,,Profesjonalny prostownik i tester akumulatorów to podstawa” – wywiad z ekspertem z firmy Exide

, 9 października 2013, 13:55

Pierwsze przymrozki to sygnał, że już czas, by przygotować się do sezonu wymiany akumulatorów. Kilkoma cennymi wskazówkami podzielił się z nami Krzysztof Najder z firmy Exide Technologies S.A. Ekspert radzi między innymi jak poprawnie dobrać akumulator do samochodu i uniknąć błędów w jego montażu.

Przed nami zima, a więc sezon wymiany akumulatorów. Faktem jest, że baterie najczęściej odmawiają posłuszeństwa właśnie w czasie mrozów, ale czy także wtedy są najbardziej narażone na zużycie?

Teoretycznie akumulator sam w sobie rozładowuje się wolniej w niższych temperaturach, jednakże rozruch zimnego silnika wymaga więcej energii, niż gdyby silnik był ciepły. Jazda na krótkich dystansach i włączanie odbiorników prądu jak światła, ogrzewanie czy radio przed rozruchem silnika dodatkowo utrudniają ten proces, przez co w praktyce zimą częściej zdarza się, że silnik nie chce odpalić. Zatem to nie tyle akumulator jest narażony na większe zużycie, co samochód potrzebuje większej ilości energii.

Jakie urządzenia do obsługi akumulatorów powinny, Pana zdaniem, znaleźć się na liście wyposażenia dobrego warsztatu?

Profesjonalny prostownik i tester akumulatorów to podstawa. Zwłaszcza to drugie urządzenie dzięki odpowiedniej diagnozie pozwala uniknąć nieskutecznego ładowania akumulatora, który nadaje się już tylko do wymiany.

Co powinien wiedzieć mechanik/sprzedawca, by odpowiednio doradzić klientowi, który akumulator wybrać? Może warto zaufać katalogowi lub aplikacji na stronie internetowej?

Na początku proponuję skorzystać z aplikacji, np. tej dostępnej na stronie akumulator.pl, gdzie oprócz gotowej listy akumulatorów pasujących do danego samochodu, otrzymujemy ich dokładną specyfikację techniczną. Te parametry warto porównać z parametrami akumulatora aktualnie zainstalowanego w aucie klienta, ponieważ może się zdarzyć, że niezbędna jest np. większa pojemność akumulatora ze względu na zainstalowane webasto lub energochłonny zestaw audio.

Z drugiej strony kierowanie się tylko i wyłącznie dotychczas zainstalowanym akumulatorem może być mylące ze względu na panujący powszechnie mit, że akumulator o większej pojemności jest lepszy. To nieprawda – akumulator o zbyt dużej pojemności może być permanentnie niedoładowany, co po pewnym czasie spowoduje jego uszkodzenie.

Samochody z systemem Start/Stop to temat, z którym wkrótce przyjdzie się zetknąć mechanikom. Co Pana zdaniem powinien zrobić warsztat (mechanicy), by być do tego spotkania gotowym?

Muszę przyznać, że technologia Start/Stop jeszcze kilka miesięcy temu stanowiła duży kłopot dla branży akumulatorowej. Trudność polega na tym, że akumulator w takich samochodach jest znacznie ważniejszy, niż w autach tradycyjnych, przez co producenci pojazdów wprowadzili zabezpieczenia, które mają chronić przed zainstalowaniem nieodpowiedniego typu. Okazało się jednak, że sprawa nie jest tak skomplikowana, jak początkowo się wydawało i już dziś dostępne są na rynku narzędzia, które pozwalają bezproblemowo przejść przez proces wymiany akumulatora w nawet najnowocześniejszym samochodzie. Co ważniejsze, takie rozwiązania są dostępne nie tylko dla największych warsztatów – przykładem może być opracowany przez Exide Technologies BRT-12, którego cena jest atrakcyjna nawet dla mniejszych, lokalnych mechaników.

Kierowcy starają się kupować akumulatory w okazyjnych cenach, co najczęściej kończy się narzekaniem na bardzo krótką żywotność baterii. Ile trzeba dziś zainwestować, by kupić trwały akumulator do samochodu, który posłuży kilka lat?

Trudno jednoznacznie określić konkretną cenę, jednakże mogę podpowiedzieć, na co warto zwrócić uwagę przy zakupie akumulatora. Po pierwsze zwróćmy uwagę na to, jakie są w nim użyte technologie? Dostępne dziś systemy labiryntowe lub rozwiązania rekombinacji gazu sprawiają, że nie ma potrzeby uzupełniania elektrolitu. Akumulator jest hermetycznie zamknięty i użytkownik nie ma dostępu do cel, co przekłada się na wyższe bezpieczeństwo użytkowania. Jeżeli auto jest często używane na krótkich dystansach i ma sporo elektroniki na pokładzie – jak na przykład w taksówkach – warto zainteresować się akumulatorem z technologią ECM, teoretycznie przeznaczoną dla nowoczesnych aut z system Start/Stop, jednakże dająca wyśmienite rezultaty nawet w tradycyjnych, lecz intensywniej eksploatowanych autach.

Po drugie istotne jest to, jak długa jest gwarancja? Standardem są dwa lata, jednakże niektórzy producenci wydłużają ten okres, np. akumulatory Centra Futura mają aż trzyletnią gwarancję. Po trzecie, sprawdźmy, co otrzymujemy oprócz akumulatora? Warto zainteresować się, czy w punkcie, gdzie kupujemy akumulator, od razu zostanie on wymieniony. Przed zakupem proponuję również sprawdzić stan jego naładowania (akumulatora rozładowanego lub naładowanego w niewielkim stopniu nie ma sensu instalować). Niektórzy producencie oferują usługi dodatkowe, jak np. pakiet Assistance przy zakupie akumulatorów Exide Premium. Użytkownik takiego akumulatora przez określony czas może bezpłatnie wezwać pomoc drogową, która rozwiąże problemy związane z akumulatorem. I to niezależnie od tego, czy są one zawinione przez użytkownika.

W ofercie firmy znajdziemy nie tylko akumulatory, ale też prostowniki czy urządzenia konfigurujące. Co nowego proponuje producent w temacie prostowników?

Dzisiejsze prostowniki w niczym nie….czytaj dalej


W ofercie firmy znajdziemy nie tylko akumulatory, ale też prostowniki czy urządzenia konfigurujące. Co nowego proponuje producent w temacie prostowników?

Dzisiejsze prostowniki w niczym nie przypominają swoich odpowiedników sprzed kilkunastu lat. Nie bez powodu współczesne konstrukcje określa się mianem „inteligentnych” – na przykład prostownik Exide 12/7 potrafi automatycznie wydłużyć lub skrócić czas ładowania w zależności od temperatury otoczenia, a po naładowaniu akumulatora przełącza się w tryb ładowania podtrzymującego. Wystarczy wskazać pojemność i typ ładowanego akumulatora, a prostownik zajmie się całą resztą. Na czas wyjęcia akumulatora z samochodu może on także służyć nawet jako źródło zasilania podtrzymującego pamięć sterowników i ustawień samochodu. Dzięki tej funkcji, na przykład, problem rozkodowanego radia po wymianie akumulatora praktycznie przestaje istnieć.

Czy urządzenia konfigurujące do wymiany akumulatorów to przyszłość tego rynku? Czy czekają nas czasy, w których przy wymianie akumulatora nie będzie można się obejść bez specjalnych, dedykowanych urządzeń? 

Właściwie już dziś specjalne urządzenia są wymagane przy wymianie akumulatora. Wiąże się to z ewolucją miejsca akumulatora w samochodzie. Kilkadziesiąt lat temu akumulator służył jedynie do odpalenia silnika i zasilenia ewentualnych prostych urządzeń. Dziś akumulator w samochodzie Start/Stop musi odpalić silnik nawet kilkadziesiąt razy dziennie. Jest on także dodatkowo ładowany przez system hamowania rekuperacyjnego, co zmniejsza zużycie alternatora i paliwa. Już dziś zainstalowanie w nowoczesnym samochodzie akumulatora niedostosowanego do najnowszych technologii zakończy się jego niezwykle szybkim – nawet w kilka tygodni – wyeksploatowaniem.

Dobór odpowiedniego akumulatora jest jeszcze ważniejszy w przypadku pojazdów użytkowych, czyli np. samochodów ciężarowych. Kilka lat temu wprowadzono technologię AdBlue, polegającą na dodaniu roztworu mocznika do gazów wydechowych, co powoduje neutralizację szkodliwych dla środowiska związków chemicznych obecnych w spalinach. Jednakże bak na roztwór mocznika zajął dotychczasowe miejsce akumulatora, który w efekcie został przeniesiony na koniec podwozia – czyli w miejsce o znacznie większych wstrząsach niż dotychczas. Proszę sobie wyobrazić, że w efekcie zdarzało się, że tradycyjne akumulatory dosłownie eksplodowały w pojazdach użytkowych o nowej konstrukcji! Dopiero odpowiednio wzmocnione akumulatory, np. Exide HVR, sprawdzały się w tych wymagających warunkach. Dobór odpowiedniego akumulatora w nowoczesnym pojeździe to niezwykle istotna kwestia, dlatego nie dziwi, że producenci aut – kierując się dobrem użytkowników – ograniczają możliwość przypadkowego zainstalowania niewłaściwego akumulatora.

Wymiana akumulatora, nawet tego "tradycyjnego" wymaga trzymania się pewnych zasad. Jakie błędy najczęściej popełniają przy tej czynności mechanicy?

Obawiam się, że najczęstszym błędem jest instalacja akumulatora o zbyt dużej pojemności na życzenie klienta. Każdy fachowiec jest w stanie krótko wyjaśnić klientowi, dlaczego w tym przypadku większy nie znaczy lepszy. Oprócz tego warto na czas wymiany akumulatora podłączyć alternatywne źródło zasilania, by klient później nie musiał szukać kodu radia. Zajmie to dosłownie chwilę, a z pewnością wpłynie na postrzeganie zespołu warsztatu jako profesjonalistów.

Dowiedz się więcej

,,Akumulator w pojazdach z systemem Start-Stop to wyzwanie dla warsztatów” – wywiad z Adamem Potępą z Johnson Controls
,,Akumulator w pojazdach z systemem Start-Stop to wyzwanie dla warsztatów” – wywiad z Adamem Potępą z Johnson Controls

Producenci akumulatorów w ostatnich latach muszą mierzyć się z wieloma wyzwaniami, jakie stawiają nowe przepisy dotyczące ekologii. Na temat technologii Start-Stop oraz ofercie produktowej Johnson Controls, rozmawialiśmy z Adamem Potępą – Key Account Coordinator’em firmy. W minionym roku finansowym firma Johnson Controls  sprzedała ponad milion akumulatorów – co się przyczyniło do tego sukcesu, i jak […]

Urządzenia do obsługi akumulatorów, które warto mieć – wywiad
Urządzenia do obsługi akumulatorów, które warto mieć – wywiad

Pierwsze ujemne temperatury to znak, że rozpoczyna się sezon kłopotów z akumulatorami samochodowymi. Przed wizytą pierwszych klientów, w trosce o jakość świadczonych usług, warto zaopatrzyć się w przydatne urządzenia do obsługi baterii. Na temat oferty oraz funkcjonalności takiego sprzętu rozmawialiśmy z Dominikiem Szymańskim, Kierownikiem ds. Rozwoju Wyposażenia Warsztatowego w firmie TipTopol. Jakie urządzenia do obsługi […]

Kompleksowe wyposażenie warsztatów od A do Z – wywiad z Tomaszem Gawrylczykiem z firmy Sosnowski Sp. z o.o.
Kompleksowe wyposażenie warsztatów od A do Z – wywiad z Tomaszem Gawrylczykiem z firmy Sosnowski Sp. z o.o.

Firma Sosnowski specjalizuje się w wyposażeniu warsztatów, myjni samochodowych oraz stacji kontroli pojazdów. W swojej ofercie posiada usługę „Global Project – realizacje pod klucz”. Ta usługa cieszy się coraz większą popularnością w naszym kraju. O szczegóły zapytaliśmy Tomasza Gawrylczyka – Marketing Managera firmy. Oferujecie kompleksowe wyposażenie warsztatów. Czy na życzenie klienta jesteście w stanie wykonać […]

,,Zajmując się niszowym produktem, musimy oferować najszerszą gamę” – wywiad z Krzysztofem Burzyńskim z Moto Remo
,,Zajmując się niszowym produktem, musimy oferować najszerszą gamę” – wywiad z Krzysztofem Burzyńskim z Moto Remo

Na polskim rynku części zamiennych kluczem do sukcesu bywa specjalizacja. Taką strategię obrała firma Moto Remo, która buduję pozycję eksperta od turbosprężarek. Na nasze pytania odpowiedział współwłaściciel firmy – Krzysztof Burzyński. W październiku firma obchodzi jubileusz 20-lecia. Jak zmieniła się przez ten okres i jakie były najważniejsze decyzje, które wpłynęły na jej dzisiejszą organizację i […]

Exide dostarczy akumulatory do Saaba
Exide dostarczy akumulatory do Saaba

Exide Technologies będzie dostarczać akumulatory rozruchowe do zakładów w Trollhättan w Szwecji, które ponownie podjęły produkcję aut osobowych marki Saab. Akumulatory Exide są produkowane w poznańskiej fabryce. Nowe Saaby z akumulatorami Exide Zakłady w Trollhättan wznowiły produkcję Saabów w grudniu 2013 r. Ożywienie szwedzkiej marki było długo wyczekiwane przez branżę motoryzacyjną. Zakład Exide w Nol […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 10 października 2013, 14:50 0 0

kiedyś akumulator ładowany zawsze za słabą prądnicą ,wyprodukowany w komunistycznej fabryce przez pseudo robotników i pod nadzorem lichych inżynierów pracując w maszynach ledwo sprawnych i zawsze niedoładowany DZIAŁAŁ OK.8 LAT! Teraz wszystko się zmieniło,nowa rewolucyjna technologia zastępuje poprzednią.....tylko akumulator działa tyle co gwarancja i jeszcze trzy dni!

Odpowiedz

Anonim, 10 października 2013, 15:47 0 0

Niestety to prawda.A wiem co pisze, prowadze zakład elektromechaniki i sam wojowałem z gwarancją trzy miesięcznego aku rodzimej firmy.

Odpowiedz

Anonim, 11 października 2013, 8:34 0 0

Panowie, ale kiedyś były tylko żarówki R2 i radio o niewygórowanych potrzebach elektrycznych. Zadanie , które ma w obecnych czasach akumulator jest wybitnie inne, niż w czasach komuny o których Panowie wspominają.

Odpowiedz

Anonim, 17 października 2013, 8:45 0 0

...no i kiedyś nie było np. konieczności adaptacji akumulatora......................... więc o czym tu Panowie piszemy.
Miłego dnia
Grzesiek

Odpowiedz

Anonim, 13 grudnia 2013, 10:44 0 0

Centra to teraz lipa.Rozkradli firmę i teraz robią jakieś pseudo akumulatory.Ledwo wytrzymują 1-2 lata.Niektóre chińczyki lepsze.Opinie niektórych klientów.Tak więc unikam ich już z dala.
Wolę zamówić Max Geara i wiem że na pewno dłużej posłuży,jak kiedyś Gigawatt.
A i cenowo będę sporo do przodu.

Odpowiedz