Zautomatyzowana jazda – czy i kiedy będzie możliwa?

, 14 lipca 2015, 13:34

Automatyzacja jazdy samochodem to już nie scenariusz z filmu science fiction. Autonomicznie poruszające się pojazdy są testowane na drogach. Stają się coraz bardziej bezpieczne. Barierą dla powszechnego wprowadzenia automatycznej jazdy są przepisy. Co zmieni się w najbliższych latach?

Bosch chce zautomatyzować jazdę

– „Dynamicznie rosnący rynek systemów wspomagania kierowcy sprzyja rozwojowi technologii umożliwiającej prace nad zautomatyzowaną jazdą. W roku 2016 sprzedaż naszych systemów wspomagania kierowcy przekroczy wartość miliarda euro." – mówi dr Dirk Hoheisel, członek zarządu Robert Bosch GmbH.

Bosch to jedna z firm najbardziej zaangażowanych w projekt autonomicznej jazdy. Specjalizuje się we wszystkich rozwiązaniach technicznych potrzebnych do automatyzacji jazdy. Obejmują one nie tylko układ napędowy, układ kierowniczy i hamulce, ale również czujniki, nawigację i połączenia z siecią wewnątrz jak i na zewnątrz samochodu.

Dziś około 2000 inżynierów pracuje nad rozwojem systemów wspomagania kierowcy. To ponad 700 więcej niż dwa lata temu. Systemy wspomagania kierowcy stanowią bazę dla rozwoju zautomatyzowanej jazdy. Już dziś pomagają kierowcy utrzymać i zmienić pas ruchu czy hamować przy napotkaniu przeszkody. Ale na tym nie koniec. Jeden z europejskich producentów samochodów sprzedaje pojazdy, które są wyposażone nie tylko w asystenta nagłego omijania przeszkody i skrętu w lewo, ale także asystenta jazdy w korku stworzonego przez firmę Bosch.

Czy automatyczna jazda będzie legalna?

W 2020 roku samochody powinny już automatycznie poruszać się po autostradzie – tak jak robią to od początku 2013 roku prototypy Boscha na A81 w Niemczech i USA Interstate 280. Jednak aby tak się stało, prawo będzie musiało nadążać za rozwojem technicznym. Obecnie istnieją prawne ograniczenia w postaci wiedeńskiej konwencji o ruchu drogowym z 1968 roku, która mówi, że kierowcy muszą zachować kontrolę nad pojazdem w każdej chwili. Innymi słowy, zautomatyzowana jazda nie jest jeszcze legalna.

Niemniej, oznaki nadchodzących zmian przepisów są już widoczne, zarówno w Niemczech jak i wielu innych krajach. Jednym z możliwych rozwiązań byłoby zezwolenie na zautomatyzowaną jazdę, o ile kierowca będzie w stanie tę funkcję zastąpić lub wyłączyć. Trwają rozmowy na temat zmiany przepisów, które pozwoliłyby wprowadzić ten wyjątek. Na ich drodze staje inna przeszkoda. Wprowadzenie autopilota do seryjnej produkcji musiałoby być poprzedzone jazdami testowymi obejmującymi wiele milionów kilometrów.

Bezpieczna czy nie?

Każdego roku około 1,3 mln ludzi na świecie ginie w wypadkach drogowych. W 90 procentach przypadków przyczyną kolizji jest błąd ludzki. Bosch przewiduje, bazując na prognozach analiz wypadków, że zwiększenie automatyzacji może istotnie obniżyć wskaźniki wypadkowości – aż o jedną trzecią w samych Niemczech. Zautomatyzowana jazda sprawi, że poruszanie się po drogach będzie bezpieczniejsze i efektywniejsze. Badania amerykańskie wskazują, że stosowanie predykcyjnej (przewidującej) strategii jazdy na autostradzie może przynieść oszczędność paliwa nawet o 39 procent.

Dowiedz się więcej

70 000 warsztatów korzysta z Bosch ESI[tronic] 2.0
70 000 warsztatów korzysta z Bosch ESI[tronic] 2.0

Według statystyk firmy Bosch, 70 000 warsztatów samochodowych w ponad 100 krajach korzysta z oprogramowania ESI[tronic], co plasuje je na pozycji lidera wśród programów dla niezależnych warsztatów. Po przeprowadzeniu identyfikacji pojazdu, co można zrobić, na przykład, za pomocą kodu KBA lub numeru VIN, program ESI[tronic] dostarcza mechanikowi wszelkich danych i informacji niezbędnych do wykonania przeglądu […]

50-lecie elektronicznego sterowania skrzyń biegów
50-lecie elektronicznego sterowania skrzyń biegów

Mija pół wieku od kiedy firma Bosch opracowała prototyp pojazdu wyposażonego w elektroniczny układ sterowania skrzyni biegów. Elektronicznie sterowana skrzynia w Glasie 1700 Inżynierowie wykorzystywali model Glas 1700 – nowoczesnego sedana klasy średniej jako pojazd badawczy dla zupełnie nowego typu systemu. Elektroniczne sterowanie zastosowane w manualnej skrzyni biegów miało zwolnić kierowcę od konieczności wciskania pedału […]

Wspólny projekt Bosch i TomTom
Wspólny projekt Bosch i TomTom

Firmy Bosch i TomTom podjęły współpracę w zakresie dostarczania danych kartograficznych na potrzeby samochodów zautomatyzowanych. TomTom zajmie się opracowywaniem map, natomiast Bosch, bazując na rozwoju systemów, będzie określał wymagania dotyczące ich dokładności i zawartości. Pierwsze wersje map są już wykorzystywane przez Boscha w prototypowych modelach zautomatyzowanych pojazdów testowanych na autostradzie A81 w Niemczech oraz międzystanowej […]

Komentarze

Brak komentarzy