Niezależny rynek motoryzacyjny we Francji – wywiad z prezesem FEDA

, 4 stycznia 2013, 10:31

Michel Vilatte jest prezesem francuskiego stowarzyszenia dystrybutorów części FEDA. Specjalnie dla nas odpowiedział na kilka pytań dotyczących rodzimego rynku motoryzacyjnego.

Michel Vilatte FEDARynek francuski jest jednym z największych rynków w Europie i uchodzi za rynek najbardziej zmonopolizowany przez producentów samochodów. Charakteryzuje się tym, iż ma największą ilość warsztatów autoryzowanych w porównaniu do niezależnych. Czy tak jest w rzeczywistości i czym jest to spowodowane?

To prawda, że francuski rynek niezależny, a w szczególności jego sektor koncentrujący się na elementach nadwozia, jest zmonopolizowany przez producentów samochodów oraz ich autoryzowane sieci obsługi. Segment napraw karoseryjnych to jednak jedynie około 20% całości rynku, więc nie jest to aż tak niekorzystne dla niezależnych operatorów. Jeśli spojrzy się na załączone dane okazuje się, że niezależni operatorzy, jeśli wziąć pod uwagę cały rynek stanowią liczniejszą grupę niż "autoryzowani". Są również bardziej konkurencyjni. Zatem, sytuacja na francuskim rynku niezależnym spowodowana jest głównie przestarzałą legislacją, a nie wydajnością operatorów na rynku (na rynku francuskim w odróżnieniu do rynku polskiego nie obowiązuje Klauzula Napraw, przyp. red.).

Czy w 2012 r. zmieniła się (i ewentualnie jak) aktywność sektora OES w obszarze sprzedaży części zamiennych i usług?

Aktywność sektora OES, w dziedzinie konkurencyjnych produktów, nieznacznie zmniejsza się na korzyść niezależnych operatorów (Auto Centrów oraz Fast Fitów), ponieważ niezależni są bardziej osiągalni i oferują niższe ceny nawet w przypadku części oryginalnych lub części porównywalnej jakości. Dzieje się tak również dlatego, że niezależni coraz częściej dokonują przeglądów i napraw w okresie trwania gwarancji producenta pojazdu. Dzięki kampaniom informacyjnym intensywnie prowadzonym przez FEDA, a także dzięki naszym członkom: FEU VERT, MIDAS, NORAUTO, GROUP AUTO, ponad 50% kierowców jest świadomych możliwości wybrania usług niezależnego warsztatu, nawet w okresie trwania gwarancji.

W Polsce branża motoryzacyjna ma problemy z tym, że kierowcy nie dbają o stan techniczny samochodów. A jak właściciele samochodów we Francji odnoszą się do tej kwestii i ewentualnie co ich mobilizuje do przeglądów prewencyjnych?

We Francji również mamy problemy z wykonywaniem prewencyjnych przeglądów technicznych, głównie z powodu zmniejszającej się siły nabywczej kierowców. Kierowcy wolą udać się do warsztatu dopiero wtedy, gdy z autem zaczyna dziać się coś poważnego. Tak samo ma się sprawa obowiązkowych badań technicznych, które we Francji wykonywane są co 2 lata. Blisko 1,5 miliona kierowców nie dokonuje przeglądu i ryzykuje obciążenie karą, ponieważ nie stać ich na naprawę auta.

Jakie główne wyzwania stoją dziś przed francuskim stowarzyszeniem FEDA reprezentującym niezależny rynek motoryzacyjny?

Wyzwań jest kilka. Istotne jest uzyskanie swobodnego dostępu do zewnętrznych części (nadwozia) poprzez zmianę francuskiej legislacji, bądź poprzez wprowadzenie Klauzuli Napraw przez Radę Unii Europejskiej oraz wdrożenie jej we wszystkich krajach UE, włączając w to Francję. Priorytetem jest też ciągłe wywieranie nacisku na producentów samochodów, by przestrzegali przepisów unijnych w kwestii dostępu do informacji technicznej… Nawet jeśli wszystko zmierza ku lepszemu, to i tak jest to zbyt wolny, niepełny i nieznormalizowany proces (jak wynika z raportu francuskiego urzędu ds. konkurencji).
Kolejną kwestią jest szybkie znalezienie rozwiązań dla IAM w kwestii pokładowych systemów telematycznych (jak np. e-CALL, przyp.red.), tak aby dotrzymać kroku producentom samochodów. Wyzwaniem jest też wspieranie niezależnych warsztatów w rozwoju, zwiększaniu konkurencyjności oraz poszerzaniu kompetencji w zakresie napraw pojazdów, nawet tych o napędzie hybrydowym bądź elektrycznym. Chcemy pozostać silnym i wiarygodnym uczestnikiem rozmów z francuską administracją i politykami, w celu dalszego zabezpieczenia naszej działalności.

Porównanie rynku polskiego i rynku francuskiego*:

 

  Francja Polska
Ilość samochodów osobowych i lekkich dostawczych 31,8 mln 17,7 mln
Ilość pojazdów ciężarowych 6,2 mln 2,9 mln
Średni wiek samochodów osobowych 8,2 lat 11 lat
Ilość warsztatów autoryzowanych OES (ASO) 15,2 tys. 1,5 tys.
Ilość warsztatów niezależnych 14,6 tys. (24 tys.)** 17,8 tys.

 

*dane przybliżone
** ilość wraz z warsztatami zajmującymi się naprawami nadwozia oraz warsztatami fast-fit i oponiarskimi

Dowiedz się więcej

Niezależny rynek motoryzacyjny w Niemczech – wywiad z prezesem GVA
Niezależny rynek motoryzacyjny w Niemczech – wywiad z prezesem GVA

Hartmut Roehl jest prezesem organizacji FIGIEFA oraz niemieckiego stowarzyszenia dystrybutorów części – GVA. W rozmowie z nami opowiedział o sytuacji warsztatów niezależnych na niemieckim rynku. Rynek niemiecki charakteryzuje się tym, iż ma stosunkowo dużą ilość warsztatów autoryzowanych w porównaniu do niezależnych. Czym to jest podyktowane? Od samego początku niemieccy producenci samochodów mieli własne sieci serwisowe. […]

Niezależny rynek motoryzacyjny w Wielkiej Brytanii – wywiad z prezesem IAAF
Niezależny rynek motoryzacyjny w Wielkiej Brytanii – wywiad z prezesem IAAF

W Polsce udział warsztatów niezależnych w rynku jest bardzo wysoki, po ulicach jeżdżą średnio jedenastoletnie samochody. Nieco inaczej sytuacja przedstawia się na zachodzie Europy, w tym w Wielkiej Brytanii. Rozmawialiśmy z prezesem tamtejszego stowarzyszenia reprezentującego niezależny rynek motoryzacyjny (IAAF), Brianem Sprattem. Czym szczególnym odróżnia się rynek motoryzacyjny Wielkiej Brytanii od innych rynków Europy? Brian Spratt: […]

Słabe wyniki sprzedaży nowych samochodów w grudniu 2012
Słabe wyniki sprzedaży nowych samochodów w grudniu 2012

Rok 2012 był bardzo słaby dla branży samochodowej. Także grudzień przyniósł spadki sprzedaży nowych aut. Czy jest szansa na poprawę wyników w 2013 r.? Sprzedaż samochodów nowych pikuje w dół W grudniu zarejestrowano 24 730 nowych aut osobowych i dostawczych do 3,5 t.. To o około jedną czwartą mniej niż w analogicznym okresie przed rokiem […]

Niezależny rynek motoryzacyjny w Szwecji – wywiad z prezesem SBF
Niezależny rynek motoryzacyjny w Szwecji – wywiad z prezesem SBF

Szwecja z racji stosunkowo niewielkiej liczby mieszkańców posiada skromny park samochodowy. Na temat sytuacji tamtejszego rynku niezależnego rozmawialiśmy z prezesem szwedzkiego stowarzyszenia dystrybutorów części Christerem Liljenbergiem. Czy kierowcy w Szwecji korzystają z usług warsztatów niezależnych kiedy ich samochody są wciąż na gwarancji producenta? Christer Liljenberg: Przez pierwsze trzy lata 80% nowych samochodów jest serwisowanych w […]

,,Wprowadzenie Klauzuli Napraw niesie wiele korzyści dla konsumentów”- wywiad z prezesem ECAR
,,Wprowadzenie Klauzuli Napraw niesie wiele korzyści dla konsumentów”- wywiad z prezesem ECAR

ECAR to Europejska Kampania na Rzecz Swobody Rynku Części Samochodowych i Napraw. Od lat zabiega o wprowadzenie we wszystkich krajach europejskiej wspólnoty Klauzuli Napraw. Na temat działań organizacji w tym zakresie rozmawialiśmy z prezesem ECAR, Thomasem Funke. Które rynki europejskie wciąż zwlekają z przyjęciem Klauzuli Napraw, a które najszybciej zdecydowały się na wdrożenie jej postanowień? […]

Niezależny rynek motoryzacyjny w Rumunii – wywiad z prezesem ADPAR
Niezależny rynek motoryzacyjny w Rumunii – wywiad z prezesem ADPAR

Dan Cimpean od niedawna stoi na czele rumuńskiego stowarzyszenia reprezentującego interesy członków niezależnego rynku motoryzacyjnego – ADPAR. Specjalnie dla nas odpowiedział na kilka pytań. Niedawno objął Pan stanowisko Prezesa stowarzyszenia ADPAR. Na jakich kwestiach zamierza się Pan skupić i z jakimi wyzwaniami przyjdzie się Panu zmierzyć? Dan Cimpean: Gdy w lutym powierzono mi stanowisko Prezesa […]

Komentarze

Brak komentarzy