przyszłym roku, napawa nas optymizmem. Wydaje nam się, że powinniśmy mieć do czynienia ze wzrostem naszego rynku. W związku z tym Inter Cars powinien notować bardzo dobre wyniki również w 2014 r. Za przyczynę sukcesów mogę uznać niezmiennie to, że posiadamy najszerszy asortyment, najlepszą dostępność i najlepszą logistykę. Między innymi dzięki temu notujemy doskonałe wyniki także na rynkach zagranicznych.”

Tip-Topol specjalizuje się w dostarczaniu sprzętu dla warsztatów wulkanizacyjnych oraz zajmujących się klimatyzacją samochodową. Ten segment rynku również jest mocno zależny od pogody oraz stanu portfeli kierowców. I tu trzeci kwartał roku przyniósł pozytywne wyniki.

Piotr Borucki, Dyrektor Programu Oponiarskiego Tip-Topol:

Piotr Borucki Tip-Topol– „W III kwartale czyli w okresie wakacyjnym najczęstsze usługi jakie świadczyli nasi klienci to przeglądy samochodów osób udających się na letni wypoczynek, a także przeglądy i naprawy układów klimatyzacji. Mimo, że nastroje wśród klientów odnośnie sytuacji gospodarczej nie były zbyt optymistyczne, a ponadto pogoda nas nie rozpieszczała, zauważyliśmy zwiększenie ilości przeglądów układów klimatyzacyjnych, jakie wykonały serwisy z nami współpracujące. Związane to było ze znacznym wzrostem sprzedaży czynnika R134a.

We wrześniu media ogłosiły początek końca kryzysu w Europie i Polsce. Zbiegło się to w czasie z corocznymi spotkaniami z naszymi klientami – TIP-TOPOL Tour. W czasie rozmów z nimi obserwowaliśmy ich bardziej optymistyczne nastawienie. Widoczne były również zwiększone zakupy wyposażenia warsztatowego.”

Dowiedz się więcej

Eksporterzy i importerzy z optymizmem wchodzą w rok 2014
Eksporterzy i importerzy z optymizmem wchodzą w rok 2014

Notowany w Polsce wzrost gospodarczy w dużej mierze jest zasługą eksporterów wytwarzanych w kraju wyrobów, wśród których ważną rolę ogrywają firmy z branży motoryzacyjnej (w tym producenci części motoryzacyjnych). Według najnowszych badań, rok 2014 powinien być udany dla eksporterów. Także importerzy nie obawiają się większych przeszkód w swojej działalności w nowym roku. Akcenta, instytucja płatnicza […]

Relacja z konferencji prasowej na temat niezależnego sektora części motoryzacyjnych
Relacja z konferencji prasowej na temat niezależnego sektora części motoryzacyjnych

Minister Gospodarki, Janusz Piechociński wraz z prezesem SDCM, Alfredem Franke, wzięli udział w konferencji prasowej poświęconej niezależnemu sektorowi części motoryzacyjnych w Polsce. Rozmawiali o produkcji, eksporcie, polskim kapitale oraz zmianach, jakie można zaobserwować w warsztatach samochodowych. Tendencje w eksporcie 80% eksportu naszego przemysłu motoryzacyjnego trafia do państw członkowskich UE, jednak spadł on o około 2%. […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 21 listopada 2013, 6:47 0 0

Widać, że nadal nie brakuje oszołomów i propagandy sukcesu.....u niektórych:-))

Odpowiedz

Anonim, 21 listopada 2013, 8:59 0 0

Gość z ZF to się chyba nie ma czym chwalić bo to że mieli wzrost to nie przez wyjątkowość ich produktów tylko przez to że dali ich produkty wszystkim, przez co nowi dystrybutorzy musieli się zatowarować a to spowodowało taki straszny "nie wiadomo skąd obrót". Ciekawe jaki będą mieć przyszły rok jak już nie będzie komu dać dystrybutorstwa.

Odpowiedz

Anonim, 21 listopada 2013, 21:49 0 0

Czytając początek, od razu nasuwa się jedna myśl, to oznacza, że JEST CIĘŻKO!, a będzie jeszcze gorzej, Panie Wojciechu, Panie Grzegorzu...dużo ze sobą na konkretne tematy rozmawialiśmy, również tematy tyczące się prognoz itp...w tym przypadku w ogóle się z panami nie zgodzę, a co do mojej prognozy, to z obrazuje ją tak: "trzymajcie się ciepło", choć zima będzie sroga, to na futerko będzie brakowało, jedynie koguciki będą miały branie, bo tanie.
Pozdrawiam Zygmunt
Sofimcars.

Odpowiedz