Afera z normami emisji to znacznie więcej niż Volkswagen

, 19 października 2015, 11:24

Od kilku tygodni świat motoryzacji żyje doniesieniami na temat działań Volkswagena. Od kiedy ujawniono, że niemiecki producent oszukiwał w testach emisji szkodliwych substancji musi borykać się z wielkim skandalem wizerunkowym, a także z kłopotami finansowymi. Jak się okazuje emisja spalin w modelach niemieckiego producenta znacznie odbiega od normy nie tylko w przypadku VW.

 

W ciągu zaledwie miesiąca kurs akcji Volkswagena poleciał na łeb na szyję. Jest to wynik wrześniowej afery, która rzutuje na kondycję spółki. Koncern z Volfsburgu ma kłopoty po tym jak ujawniono, że na podstawie specjalnego oprogramowania oszukiwał w wynikach emisji spalin, w warunkach laboratoryjnych, o czym pisaliśmy w naszym serwisie.

Okazuje się jednak, że w swoich działaniach Volkswagen nie jest odosobniony. Jak donosi The Guardian wyniki badań w laboratoryjnych warunkach znacznie odbiegają również w przypadku innych producentów. Do niechlubnego grona powoli dołączają kolejni producenci, a na chwilę obecną tę grupę stanowią: Renault, Nissan, Hyundai, Citroen, Fiat, Volvo, Mercedes-Benz, Honda, Mazda, Mitsubishi. Lista producentów być może się wydłuży. Jak na razie nie ma dowodów, aby ktokolwiek z tej listy oszukiwał za pośrednictwem specjalnego algorytmu zainstalowanego w komputerze centralnym.

Dzięki wykorzystywaniu luk w procedurze testowej (włączając znane już różnice pomiędzy rzeczywistą emisją spalin, a tą zmierzoną w laboratorium) zwykły samochód może emitować średnio aż do 40-45% więcej szkodliwych substancji „na drodze”, niż wskazywałyby testy laboratoryjne.

Co ciekawe producenci mijają się z prawdą, nie tylko w przypadku testów emisji spalin, a także w przypadku zużycia paliwa. Niezależne testy pokazują, że samochody średnio spalają znacznie więcej paliwa niż deklarują producenci. Przepaść pomiędzy oficjalnymi wynikami spalania a wydajnością osiąganą w świecie rzeczywistym wzrosła tak bardzo, że nie może być tłumaczona tylko znanymi już wcześniej manipulacjami w trakcie testów. Różnica pomiędzy oficjalnymi wynikami testów zużycia paliwa (tym samym emisji CO2), a wynikami osiąganymi realnie wzrosła średnio z 8% w roku 2001 do 40% w roku 2014 – według raportu T&E 2015 Mind the Gap. 

W roku 2017 ma szanse zacząć obowiązywać ujednolicony test WLTC, który być może obnaży wszystkie sztuczki producentów oszukujących w testach laboratoryjnych. Niewykluczone jednak, że lobby producentów bedzie robiło co mogło, by odsunąć ten moment w czasie.

Dowiedz się więcej

Gigantyczna afera z udziałem Volkswagena – koncern fałszował testy emisji spalin
Gigantyczna afera z udziałem Volkswagena – koncern fałszował testy emisji spalin

Amerykańska Agencja Ochrony Środowiska (EPA) dokonała odkrycia, które może zachwiać międzynarodowym rynkiem motoryzacyjnym. Jeden z największych światowych producentów samochodów fałszował wyniki badań emisji spalin, po to by jego silniki zostały dopuszczone do sprzedaży. Mowa o co najmniej 11 milionach pojazdów sprzedanych na całym świecie. Diesel musi kopcić… To znane powiedzenie, od dłuższego czasu było sukcesywnie […]

Volkswagen Passat – silnik zgasł podczas jazdy i nie uruchamia się ponownie – porada Texa
Volkswagen Passat – silnik zgasł podczas jazdy i nie uruchamia się ponownie – porada Texa

Popularną awarię Volkswagena Passata 2.0 TDI 140 KM ([05>10](3C2), kod silnika BKP), zgłosił do infolinii technicznej Call Center TEXA Poland jeden z użytkowników urządzenia TEXA AXONE4. Silnik samochodu zgasł podczas jazdy i nie można go było już ponownie uruchomić. Już w warsztacie, podczas kontroli i diagnostyki sterownika wtrysku pojazdu, odczytane zostały dwa kody usterki: 17448 […]

Od września 2017 zmieni się sposób badania emisji spalin dla Diesli
Od września 2017 zmieni się sposób badania emisji spalin dla Diesli

Kraje UE wstępnie uzgodniły, że od 1 września 2017 r. pomiary emisji spalin przez samochody z silnikiem Diesla przeprowadzane będą w odmienny sposób. Pomiar ma odbyć się w warunkach drogowych, a nie tylko w laboratoriach. Komisja Europejska poinformowała, że wstępne decyzje zapadły w komitecie technicznym, w którym zasiadają eksperci krajów unijnych. Nowe testy mają odzwierciedlać […]

Volkswagen ujawnił, co zmieni w „nielegalnych dieslach”
Volkswagen ujawnił, co zmieni w „nielegalnych dieslach”

Volkswagen podał do publicznej wiadomości środki techniczne, za pomocą których zamierza dostosować silniki o pojemności skokowej 1.6 i 2.0 l w dotychczas sprzedanych samochodach do obowiązujących norm emisji zanieczyszczeń. Mowa o jednostkach, które stały się przyczyną międzynarodowej afery. Nieco ponad dwa miesiące temu amerykańska Agencja Ochrony Środowiska udowodniła Volkswagenowi fałszerstwo. Niemiecki koncern sprzedał kilkanaście milionów […]

Komentarze

Brak komentarzy