Frost & Sullivan: Przemysł motoryzacyjny wprowadza technologie z zakresu ochrony zdrowia

, 21 lipca 2015, 11:02

Raport Frost & Sullivan przewiduje, że do roku 2018 około 30-40 proc. samochodów będzie wyposażonych w rozwiązania HWW (health, wellness and wellbeing), takie jak konfigurowanie foteli i programowalne oświetlenie. Do roku 2025 krytyczne rozwiązania, takie jak monitorowanie ciśnienia krwi, znajdą zastosowanie w 5 procentach wszystkich pojazdów.

Według nowej analizy firmy doradczej Frost & Sullivan pt. Prognoza technologii zdrowia, dobrego samopoczucia i ogólnego dobrostanu w globalnym przemyśle motoryzacyjnym (Executive Outlook of Health, Wellness, and Wellbeing Technologies in the Global Automotive Industry), wynika, że główni producenci opracowują strategie, które mają na celu stosowanie w samochodach wbudowanych, montowanych, lub operujących w chmurze systemów monitorowania zdrowia, dostępnych w standardzie, opcjonalnie lub w charakterze zaawansowanych rozwiązań. Będzie to wymagało relacji z partnerami z wielu dziedzin przemysłu takich jak opieka zdrowotna czy technologie informacyjne.

Pierwsza fala rozpowszechnienia HWW w przemyśle motoryzacyjnym skupi się na funkcjach pomiaru oraz monitorowania, aby dzięki wczesnemu wykrywaniu dolegliwości oraz udzielaniu pomocy w nagłych wypadkach przynieść korzyści kierowcom oraz pasażerom.

Przemysł motoryzacyjny dąży do osiągnięcia celu, jakim jest zerowa liczba wypadków i ofiar śmiertelnych, dzięki wykorzystaniu interaktywnego połączenia technologii, umożliwiających osiągnięcie postępów w jeździe autonomicznej oraz systemach wspomagania kierowcy.

– „W wyniku przewidywanej zmiany sposobu świadczenia usług związanych z opieką zdrowotną, niezależne szpitale oraz inteligentne domy i pojazdy w sposób oczywisty staną się nowymi punktami służącymi do pomiaru, monitorowania oraz świadczenia podstawowych usług diagnostycznych, jak również przekazującymi użytkownikom informacje dotyczące ich stanu zdrowia” – stwierdza Neelam Barua, starszy analityk rynku motoryzacyjnego w firmie Frost & Sullivan – „W ten sposób w przyszłości samochody będą najprawdopodobniej projektowane i konfigurowane na podstawie wieku oraz stanu zdrowia osób, które nimi podróżują.” – dodaje.

W odpowiedzi na liczną populację starszych kierowców, w niektórych krajach producenci samochodów już teraz projektują pojazdy, które będą w stanie przewidzieć atak serca kierowcy lub sytuację nagłej niemocy, aby bezpiecznie zatrzymać samochód oraz wezwać pomoc lekarską. Ford i Toyota oraz BMW i Audi – są pionierami, którzy w następnej generacji swoich pojazdów chcą zastosować rozwiązania HWW.

– „Biorąc pod uwagę początkowy etap powstawania rynku, czas i wysiłek poświęcany na budowanie partnerstw, zdobycie uwagi klientów oraz tworzenie modeli biznesowych, mających uwzględnić elementy opieki zdrowia w pojazddach, będą kluczowym wyznacznikiem określającym zwycięzców i przegranych danego segmentu” – zauważa Vishwas Shankar, Menadżer Programowy zespołu ds. rynku motoryzacyjnego w firmie Frost & Sullivan – „Gdy producenci samochodów zrozumieli ten fakt, zaczęli budować partnerstwa, aby rozwijać swoje mocne strony i stworzyć zróżnicowany ekosystem dla rozwiązań z zakresu opieki zdrowotnej.” – dodaje.

HWW w przemyśle motoryzacyjnym spotyka się już z pierwszymi wyzwaniami. Zwiększone zaangażowanie Agencji Żywności i Leków (Food and Drug Administration, FDA) oraz liczba przepisów może stłumić innowacje i utrudnić korzystanie z urządzeń medycznych w pojazdach. Ponadto niska świadomość konsumentów w zakresie motoryzacyjnych technologii HWW oraz obawy związane z prywatnością i bezpieczeństwem danych będących w obiegu rynku mobilnego zdrowia również opóźnią masowe wdrażanie pojazdów z tymi rozwiązaniami.

Z drugiej strony takie agencje, jak EuroNCAP, starają się świadczyć usługi w zakresie oceny i standaryzacji technologii bezpieczeństwa w samochodach. Ich wysiłki przekładają się na przywiązywanie większej wagi do technologii ratowania życia w samochodach w porównaniu do innych rozwiązań i będą wspierać wschodzący rynek HWW w światowym przemyśle motoryzacyjnym.
 

Komentarze

Brak komentarzy