Droga hamowania skrócona o 1/5 w 15 lat

, 5 sierpnia 2015, 15:44

Od 2000 roku droga hamowania skróciła się o 20 procent i znacznie zwiększyła się przyczepność opon. Aby sprawdzić jakie ma to znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania systemów wspomagania kierowcy Continental przeprowadził test porównawczy dwóch opon – współczesnej i z przeszłości.

Producenci opon opracowali bardziej zaawansowane mieszanki, unowocześnili budowę opon i zoptymalizowali wzory ich bieżników. W rezultacie droga hamowania znacznie się skróciła, poprawiła się również precyzja manewrowania, a opór toczenia został ograniczony.

Obecnie porównując nową oponę z jej bezpośrednią poprzedniczką konstruktorzy wykazują „zaledwie” jednocyfrową poprawą osiągów w ujęciu procentowym. Ale już porównanie opony z 2000 roku z obecnym modelem daje obraz tego, jak ogromne postępy poczyniono. Przy porównaniu skuteczności hamowania na mokrej nawierzchni aktualnego modelu opony i opony ze starym wzorem różnica wyniosła prawie 20 procent.

Test porównawczy na TechShow 2015

Continental przeprowadził ten niezwykły test porównawczy na pokazie Continental TechShow 2015. Podczas testu samochód BMW serii 1 model z 2015 roku wyposażono w opony ContiPremiumContact do aut osobowych z modelu z rocznika 2000, o budowie i z bieżnikiem typowym dla tego rodzaju opon w tamtych czasach. Następnie inżynierowie przeprowadzający test wyposażyli model z rocznika 2000 w najnowsze opony ContiPremiumContact 5.

Gdy oba samochody zostały przetestowane obok siebie na mokrym torze testowym Contidrom, 15-letni samochód wykazał znaczną poprawę osiągów, ponieważ znacznie lepsza przyczepność umożliwiała bezpieczniejsze i bardziej precyzyjne hamowanie oraz manewrowanie. Pozwoliło to pojazdowi zrekompensować, przynajmniej częściowo, brak systemu elektronicznej kontroli stabilności. Natomiast osiągi nowego samochodu na oponach starego typu znacznie się pogorszyły. Wynika z tego, że nawet najbardziej zaawansowane systemy wspomagania kierowcy nie są w stanie zrównoważyć korzyści wynikających z różnicy między oponami starego i nowego typu.

Opony nie do zastąpienia

Opony w znacznym stopniu wpływają na czynne bezpieczeństwo. Continental zaleca stosowanie opon najwyższej klasy nawet w starszych samochodach osobowych, w celu zrekompensowania braku najnowocześniejszych systemów bezpieczeństwa i wspomagania. Test porównawczy wykazał również, że nawet nowe pojazdy wyposażone w szereg systemów wspomagania uzyskają maksymalne osiągi tylko wtedy, gdy ich opony mogą skutecznie przenosić dynamiczne siły na powierzchnię drogi i przekładać je na przyczepność.

Dowiedz się więcej

System Surround View od Continental umożliwia automatyczne parkowanie
System Surround View od Continental umożliwia automatyczne parkowanie

Continental zaprezentował nowe możliwości zastosowań kamer Surround View w prototypowym pojeździe, który parkuje w sposób całkowicie automatyczny jedynie w oparciu o obraz pochodzący z kamer. Technologia Surround View umożliwia także zdalne parkowanie pojazdem, co może oznacza, że w przyszłości kierowcy nie będą musieli w ogóle siedzieć za kierownicą podczas wykonywania tego manewru. Continental zaprezentował prototypowy […]

Continental to nie tylko opony
Continental to nie tylko opony

Continental ma poważne aspiracje ku temu, aby znacząco wpływać na przyszłość motoryzacji. Większość osób kojarzy firmę wyłącznie z produkcją wyrobów z gumy, tymczasem jest to tylko jedna trzecia jej działalności. Podejmowane inwestycje w nowe technologie mogą w krótkim czasie zmienić dotychczasowe postrzeganie koncernu… Nad czym pracuje Continental? Firma Continental zdecydowała się poinformować o swoich planach […]

Dobre wyniki opon ContiWinterContact
Dobre wyniki opon ContiWinterContact

Pierwsze zestawienia opon zimowych są publikowane już wczesną jesienią. Jedne z najbardziej oczekiwanych, to wyniki testów przeprowadzonych wspólnie przez kluby automobilowe ADAC, ÖEAMTC, TCS i organizację konsumencką Stiftung Warentest. W tym sezonie najlepsza w tych testach dla rozmiaru 205/55 R16 H okazała się opona Continental ContiWinterContact TS 850. Continental ContiWinterContact TS850   Eksperci docenili zwłaszcza […]

Komentarze

Brak komentarzy