Najczęstsze pytania dotyczące filtrów paliwa – wywiad z Ewą Dukat z firmy StepGroup

11 czerwca 2015, 12:44

Wymiana filtra paliwa jest standardową procedurą we współczesnych pojazdach. Czy wszyscy zdają sobie sprawę z tego, jaką funkcję ów filtr pełni, przed czym zabezpiecza silnik samochodu i dlaczego należy pamiętać o nim przy standardowych przeglądach? Na najczęstsze pytania dotyczące filtrów paliwa odpowiedziała Ewa Dukat, Sales Assistent Product marek UFI i SOFIMA w firmie StepGroup, zarządzającą tymi markami w Europie Centralnej i Wschodniej.

Ewa Dukat, Sales Assistent Product: Ufi & SOFIMA Jakie zanieczyszczenia dostają się razem z paliwem do zbiornika pojazdu?

Wraz z paliwem dostaje się do baku wiele zanieczyszczeń jak np. drobinki rdzy, woda, owady, kurz. Filtr paliwa dba o to, aby te zanieczyszczenia oraz woda nie dostawały się do silnika. Jest to szczególnie ważne w silnikach diesla. Co może dziwić, w baku możemy mieć bardzo dużo wody. Dotyczy to głównie samochodów, których właściciele mają zły zwyczaj częstej jazdy na rezerwie. Kiedy w baku mamy głównie powietrze to na wychłodzonych ściankach zbiornika skrapla się zawarta w powietrzu para.

Jak zanieczyszczenia te mogą wpływać na podzespoły silnika?

Jak już wspomniałam, skraplanie się w zbiorniku wody jest bardzo niebezpieczne dla silnika – w szczególności dla silników diesla. Przy niskiej wydajności filtra możemy odczuć słabsze przyspieszenie, wzrastające zużycie paliwa, mniejsze osiągi lub, co gorsza, sytuacja może się zakończyć awarią silnika. Jakościowo dobre filtry mają z reguły znacznie więcej materiału filtracyjnego i jest on dużo lepszej jakości niż w przypadku tanich filtrów, co oznacza, że dłużej filtr będzie drożny. Zanieczyszczenia wpływają na wiele podzespołów takich jak gładź cylindra, pierścienie tłokowe, turbinę oraz np. układ wydechowy czy zasilania. Filtr paliwa chroni je przed korozją oraz uszkodzeniami. Głównie, jeśli mówimy o autach poniżej 10 lat, jakość filtra jest bardzo ważna. Zapchane lub słabe jakościowo filtry mogą również przyczynić się do problemów z rozruchem.

Jakich zanieczyszczeń nie jest w stanie usunąć filtr paliwa?

Filtry gorszych producentów mogą zatrzymywać nawet tylko 16% zanieczyszczeń, natomiast filtry z fabryk OE zatrzymują ok. 99% zanieczyszczeń. Warto przy tym pamiętać, że składnikiem oleju napędowego jest parafina, która przy 0°C przemienia się w mikroskopijne kryształki, które mogą zapchać filtr, uniemożliwiając swobodny przepływ paliwa. Na szczęście dobre filtry do diesli najnowszej generacji posiadają podgrzewacze paliwa, które chronią filtr przed taką sytuacją.

Dowiedz się więcej

Filtr UFI w supersilniku Mercedesa AMG C63
Filtr UFI w supersilniku Mercedesa AMG C63

System filtracyjny UFI FILTERS znalazł się na fabrycznym wyposażeniu (OE) sportowego Mercedesa AMG C63. Firma dostarcza filtr powietrza do silnika 4.0 w dwóch wariantach mocy: 476 KM i 510 KM. Zadaniem systemu filtracyjnego w pojazdach takich jak Mercedes AMG C63 jest zapewnienie ochrony silnika, a jednocześnie maksymalnej wydajności nawet przy największych i najbardziej niebezpiecznych dla […]

,,Tworzymy coś, na co innym brakuje odwagi” – wywiad z Bartoszem Zborowskim z SKN Formuła Student
,,Tworzymy coś, na co innym brakuje odwagi” – wywiad z Bartoszem Zborowskim z SKN Formuła Student

Zawody Formuła Student to elitarna platforma zmagań dla studentów kierunków technicznych z całego świata. Aby móc przystąpić do wyścigu, trzeba samemu zaprojektować i wykonać profesjonalny bolid sportowy. Tego, wydawać by się mogło, niemożliwego do wykonania w polskich warunkach zadania, podjęła się grupa studentów Politechniki Rzeszowskiej. Rozmawiamy z Bartoszem Zborowskim, Liderem Sekcji Marketingu Studenckiego Koła Naukowego […]

,,Polskie SKP należą do najnowocześniejszych w Europie” – wywiad z Leszkiem Turkiem z PISKP
,,Polskie SKP należą do najnowocześniejszych w Europie” – wywiad z Leszkiem Turkiem z PISKP

Tegoroczna, XI już konferencja „Stacje Kontroli Pojazdów” odbędzie się pod hasłem: „Unifikacja badań w UE – czy będziemy gotowi?”. Unijne regulacje to jednak nie jedyny problem, który zostanie poruszony podczas obrad. Rozmawialiśmy z Leszkiem Turkiem, prezesem Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów.   Hasło tegorocznej konferencji brzmi: „Unifikacja badań w UE – czy będziemy gotowi?”.  Czy […]

,,Wystarczą szkolenia i oczytanie w literaturze motoryzacyjnej” – wywiad z Mechanikiem Roku 2015
,,Wystarczą szkolenia i oczytanie w literaturze motoryzacyjnej” – wywiad z Mechanikiem Roku 2015

Jacek Bagiński z kołobrzeskiego warsztatu AUTOMAX został tegorocznym zwycięzcą konkursu Fota SA – Mechanik Roku. Jakie są jego spostrzeżenia po niedawno zakończonych zmaganiach? To już kolejna edycja konkursu Mechanik Roku, w której wziął Pan udział. Co takiego jest w tym konkursie, że uczestnicy wracają tu każdego roku? Składa się na to kilka powodów. Zaczynając od […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 15 czerwca 2015, 16:55 0 0

Czy ta Pani puszcza do nas oko..

Odpowiedz

Rob, 15 czerwca 2015, 17:01 0 0

Nawet Fajna ;-)

Odpowiedz

lewar, 18 czerwca 2015, 8:18 0 0

Widać, że ta pani zna się na flirtowaniu, znaczy filtrowaniu!
Poza tym, krótko i na temat.

Odpowiedz