LEDy, OLEDy i lasery, czyli przyszłość oświetlenia wg OSRAM – wywiad

, 4 sierpnia 2015, 13:47

Ostatnie lata to czas intensywnych prac nad efektywnością oświetlenia samochodowego. Richard Lothholz, globalny dyrektor sprzedaży w dziale oświetlenia samochodowego i LED firmy OSRAM, odpowiada na pytania dotyczące rozwoju technologii oświetleniowej w motoryzacji.

 

W erze ksenonów technologia oświetleniowa w samochodach rozwijała się stosunkowo wolno. Teraz mamy do czynienia z niezwykłym, wręcz bardzo dynamicznym postępem (LED, Matrix LED i światło laserowe). Czy Pana zdaniem doszło do tego ze względów technicznych czy ekonomicznych?

Przede wszystkim należy uświadomić sobie, że światło LED i technologie z tym związane, takie jak OLED czy laser rzeczywiście opanowują całą dziedzinę oświetlenia – tak więc LEDy to nie tylko i wyłącznie czysto motoryzacyjne zjawisko. Warto jednak podkreślić, że technologie oparte na LED naprawdę mają wyjątkowo mocne strony, dzięki którym idealnie nadają się do zastosowań w pojazdach. Po pierwsze: światłem LED można bardzo łatwo sterować. Możemy na przykład oświetlać wybrane obszary podczas jazdy – tak jest w przypadku systemu Matrix. Po drugie: barwę światła LED można zmieniać. Ma to ogromne znaczenie, zwłaszcza we wnętrzu samochodu. Po trzecie: światło LED jest wydajne energetycznie. To ważny czynnik w samochodach elektrycznych, gdzie liczy się każdy kilometr, a więc każdy wat zużytej energii. Od lat obserwujemy ciągły rozwój – reflektory główne LED nie są już teraz niczym nadzwyczajnym i stają się obiektem coraz większego zainteresowania. Jednocześnie dla wielu kierowców oświetlenie ksenonowe wciąż jest atrakcyjnym rozwiązaniem jako wyposażenie dodatkowe.

Jak Pan ocenia rozwój reflektorów głównych LED w odniesieniu do ich coraz większej popularności? Czy LEDy całkowicie zastąpią ksenony a reflektory główne LED staną się również standardem w segmencie małych i tańszych samochodów w przyszłości?

Standardowo pojazdy wyposażone są w podstawowe systemy oświetleniowe, ale dodatkowo mogą mieć jedną lub więcej nowszych wersji świateł. Obecnie bazowe wyposażenie zazwyczaj oznacza żarówki halogenowe, a oświetlenie ksenonowe występuje jako opcja. Warto jednak dodać, że w niektórych modelach samochodów ksenony są już oświetleniem standardowym. W ciągu najbliższych kilku lat będziemy na pewno obserwować zwiększanie się udziału oświetlenia LED na liście opcji – zarówno jako reflektory główne LED, jak i system Matrix w droższych modelach.

Dotychczas oświetlenie laserowe występuje jedynie w modelach luksusowych i jest dostępne w ofercie zaledwie dwóch producentów samochodów. Czy to się zmieni? A może dalszy rozwój technologii LED sprawi, że ta technologia wyjdzie jednak z użycia? Jaka Pana zdaniem będzie przyszłość świateł laserowych?

Uważamy, że przyszłością oświetlenia jest różnorodność. Z całą pewnością na drogach pojawi się więcej pojazdów wyposażonych w oświetlenie laserowe – na początku głównie w samochodach klasy premium. Technologia laserowa jest nadal na początku swojego technicznego rozwoju i ma ogromny potencjał – jednak standardowym rozwiązaniem w przyszłości na pewno będzie technologia LED i OLED. Potwierdza to ostatnia prezentacja BMW. Podczas wiosennych targów CES w Las Vegas pokazano kolejną fazę rozwoju oświetlenia samochodowego w prototypie M4 Concept Iconic Lights. Cieszy nas fakt, że jesteśmy jedynym producentem, którego moduł laserowy został wykorzystany w pojazdach produkowanych na skalę masową.

Dowiedz się więcej

,,Wystarczą szkolenia i oczytanie w literaturze motoryzacyjnej” – wywiad z Mechanikiem Roku 2015
,,Wystarczą szkolenia i oczytanie w literaturze motoryzacyjnej” – wywiad z Mechanikiem Roku 2015

Jacek Bagiński z kołobrzeskiego warsztatu AUTOMAX został tegorocznym zwycięzcą konkursu Fota SA – Mechanik Roku. Jakie są jego spostrzeżenia po niedawno zakończonych zmaganiach? To już kolejna edycja konkursu Mechanik Roku, w której wziął Pan udział. Co takiego jest w tym konkursie, że uczestnicy wracają tu każdego roku? Składa się na to kilka powodów. Zaczynając od […]

,,Polskie SKP należą do najnowocześniejszych w Europie” – wywiad z Leszkiem Turkiem z PISKP
,,Polskie SKP należą do najnowocześniejszych w Europie” – wywiad z Leszkiem Turkiem z PISKP

Tegoroczna, XI już konferencja „Stacje Kontroli Pojazdów” odbędzie się pod hasłem: „Unifikacja badań w UE – czy będziemy gotowi?”. Unijne regulacje to jednak nie jedyny problem, który zostanie poruszony podczas obrad. Rozmawialiśmy z Leszkiem Turkiem, prezesem Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów.   Hasło tegorocznej konferencji brzmi: „Unifikacja badań w UE – czy będziemy gotowi?”.  Czy […]

LEDriving FOG PL – nowość od OSRAM
LEDriving FOG PL – nowość od OSRAM

LEDriving FOG PL to nowość firmy OSRAM. Jest to nowa generacja wielofunkcyjnych świateł LED – przeciwmgłowych i dziennych. Dzięki technologii soczewkowej podobnej do tej stosowanej w reflektorach ksenonowych, lampy są wyjątkowo mocne i odporne na uderzenia żwiru zgodnie z normami ASTM D256 i ISO 179. Wyjątkowo jasne światło gwarantuje lepszą widoczność pojazdu i poprawia bezpieczeństwo […]

,,Kochamy wszystkie nasze marki” – wywiad z Olivierem Legrandem z Federal-Mogul Motorparts
,,Kochamy wszystkie nasze marki” – wywiad z Olivierem Legrandem z Federal-Mogul Motorparts

Olivier Legrand jest Wiceprezesem działu Aftermarket koncernu Federal-Mogul Motorparts w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka). Złożył wizytę w Polsce z okazji jubileuszu firmy Inter Cars. Wykorzystaliśmy tę okoliczność do przeprowadzenia krótkiego wywiadu na temat działalności i planów koncernu Federal-Mogul.   Grupa Federal stopniowo rozszerza się, dokonuje przejęć i fuzji. Proszę opowiedzieć o ostatnich […]

Rusza Program Darmowego Testowania Akumulatorów – wywiad z Adamem Potępą z firmy VARTA
Rusza Program Darmowego Testowania Akumulatorów – wywiad z Adamem Potępą z firmy VARTA

Nowa kampania marketingowa firmy VARTA Johnson Controls ma zachęcić pracowników warsztatów do kontrolowania stanu akumulatorów w pojazdach ich klientów. O szczegóły akcji pod nazwą „Program Darmowego Testowania Akumulatorów” zapytaliśmy Adama Potępę, Key Account Managera firmy VARTA. Proszę w skrócie wyjaśnić, na czym polega „Program Darmowego Testowania Akumulatorów VARTA”? Program ma zachęcić mechaników, aby znacznie częściej […]

„Wyłącznie oryginalne światło” – wywiad z Magdaleną Bogusz z firmy OSRAM
„Wyłącznie oryginalne światło” – wywiad z Magdaleną Bogusz z firmy OSRAM

„Oryginał czy podróbka?” – takie pytanie w swojej nowej kampanii zadaje producent oświetlenia, firma OSRAM. Szczegóły akcji przedstawiła nam Magdalena Bogusz – marketing manager speciality lighting w OSRAM. Jak odróżnić żarówkę oryginalną od podróbki? Niestety, na rynku można znaleźć źródła światła, które tylko udają produkty uznanych firm. Obserwujemy rozszerzającą się skalę tego zjawiska, szczególnie w […]

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Wodzu, 6 sierpnia 2015, 8:08 0 0

Wspaniale , Ledy , Oledy itd. tylko aby nie chodzi przy okazji o to aby jeszcze więcej zarobić ? jak żywotność tych cudeniek , czy ba się wymieniać ledy gdy się spalą ? czy będzie trzeba całą lampę wymienić ?
Nie jestem wrogiem rozwoju , tylko czy ktoś znowu nie robi z nas idiotów ? jak np. DPFy ?

Odpowiedz