Rozwiązania Valeo dla systemów Start-Stop

, 24 lipca 2015, 10:12

System Start-Stop jest już stosowany powszechnie w wielu nowych samochodach. Z założenia ma obniżać zużycie paliwa, a tym samym emisję dwutlenku węgla. W praktyce powoduje znaczne obciążenie niektórych podzespołów. Muszą one odznaczać się ponadprzeciętną odpornością.

Euro, ustalone odgórnie normy emisji spalin wymuszają na konstruktorach jednostek napędowych opracowywania coraz nowszych rozwiązań. Do powstania jednego z nich przyczyniła się analiza pracy silnika w ruchu miejskim. Okazało się, że przez 35 proc. czasu jazdy pozostaje na biegu jałowym, co generuje niepotrzebne zużycie paliwa, emisję dwutlenku węgla, hałas i wibracje.

Stąd też pomysł na automatyczne wyłączanie silnika podczas krótkotrwałego postoju, np. na czerwonym świetle, bądź korku miejskim. Jednostkę wyłącza puszczenie nogi z pedałów gazu i sprzęgła, a uruchamia ponowne wciśnięcie sprzęgła. Takie rozwiązania stosowane są już w większości nowych modeli samochodów osobowych. Jak wynika z przeprowadzonych badań system start-stop, w porównaniu do ciągłej pracy silnika, pozwala zaoszczędzić około 8 proc. paliwa.

Jednym z producentów tych systemów jest firma Valeo. Na jego potrzeby  opracowano dwa rozwiązania: i-StARS zintegrowany z alternatorem i ReStart oparty na rozruszniku.

– „Valeo jest jednym z największych na świecie konstruktorów i producentów podzespołów do układu napędu w pojazdach silnikowych. Opracowanie systemów Stop-Start było dla nas naturalnym połączeniem naszego doświadczenia i dotychczas stosowanych rozwiązań z wymogami prawnymi stawianymi przed producentami samochodów” – mówi Roman Wierzbowski Product Manager z Valeo Service Eastern Europe – „W przypadku systemu Stop-Start elementy rozrusznika, który poddawany jest niewspółmiernie większej ilości cykli uruchomienia silnika, musiały zostać odpowiednio wzmocnione. Z kolei w alternatorze zwiększa się pobór mocy”.

Poza rozrusznikiem czy alternatorem oba systemy Valeo składają się z szeregu elementów, jak sensory umieszczone w pedałach hamulca i sprzęgła oraz przełożenia skrzyni biegów,  poziomu naładowania akumulatora, a także czujników temperatury zewnętrznej i silnika. Wszystkie dane przekazywane są do jednostki sterującej ECU, której oprogramowanie decyduje o momencie wyłączenia i ponownego uruchomienia silnika. W praktyce dzieje się to w ułamkach sekund i nie wpływa na płynność jazdy.

Istotną różnicą pomiędzy oboma systemami Valeo Stop-Start, jest fakt, że w przypadku alternatora nie jest wymagane całkowite zatrzymanie pojazdu. Inżynierowie firmy pracują jednak nad podobnym rozwiązaniem dla rozrusznika.

Są także określone sytuacje, które wykluczają zadziałanie systemu Valeo Stop-Start. To m.in. użycie asystenta ruszania na wzniesieniu, manewr cofania, ciągnięcie przez pojazd przyczepy bądź niska temperatura otoczenia lub silnika.

– „W tym roku systemy Valeo Stop-Start trafiają na pierwszy montaż do ponad 50 modeli samochodów. Ich liczba będzie się sukcesywnie zwiększać w miarę obowiązywania normy Euro 6” – mówi Roman Wierzbowski Product Manager z Valeo Service Eastern Europe – „Z drugiej strony system Stop-Start funkcjonuje już od kilku lat, stąd równolegle część oferty Valeo stanowią systemy przeznaczone na aftermarket. Obecnie jest to ponad 30 referencji”.

Dowiedz się więcej

Filtr kabinowy kontra alergeny
Filtr kabinowy kontra alergeny

Sprawny filtr kabinowy to ważne wyposażenie samochodu w czasie wakacyjnych wyjazdów. Warto przypomnieć o tym fakcie klientom warsztatów. Dlaczego ten element jest tak istotny? Firma Valeo zapytała o to dra n. med. Piotra Dąbrowieckiego – specjalistę alergologa. Zadaniem filtra kabinowego jest oczyszczanie powietrza wpadającego do kabiny samochodu przez układ wentylacyjny. W niektórych filtrach materiałem filtracyjnym […]

Bolid AGH Racing gotowy do startu w Formule Student
Bolid AGH Racing gotowy do startu w Formule Student

Zespół studentów krakowskiej Akademii Górniczo-Hutniczej – AGH Racing – zaprezentował bolid Formuły Student, który weźmie udział w sezonie wyścigowym 2015/16. Głównym partnerem uczelnianego teamu wyścigowego jest Valeo. Formuła Student to kuźnia talentów przyszłych inżynierów sportu motorowego. Studenckie zespoły z całego świata budują swoje autorskie bolidy, czyli pojazdy w których siła docisku aerodynamicznego ma istotny wpływ […]

155 nowych referencji w ofercie Valeo
155 nowych referencji w ofercie Valeo

Wycieraczki hybrydowe z gamy First to najważniejsza nowość wśród wprowadzonych w sierpniu przez firmę Valeo referencji. Łącznie firma poszerzyła swoją ofertę o kolejne 155 referencji przeznaczonych do samochodów osobowych. Zmiany w ofercie obowiązują od 4 sierpnia 2015 roku i obejmują grupy produktów przeznaczonych do: układów chłodzenia i klimatyzacji, oświetlenia, układów zapłonowych, układów przenoszenia napędu, rozruszników […]

Komentarze

Brak komentarzy