,,Naprawy używanego tłumika mijają się z celem” – wywiad z Januszem Ossowskim z firmy ASMET

, 31 marca 2014, 11:44

ASMET jest polskim producentem układów wydechowych. Firma daje przykład innym rodzimym przedsiębiorstwom, rozwijając się i wciąż usprawniając technologię produkcji. O Asmecie i jego produktach porozmawialiśmy z Januszem Ossowskim, pełnomocnikiem do spraw zarządzania jakością w firmie.

W powszechnej opinii, tłumiki są częściami, które w przypadku niemal każdego uszkodzenia można łatwo załatać i nadal eksploatować. Czy tak jest w rzeczywistości?

Takie twierdzenie nie jest zgodne z prawdą. Jeżeli tłumik ma oznaki zaawansowanej korozji na zewnątrz, to wewnątrz tym bardziej jest skorodowany. Dla tłumika najgroźniejszy jest kondensat (skropliny powstałe z procesu skraplania gazu) zalegający w środku puszki, który jest przyczyną korozji. Skorodowana konstrukcja puszki tłumika może też doprowadzić do zapchania układu wydechowego. Spawany tłumik może też stworzyć w krótkim czasie zagrożenie urwania. Dlatego, naprawy używanego tłumika mijają się z celem. Są części których doraźna naprawa lub próby doraźnego naprawiania nie powinny mieć miejsca, a do takich zalicza się układ wydechowy. Stopień zużycia tłumika po kilku latach eksploatacji, jest naprawdę trudny do oceny.

Owszem są sytuacje, że dopuszcza się naprawę elementów układu wydechowego np. elementu elastycznego (złącze elastyczne), ale taką sytuację potrafi ocenić dobry fachowiec, który zasugeruje klientowi, ewentualną wymianę takiego elementu i wykona fachowo tę usługę. W żadnym wypadku nie powinno robić się takich napraw garażowym sposobem.

W internecie spotkałem się z opiniami, że tłumik można pospawać nawet w przydomowym warsztacie i niemal do każdego auta. Wystarczy gruba blacha, gruba rura i wypełnienie z mat głuszących. Tak naprawdę produkcja tłumików nie jest tak chyba aż tak prosta?

Produkcja tłumików nie jest aż tak precyzyjna i skomplikowana jak np. części do silnika, ale wymaga też odpowiednich technologii i właściwego wykonania. Technologia produkcji tłumików lub innych elementów układu wydechowego opiera się nie na grubości materiału, a jakości użytych materiałów. Ważne jest z jakiego materiału są one wykonane (stal nierdzewna, stal aluminiowana). Grubość materiałów stosowana do produkcji układów wydechowych to 1.25 – 2.0 mm.

Układ wydechowy wykonany z grubych materiałów będzie dużo ważył i utrzymanie go pod samochodem na elementach gumowych jest niebezpieczne. Co do konstrukcji wykonania tłumików sposobem warsztatowym mogę zgodzić się, że do aut starszej generacji prostej konstrukcji, wyposażonych w układy wydechowe bez katalizatora, filtrów cząstek stałych, sond lambda, dobry fachowiec jest w stanie zrobić prosty tłumik w oparciu o konstrukcję  oryginalną. Konstrukcji tłumików jest naprawdę bardzo dużo. Jedne są skomplikowane inne z kolei prostsze. Należy też pamiętać, że pojedynczy tłumik jest tylko jednym z elementów składającym się na cały układ wydechowy, który musi zapewnić redukcję hałasu do norm określonych przez Dyrektywy UE.

Z uwagi na ochronę środowiska, producenci ograniczają stosowanie w konstrukcjach tłumików środków głuszących (wełna bazaltowa lub szklana). Pozostaje jeszcze kwestia parametrów akustycznych takich dorabianych tłumików, właściwego przeciwciśnienia. Bez odpowiedniej aparatury pomiarowej trudno zweryfikować prawidłowe parametry tłumika, raz się uda innym razem nie. Zatem odradza się „domową” produkcję tłumików do współczesnych samochodów.

Czy układy wydechowe ASMET nawiązują jakością do tych wykorzystywanych na pierwszy montaż w samochodach?

Nasze tłumiki mają parametry porównywalne do wyrobów montowanych na pierwszy montaż (z logo producenta samochodu). Na rynku wtórnym, są również montowane przez ASO – jesteśmy dostawcą do jednej z sieci autoryzowanych. Żeby dostarczać części zamienne do ASO bezpośrednio jako producent, musieliśmy przejść weryfikację czyli audyt procesu produkcji, właściwego nadzoru nad procesem produkcji itp. Generalnie musimy spełnić wymagania niemal jak dostawca pierwszo montażowy, a należy pamiętać, że produkujemy bardzo dużo różnych elementów układów wydechowych i utrzymanie odpowiedniego poziomu produkcji nie jest łatwe.

Tłumiki dostarczane na rynek części muszą mieć europejską homologację, czyli potwierdzenie spełnienia wymagań dopuszczający do sprzedaży. W krajach Europy Zachodniej to warunek konieczny, w Polsce jeszcze nie do końca respektowany. Nasza firma od ponad 20 lat specjalizuje się w produkcji tłumików i rur wydechowych jako zamiennych elementów układów wydechowych. W przeszłości produkowaliśmy tłumiki do montowni samochodów dostawczych w Nysie (C15, Berlingo). Produkujemy również dla potrzeb rynku ASO na rynki zachodnie. Posiadamy certyfikaty ISO 9001 i ISO/TS 16949 dla dostawców branży motoryzacyjnej. Mamy też własne laboratorium akustyczne do porównań akustycznych tłumików. Na nasze wyroby udzielamy 30 miesięcznej gwarancji i jest to najdłuższa gwarancja udzielana przez producenta układów wydechowych. Nasze wyroby z powodzeniem konkurują z produktami producentów zagranicznych, a także z „tanimi” wyrobami produkcji rodzimej.

Czy ASMET ogranicza swoją działalność tylko do branży motoryzacyjnej?

Nie, realizujemy również zlecenia dla klientów spoza branży motoryzacyjnej, a mianowicie producentów maszyn budowlanych, rolniczych czy pojazdów użytkowych, a wymagania które stawiają dla swoich wyrobów są czasami wyższe niż wymagania dla części produkowanych do aut.

 

ASMET jest jedną z firm, biorących udział w kampanii "Montuję polskie części". Wejdź na www.polskieczęści.pl i dowiedź się więcej na temat tej inicjatywy. 

 

Siedziba ASMET w Czersku

Proces produkcji tłumików

 

Stanowisko do pomiaru głośności tłumików

Dowiedz się więcej

,,Mamy co najmniej 50% udziału w polskim rynku” – wywiad z właścicielem firmy Caffaro
,,Mamy co najmniej 50% udziału w polskim rynku” – wywiad z właścicielem firmy Caffaro

Caffaro jest producentem rolek i napinaczy, który w swoim segmencie polskiego rynku ma niezwykle silną pozycję. W jaki sposób polskiej firmie udało się przekonać do siebie klientów? Na to i inne pytania odpowiedział właściciel firmy – Leszek Szafarski. Jakim udziałem w polskim rynku może obecnie pochwalić się Caffaro? Jak jest z ekspansją zagraniczną? Mamy co […]

,,Dokładnie planujemy Sachs Race Challenge 2014″ – wywiad z Peterem Rothenhöferem z firmy ZF
,,Dokładnie planujemy Sachs Race Challenge 2014″ – wywiad z Peterem Rothenhöferem z firmy ZF

Sachs Race Challenge 2014 to już druga polska edycja cyklu szkoleń, połączonych z moto-atrakcjami dla uczestników. Co tym razem przygotowano i czym impreza będzie różnić się od ubiegłorocznej? Na te i inne pytania odpowiedział nam Peter Rothenhöfer – Dyrektor Przedstawicielstwa ZF Friedrichshafen AG na Polskę. W ubiegłym roku klienci ZF rywalizowali w ramach Sachs Roadshow, […]

,,Urządzenia Corghi mają pracować bezawaryjnie przez długie lata” – wywiad z Marcinem Cibis z S-A-M
,,Urządzenia Corghi mają pracować bezawaryjnie przez długie lata” – wywiad z Marcinem Cibis z S-A-M

W wielu polskich warsztatach można spotkać czerwone urządzenia z charakterystycznym żółtym napisem. To produkty włoskiej marki Corghi. Za ich dystrybucję w naszym kraju odpowiedzialna jest firma S-A-M Sp. z o.o. Rozmawialiśmy z Marcinem Cibis, Product Managerem firmy. Corghi to jedna z pierwszych firm, której produkty znalazły się w portfolio S-A-M Sp. z o.o. Jaki miała wpływ na rozwój […]

Telewizja Inter Cars – wywiad
Telewizja Inter Cars – wywiad

Inter Cars SA od dłuższego czasu kładzie duży nacisk na wizualną komunikację z klientem. To było powodem rozwoju IC-TV, telewizji wewnętrznej wyświetlanej na monitorach znajdujących się w filiach. O całym projekcie opowiedział Konrad Gałecki, administrator systemów telewizji Digital Signage. Wiadomości IC: Czy mógłbyś przedstawić naszym czytelnikom projekt IC-TV? Konrad Gałecki: IC-TV jest to telewizja skierowana […]

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 31 marca 2014, 18:45 0 0

"Spawany tłumik stwarza zagrożenie urwania" - jeśli bohater wywiadu i właściciel firmy autoryzował ten wywiad z takim daniem jako kluczowym, to wiele mówi to o wszystkim...
Sparciały wieszak stwarza zagrożenie urwania, itd... Jak się wypowiadać, to pamiętając, że to forum odwiedzają głównie profesjonaliści. Więc albo , albo niech się ten dziennikarz nie specjalizuje w motoryzacji, bo dziennikarstwo a dziennikarstwo motoryzacyjne, to nie to samo. No, może na onecie.

Odpowiedz

Anonim, 2 kwietnia 2014, 15:28 0 0

Bardzo dobre tłumiki - godne polecenia. I miła obsługa ;)

Odpowiedz

Anonim, 3 kwietnia 2014, 8:36 0 0

Najczesciej w pierwszym rzedzie puszcza spaw na wejsciu rury do puszki. I jak tu powiedziec klientowi ze tego nie bedziesz spawac tylkoma wymienic nowy tlumik jak puszka dobra, rura dobra. Troszke realizmu. Sama jakosc porownywalna z oryginalem to chyab zart pana z asmetu, jaka jest odpornosc na korozje tlumikow asmet (czy innym producentow)?? Niema zadnej ale fakt cena jest 5x tansza i nikt nie ma tego za złe. Ale tez bez obludy ze robia nie wiadomo jaki produkt

Odpowiedz

Anonim, 3 kwietnia 2014, 8:44 0 0

,,Naprawy używanego tłumika mijają się z celem" i analogicznie naprawy używanego samochodu też mijają się z celem

Odpowiedz

Anonim, 3 kwietnia 2014, 19:59 0 0

Typowy sponsoring i bardzo dobrze. Popierajmy swoje, Asmet czy inni polscy producenci - dbajmy o miejsca pracy dla Polaków. Jakość przyzwoita. Asmet nie zrobi tłumika takiego, jak OE w Audi, Volvo czy Toyocie, który żyje kilkanaście lat i ponad 200 tys km przebiegu. Również bardzo dobrze, trzy lata na obecne standardy to dobra jakość i następny proszę. Musi się kręcić...

Odpowiedz

Anonim, 3 kwietnia 2014, 22:06 0 0

Bardzo mądra inicjatywa. Jestem za tym, zeby kupować nasze produkty. A tlumiki Asmetu uwazam ze sa dobrej jakosci, polecam je klientom.

Odpowiedz

Anonim, 4 kwietnia 2014, 14:17 0 0

Oczywiście,a czemu nie powie że wcale nie są to tanie tłumiki jak Polmo Ostrów ???
Wręcz drogie.

Odpowiedz

Anonim, 4 kwietnia 2014, 15:12 0 0

Nie ma aż takiej strasznej różnicy,bez przesady.

Odpowiedz

Anonim, 6 kwietnia 2014, 11:11 0 0

Naprawa używanego przegubu, zderzaka, osłony, rolki, napinacza mija się z celem. Ale akurat naprawa używanego tłumika NIE MIJA SIĘ Z CELEM, bo to jeden z niewielu elementów, gdzie warto naprawiać, bo nie ma wpływu na bezpieczeństwo, a koszta naprawy są często niewspółmierne do wymiany na nowy. Drugi raz już ten sponsorski artykuł się pojawia, i drugi raz napisany jest na siłę. Jak chcecie robić produkt placement, który nie jest niczym złym, a jest nawet mile widziany, to róbcie go profesjonalnie. Ten portal do miejsce spotkań profesjonalistów z branży, dziennikarze muszą być także przede wszystkim znający się na fachu. To nie jest TopGear.

Odpowiedz