Oleje do automatycznych skrzyń biegów

28 lipca 2015, 12:30

Na polskich drogach przybywa samochodów wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów. Przed warsztatami i serwisami otwiera to nowe możliwości powiększenia zakresu usług.

Od lat przekładnie automatyczne są domeną samochodów amerykańskich. Jeśli już, to w Europie montowane były przede wszystkim w modelach z wyższej półki. Dziś można je spotkać nawet w segmencie aut miejskich. I wszystko wskazuje na to, że ich popularność nadal będzie rosła.

Przez lata wokół skrzyń automatycznych narosło wiele mitów. Przede wszystkim trzeba obalić największy z nich – w tych przekładniach również wymieniamy olej. Najprościej zajrzeć do książki serwisowej pojazdu i stosować się do zaleceń producenta. Z reguły trzeba to robić w przedziale 50-80 tys. kilometrów przebiegu. Ale jeśli auto eksploatowane jest w szczególnie intensywnych warunkach, jak uliczne korki, jazda w terenie górskim czy holowanie przyczepy, to częstotliwość wymiany trzeba przyspieszyć o połowę.

– „Olej w przekładniach automatycznych poddany jest większemu obciążeniu niż w skrzyniach manualnych. Po prostu smaruje większą ilość elementów, których tarcie dodatkowo podnosi temperaturę samego oleju. Zużyty olej pogarsza parametry skrzyni, a nawet może doprowadzić do jej uszkodzenia. Jeśli nie jesteśmy pewni co do zalecanego przez producenta samochodu oleju bądź częstotliwości jego wymiany możemy skorzystać z katalogu doboru zamieszczonego na naszej stronie liqui-moly.pl.” – tłumaczy Rafał Kobza, starszy specjalista ds. szkoleń w firmie LIQUI MOLY.

Przekładnie automatyczne mają większą pojemność niż przekładnie manualne i w zależności od modelu samochodu potrzebują około 6-9 litrów oleju. To dwu-, a nawet trzykrotnie więcej niż w skrzyniach manualnych. Jego wymiana jest zazwyczaj stosunkowo prostą czynnością, którą można wykonać na kanale bądź podnośniku warsztatowym. W większości samochodów z przekładnią automatyczną wymiany dokonujemy od spodu miski olejowej. Zastosowano w niej system podwójnego korka – jeden służy do wlewania oleju oraz sprawdzania odpowiedniego poziomu, natomiast odkręcając drugi otwieramy otwór zlewowy.

Samą wymianę oleju możemy przeprowadzić na dwa sposoby. W pierwszym odkręcamy korek, zlewamy stary, a nowy uzupełniamy np. za pomocą specjalnej strzykawki. To rozwiązanie ma jednak wadę, nie jesteśmy w stanie wymienić oleju z całego układu. Średnio będzie to 30 do 60 proc. jego objętości. Najlepiej więc zrobić to metodą dynamiczną za pomocą specjalnego urządzenia.

– „Obecnie w samochodach osobowych montowane są różne rozwiązania przeniesienia napędu. Poza tradycyjnymi rozwiązaniami, jak skrzynie manualne i automatyczne montowane są również bezstopniowe, zautomatyzowane, bądź dwusprzęgłowe – do każdej producent dedykuje inny olej. W ofercie LIQUI MOLY mamy sześć olejów do przekładni automatycznych. Najpopularniejsze z nich to TopTec ATF 1600 i 1800”-  dodaje Rafał Kobza z LIQUI MOLY.

Dowiedz się więcej

Funkcje oleju silnikowego – nie tylko smarowanie
Funkcje oleju silnikowego – nie tylko smarowanie

Zadaniem oleju jest ochrona przed zatarciem ruchomych części silnika, takich jak wałek rozrządu, tłoki, wał korbowy, a nawet turbosprężarka. To jednak nie wszystko. Środek smarny spełnia także kilka innych, bardzo istotnych, funkcji. Rozprowadzona cienka warstwa filmu olejowego pozostaje na elementach narażonych na zużycie również podczas postoju auta. Głównie po to, aby zapewnić ciągłość smarowania już […]

Nowa numeracja olejów silnikowych Liqui Moly Top Tec
Nowa numeracja olejów silnikowych Liqui Moly Top Tec

Oleje silnikowe z serii Top Tec otrzymały nowe kody na etykietach opakowań 1 i 5-litrowych. Butelki wprowadzane są na rynek sukcesywnie, przez ten czas obowiązywać będzie podwójna numeracja. Nowe kody nie wiążą się z żadnymi zmianami w składzie olejów, choć klika z nich otrzymało wyższe aprobaty producentów samochodów. Rewers etykiety na opakowaniu kryje w sobie […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

re, 30 lipca 2015, 7:58 0 0

Moto-Fokus dla profesjonalistów ??? to dlaczego wypuszczacie bzdurne sponsorowane artykuły ?
zlewanie i wlewanie oleju to niby taka prosta czynność ? a gdzie filtry ? a co gdy jak np.Opel filtr można wymienić tylko po "rozpołowieniu" skrzyni ??? Metoda dynamiczna ! czy przypadkiem to ta metoda przyspiesza awarię skrzyni??? a jedyny zysk to większ dwukrotnie ilość oleju zużyta w tej operacji czyli większy koszt dla klienta ??? od 30 lat naprawiam ASB

Odpowiedz