Hiszpańska Mazda ukarana za działania monopolistyczne

, 12 grudnia 2012, 11:30

CNC, hiszpański urząd do spraw konkurencji, nałożył na firmę Mazda grzywnę w wysokości 181 856 euro. Jest to kara za ograniczanie niezależnym warsztatom możliwości oferowania swoich usług, poprzez utrudnianie dostępu do części zamiennych oraz informacji technicznej, niezbędnych do serwisowania i napraw pojazdów japońskiej marki.

Hiszpańska Mazda ukarana grzywną

Mazda 6Dział Dochodzeniowy hiszpańskiego urzędu ds. konkurencji (CNC),
11 kwietnia 2011 roku, wszczął formalne postępowanie przeciwko firmie Mazda w sprawie prawdopodobnego antykonkurencyjnego zachowania firmy. Mogło ono wynikać z jawnych i niejawnych umów Mazdy zawieranych z jej autoryzowanymi stacjami obsługi, co mogło ograniczyć możliwość napraw pojazdów w nieautoryzowanych warsztatach.

Postępowanie zostało wszczęte po złożeniu skargi wskazującej na naruszenie zasad konkurencji w wyniku odmowy uznania gwarancji pojazdu uzasadnianej tym, że pojazd był wcześniej serwisowany w nieautoryzowanym warsztacie.

W swoim postanowieniu z 16 listopada 2012 r. Rada CNC stwierdziła, iż działanie będące przedmiotem postępowania jest jednolitym naruszeniem artykułu 1.1 hiszpańskiej ustawy o konkurencji oraz artykułu 101.1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Rada stwierdziła, że takie działanie mogło utrudniać niezależnym warsztatom możliwość konkurowania z ASO w trakcie trwania gwarancji producenta pojazdu, głównie poprzez ograniczanie klientom wolności wyboru warsztatu.

Działania, będące przedmiotem procesu prowadzone były co najmniej od 2005 roku. Rada CNC nałożyła na firmę Mazda grzywnę w wysokości 181 856 euro.

Kilka dni temu informowaliśmy o podobnym przypadku ukarania producenta samochodów za działania monopolistyczne. Szwedzki sąd skazał firmę Kia za nieuczciwe zapisy gwarancyjne.

Dowiedz się więcej

Kia skazana za nieuczciwe zapisy gwarancyjne
Kia skazana za nieuczciwe zapisy gwarancyjne

Szwedzki Sąd Gospodarczy uznał, że klauzule wyłączające zawarte w umowach gwarancyjnych Kia naruszają prawo konkurencji i zobowiązał firmę do umożliwienia swoim klientom wyboru pomiędzy nieautoryzowanymi i autoryzowanymi warsztatami. Gwarancja Kia łamała europejskie prawo Sąd zdecydował, że działania marki Kia łamią zasady uczciwej konkurencji. Koreańska marka wykorzystywała model sprzedaży samochodów, który ogranicza możliwości wyboru warsztatów przez […]

Toyota przegrywa proces we Francji
Toyota przegrywa proces we Francji

Francuska federacja konsumentów „UFC Que Choisir” wygrała sprawę sądową przeciwko francuskiej Toyocie. Pozew dotyczył niezgodności z prawem ,,ogólnych warunków” sprzedaży i gwarancji samochodów japońskiego producenta. Gwarancja Toyoty niezgodna z prawem 20 marca 2013 r. francuski Sąd Apelacyjny najwyższej instancji wydał wyrok końcowy (orzeczenie nr 272), uznając tym samym zapisy ogólnych warunków sprzedaży i gwarancji oferowanych […]

Komentarze

Brak komentarzy