,,Postęp technologiczny dosięgnął termostatów” – wywiad z Tomaszem Małkowskim z firmy IHR

, 27 czerwca 2013, 8:35

Termostat to część, która rzadko sprawia, że samochód ulega awarii uniemożliwiającej dalszą jazdę, dlatego często jest niedoceniany przez kierowców i mechaników. Ma jednak wpływ na pracę silnika, a także na jego żywotność. O tym niepozornym podzespole rozmawialiśmy z Tomaszem Małkowskim z firmy IHR, reprezentującym markę Wahler.

Termostat wydaje się nieskomplikowaną częścią. Co jest istotne przy wyborze marki termostatu, gdy konieczna jest jego wymiana?

Tomasz Małkowski: Istotnie, termostat nie jest zbyt skomplikowanym urządzeniem, chociaż kryje w swej budowie kilka drobnych technicznych szczegółów, które sprawiają, że w końcowym efekcie produkt jest droższy lub tańszy. A producenci samochodów (OE) wolą stosować tylko te, które spełniają wszystkie, nawet najdrobniejsze wymagania techniczne. I ja również proponuję wszystkim, którzy stoją przed problemem wyboru termostatu, aby kierowali się wymaganiami technicznymi i renomą producenta, a nie tylko ceną.

Jakie są konsekwencje długotrwałej jazdy z niesprawnym termostatem?

Skutków długotrwałej jazdy z niesprawnym termostatem może być kilka. Większe zużycie paliwa czy zanieczyszczenie środowiska spalinami to dość niegroźne skutki, dotkliwsze konsekwencje wynikają z przeciążenia termicznego różnych podzespołów silnika, które w efekcie szybciej ulegają uszkodzeniu.

Jakie są pierwsze objawy uszkodzenia termostatu i w jaki sposób najszybciej sprawdzić, czy jest on uszkodzony?

Niestety, pierwsze objawy uszkodzenia termostatu nie są proste do zdiagnozowania – wymagają wymontowania go z silnika i przeprowadzenia prostego testu (ustalenia temperatury początku otwarcia) lecz z laboratoryjną wręcz dokładnością… Nie mam tu na myśli prostych uszkodzeń termostatu, jak jego całkowite zablokowanie w pozycji zamkniętej lub otwartej (co doprowadza nawet do radykalnych uszkodzeń silnika i unieruchamia samochód), lecz niewielkich zmian w temperaturze początku otwarcia termostatu, których nawet wielu mechaników podczas przeglądów pojazdu nie jest w stanie dostrzec.

Czy postęp technologiczny omija termostaty?

Tak, niestety. Stosowane obecnie jeszcze bardzo szeroko termostaty klasyczne, których istotnym elementem jest specjalna mieszanina wosku, były omijane przez postęp techniczny. Prawdopodobnie jednak niebawem odejdą do lamusa. Obecnie w niektórych modelach pojazdów montuje się termostaty podgrzewane elektrycznie albo wręcz specjalne zawory, bardzo precyzyjnie sterujące temperaturą silnika. Termostaty podgrzewane elektrycznie nie są rozwiązaniem idealnym, potrafią tylko przyspieszać początek otwarcia termostatu, ale nie gwarantują pełnej i dokładnej kontroli nad temperaturą silnika we wszystkich stanach jego pracy. A takie właśnie wymogi potrafią spełniać dopiero specjalne zawory elektryczne, sterujące przepływem płynu chłodzącego i w efekcie temperaturą silnika.

Czy takie rozwiązanie jest droższe od klasycznych termostatów?

Nietrudno się domyślić, że takie rozwiązanie będzie wymagało specjalnych uszczelnień mechanizmu sterującego i samego silnika elektrycznego oraz połączenia z komputerem sterującym pracą silnika. W efekcie cena zaworów elektrycznych musi być znacznie wyższa, ale jest to koszt wart poniesienia, ze względu na możliwość optymalizacji warunków pracy silnika.

Spotkaliśmy się podczas targów ProfiAuto Show 2013. Jak podsumuje Pan te targi? Czy można zaliczyć je do udanych?

Mogę powiedzieć, że targi były udane. Nasze stoisko jak zwykle odwiedziło wielu gości, miałem okazję bezpośrednio porozmawiać z nimi o różnych problemach związanych z naprawą samochodów i nie tylko dotyczących silnika, układu chłodzenia czy samego termostatu ale również ogólnie. Myślę, że i moi goście opuścili targi z większą wiedzą na temat termostatów i układów chłodzenia, co pomoże im w pracy.
 

Dowiedz się więcej

,,Akumulator w pojazdach z systemem Start-Stop to wyzwanie dla warsztatów” – wywiad z Adamem Potępą z Johnson Controls
,,Akumulator w pojazdach z systemem Start-Stop to wyzwanie dla warsztatów” – wywiad z Adamem Potępą z Johnson Controls

Producenci akumulatorów w ostatnich latach muszą mierzyć się z wieloma wyzwaniami, jakie stawiają nowe przepisy dotyczące ekologii. Na temat technologii Start-Stop oraz ofercie produktowej Johnson Controls, rozmawialiśmy z Adamem Potępą – Key Account Coordinator’em firmy. W minionym roku finansowym firma Johnson Controls  sprzedała ponad milion akumulatorów – co się przyczyniło do tego sukcesu, i jak […]

,,Z Ferrari współpracujemy od początku lat 90.” – wywiad z Piotrem Podrażką z firmy Delphi
,,Z Ferrari współpracujemy od początku lat 90.” – wywiad z Piotrem Podrażką z firmy Delphi

Firma Delphi sukcesywnie wprowadza na rynek innowacyjne rozwiązania dla przemysłu motoryzacyjnego. Na kilka naszych pytań odpowiedział Piotr Podrażka – Manager ds. Marketingu w Europie Środkowo-Wschodniej, Delphi Product & Service Solutions Spotykamy się w czasie zwiedzania stoiska Delphi na targach ProfiAuto Show 2013. Jakie są najważniejsze punkty dzisiejszej ekspozycji? Prezentujemy pełną ofertę produktową części zamiennych  Delphi […]

Nowa linia w ofercie Nissens – sprężarki klimatyzacji – wywiad z przedstawicielem firmy Nissens
Nowa linia w ofercie Nissens – sprężarki klimatyzacji – wywiad z przedstawicielem firmy Nissens

Oferta firmy Nissens – producenta chłodnic i elementów układów termicznych, niedawno poszerzyła się o linię sprężarek klimatyzacji. O nowych, jak i dobrze znanych produktach Nissens, rozmawialiśmy z Arturem Gołembniakiem, managerem sprzedaży Nissens na rynek polski. Spotykamy się na targach ProfiAuto. Które produkty Nissens są szczególnie promowane na stoisku? Mamy bardzo szeroką i ciekawą ofertę części […]

„Myślę, że w wielu przypadkach wyprzedzamy konkurencję” – wywiad z Arkadiuszem Pągowskim z Tedgum
„Myślę, że w wielu przypadkach wyprzedzamy konkurencję” – wywiad z Arkadiuszem Pągowskim z Tedgum

Polskie produkty często są uznawane przez klientów za gorsze, niż zachodnie. Są jednak producenci, którzy dzielnie konkurują z uznanymi markami, zarówno w Polsce, jak i za granicą. O produktach i konkurencji na rynku rozmawialiśmy z Arkadiuszem Pągowskim z firmy TEDGUM. Czy klienci ufają polskim produktom? Jak firmie TEDGUM udaje się konkurować z produktami zachodnich producentów? […]

,,Każdy może robić proste rzeczy, my musimy skoncentrować się na trudnych”- wywiad z Ewą Burdzińską z Brembo Poland
,,Każdy może robić proste rzeczy, my musimy skoncentrować się na trudnych”- wywiad z Ewą Burdzińską z Brembo Poland

Brembo to jedna z marek części, dobrze znanych nie tylko przedstawicielom branży, ale także odbiorcom docelowym – kierowcom. Z Ewą Burdzińską, Specjalistką do spraw Sprzedaży i Obsługi Klienta Brembo Poland, rozmawialiśmy między innymi o najnowszych produktach marki oraz o polskim rynku hamulców. Podczas targów ProfiAuto 2013, Brembo prezentowało m.in. malowane tarcze hamulcowe. Które z nowości […]

Termostaty Wahler teraz również w AD Polska
Termostaty Wahler teraz również w AD Polska

Wahler dołączył do grona dostawców AD Polska Aftermarket. Termostaty i wyłączniki termiczne niemieckiego producenta można już kupować w sieci dystrybutora. Firma Wahler działa od 1902 roku i obecnie jest dostawcą na pierwszy montaż dla ponad 25 marek pojazdów – zarówno osobowych, jak i użytkowych. Oferta Wahler na rynek części zamiennych obejmuje referencje dla praktycznie wszystkich […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

heniek, 8 października 2018, 0:04 0 0

"Niestety, pierwsze objawy uszkodzenia termostatu nie są proste do zdiagnozowania – wymagają wymontowania go z silnika i przeprowadzenia prostego testu (ustalenia temperatury początku otwarcia) lecz z laboratoryjną wręcz dokładnością…"

Absolutnie nie ma takiej potrzeby. Wystarczy jazda testowa z podłączonym interfacem diagnostycznym, dzięki któremu sprawdzimy dokładnie przy jakiej temperaturze otwiera się duży obieg.

Odpowiedz