Co to jest prywatna marka części samochodowych?

22 maja 2025, 13:32

Pojęcie prywatnych marek części samochodowych, niekiedy zwanych także markami własnymi, na stałe zakorzeniło się już w dialogach toczonych przez profesjonalistów z branży motoryzacyjnej. Klienci warsztatów nadal mogą mieć jednak problem z rozróżnieniem, czym właściwie są takie marki, kto je tworzy oraz kto produkuje sprzedawane pod nimi produkty?

Kto tworzy marki prywatne?

Inicjatorami powstawania prywatnych marek są najczęściej dystrybutorzy części zamiennych, choć zdarza się, że takie marki tworzą także producenci części lub nawet producenci samochodów (np. Motrio, Eurorepar). Podmioty te decydują o potrzebie stworzenia linii produktów pod własnym logo, dostosowanej do realiów rynkowych oraz zakładanych oczekiwań klientów.

W przeciwieństwie do powszechnie znanych marek producentów, marka własna nie oznacza, że dana firma produkuje części samodzielnie. W zdecydowanej większości przypadków, dystrybutor zleca produkcję konkretnych komponentów zewnętrznym wytwórcom – najczęściej są to fabryki wyspecjalizowane w produkcji na zlecenie, często działające również w segmencie aftermarket. Ze względu na to, że w przypadku marek własnych ważnym kryterium jest cena, wytwórcy najczęściej zlokalizowani są w krajach tańszej siły roboczej, np. w Chinach. Nie jest to jednak reguła, dostaw części na potrzeby marek własnych dokonują także producenci europejscy, w tym polscy.

Części marek własnych – kto produkuje, kto pakuje?

Jak już wspomnieliśmy, części oferowane pod markami prywatnymi najczęściej są produkowane przez zewnętrznych dostawców. Wybór tychże zależy od strategii jakościowej i cenowej przyjętej przez dystrybutora. Zdarza się, że części pod marki własne wytwarzają wytwórcy na co dzień dostarczający swoje produkty także dla renomowanych marek premium.

Choć dystrybutor zleca produkcję części własnej marki na zewnątrz, najczęściej i tak wkłada sporo pracy w całe przedsięwzięcie biznesowe. Po jego stronie jest dodatkowa kontrola jakości otrzymywanych części – wszak to dystrybutor uczestniczy w procesie reklamacji – ale także szeregu czynności logistycznych czy marketingowych.

To dystrybutor decyduje o wyglądzie opakowań, logotypie, kolorystyce i formie komunikacji. Bardzo często we własnym zakresie pakuje części, choć zdarza się również, że i ten fragment procesu zleca wytwórcy. Niektórzy dystrybutorzy przykładają dużą wagę do szerokiego rozreklamowania produktów prywatnej marki, by stały się one rozpoznawalne na rynku. Inni traktują własne marki jako uzupełnienie oferty, uznając że klient sam dowie się o ich istnieniu, studiując katalog produktowy.

Czy wszystkie części jednej marki prywatnej pochodzą z tej samej fabryki?

To częste pytanie wśród mechaników i użytkowników końcowych. Odpowiedź brzmi: nie zawsze. W ramach jednej marki prywatnej dystrybutor może współpracować z wieloma producentami – często innym dla każdej grupy produktowej. Na przykład tarcze hamulcowe mogą pochodzić z jednej fabryki, a elementy zawieszenia z zupełnie innej. Co więcej, zdarza się obecność kilku różnych dostawców nawet w ramach jednej grupy asortymentowej. Wynika to z optymalizacji kosztów, dostępności i możliwości technologicznych poszczególnych dostawców.

Dlaczego dystrybutorzy wprowadzają marki własne?

Zapytaliśmy o to Alfreda Franke, prezesa Grupy MotoFocus:

– Powodów jest kilka. Przede wszystkim marka prywatna daje dystrybutorowi większą kontrolę nad polityką cenową oraz niezależność od wahań cen produktów znanych producentów. Pozwala też budować lojalność klientów i wyróżnić się na tle konkurencji. Własna marka to również narzędzie do zarządzania marżą i uzupełnienia asortymentu produktami tańszymi.

Nie bez znaczenia jest też aspekt marketingowy – dystrybutor, oferując markę własną, może promować ją na swoich zasadach, nie będąc ograniczonym przez strategię międzynarodowego producenta. Oczywiście, taka promocja to duże koszty, co założyciel marki własnej musi brać pod uwagę od samego początku.

Dla kogo są tworzone marki prywatne?

Produkty marek własnych znajdują szerokie zastosowanie przede wszystkim w pojazdach starszych (zobacz udział procentowy marek własnych), użytkowanych na co dzień lub sporadycznie, takich, których właściciele bardzo liczą się z poziomem wydatków na utrzymanie samochodu.

Niektóre warsztaty samochodowe chętnie sięgają po marki własne, dzięki którym mogą zaoferować klientom tańszą naprawę. Inne chętniej stawiają na marki premium, w przypadku których trwałość, pewność niezawodności wykonanej naprawy jest wyższa. Preferencje warsztatów w tym zakresie to szeroki temat, który poruszymy w osobnym artykule.

Zobacz listę prywatnych marek części, oferowanych przez dystrybutorów w Polsce

Co by było gdyby… – sprawdź także nasz artykuł w stylu „aftermarket fiction”

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!