Mahle dostarcza pierwszy na świecie tłok stalowy do osobowych diesli

, 2 września 2015, 14:33

MAHLE dostarcza pierwszy na świecie tłok stalowy do wielkoseryjnej produkcji silników wysokoprężnych do samochodów osobowych. Za dalszy rozwój koncepcji tłoka, która sprawdziła się w wielu milionach silników do pojazdów użytkowych, przedsiębiorstwo otrzymało nagrodę Renault Supplier Award.

Wraz ze wzrostem mocy silnika rosną tez obciążenia termiczne i mechaniczne tłoków. Ponieważ stal cechuje się niższą rozszerzalnością cieplna oraz wyższą sztywnością i wytrzymałością, przez co może znacznie lepiej przenosić te obciążenia niż aluminium, dlatego metal ten nabiera coraz większego znaczenia w tłokach do samochodów osobowych.

W przypadku silników wysokoprężnych tłok stalowy ma znaczny potencjał redukcji emisji CO2 w porównaniu do konwencjonalnych tłoków aluminiowych. Podstawowe zalety to redukcja strat tarcia oraz polepszenie sprawności cieplnej, co daje około 3 procent oszczędności paliwa w NEDC.

Renault wykorzystuje technologie tłoków stalowych MAHLE w nowych czterocylindrowych silnikach wysokoprężnych Euro 6: o pojemności 1,5 l (K9K) i mocy 81 kW przy maksymalnym momencie obrotowym 260 Nm oraz o pojemności 1,6 l (R9M) o mocy 96 kW przy 320 Nm. Do produkcji seryjnej obu silników MAHLE dostarcza tłoki stalowe MONOTHERM włącznie z pierścieniami I  sworzniami tłokowymi.

Za opracowanie pierwszego na świecie stalowego tłoka do silników wysokoprężnych samochodów osobowych MAHLE otrzymał nagrodę Renault Supplier Award „Innovation”.

Od roku 2000 w pojazdach użytkowych tłoki MAHLE MONOTHERM są stosowane seryjnie przez prawie wszystkich producentów. Opracowana przez MAHLE koncepcja sprawdziła się również w trudnych warunkach sportu wyścigowego: W legendarnym 24-godzinnym wyścigu Le Mans wszystkie zwycięskie samochody ostatnich trzech lat były wyposażone w trwałe stalowe tłoki MAHLE.

Do produkcji seryjnej tłoków stalowych do samochodów osobowych MAHLE zainwestuje w najbliższych latach w cztery całkowicie automatyczne linie obróbki. Pierwsza linia produkcyjna rozpoczęła już prace w zakładzie w Rottweil.

Standard z pojazdów użytkowych i sportu motorowego dotarł także do wielkoseryjnej produkcji silników wysokoprężnych do samochodów osobowych: MAHLE MONOTHERM. Zamiast tulejek sworznia tłokowego tłok MONOTHERM posiada piastę sworznia, w całości powlekany fosforanem. Wykonywanie kanału chłodzącego przy użyciu skomplikowanego w produkcji wygiętego narzędzia do toczenia. Kanał jest zamykany od dołu dwuczęściowa blacha sprężysta. Od początku produkcji w 2000 r. zakłady MAHLE opuściło już ponad dziesięć milionów tłoków MONOTHERM.

Dowiedz się więcej

Bosch Mahle Turbo System dostarczy turbosprężarkę do nowego BMW
Bosch Mahle Turbo System dostarczy turbosprężarkę do nowego BMW

Już wkrótce grupa BMW wprowadzi do swojej oferty 3-cylindrowe silniki diesla o pojemności 1500cm3. Firma Bosch Mahle Turbo System będzie dostawcą turbosprężarek na pierwszy montaż do tych jednostek. Turbosprężarka znajdzie zastosowanie w dwóch wersjach silnika, którego moc będzie wynosiła 70 lub 85 kW. Nową turbosprężarkę wyposażono w zmienną geometrię łopat kierownicy turbiny (VGT) o zoptymalizowanym […]

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Marek, 1 października 2015, 13:06 0 0

Świetna decyzja Mahle. Te tłoki nie mają sobie równych na świecie.

Odpowiedz