Rynek sprzedaży opon w 2014 roku

, 12 lutego 2015, 11:57

Po spadku sprzedaży opon w ostatnich latach, sytuacja powoli się stabilizuje, a sprzedaż idzie w górę. Jaki typ opon był najczęściej wybierany przez kierowców w 2014 r.?

Sprzedaż opon w 2014 r.

Sprzedaż ogumienia na rynkach europejskich do wszystkich najpopularniejszych typów pojazdów jest wyższa niż w 2013 roku – opony osobowe zanotowały wzrost o 2%, ciężarowe o 4%, a motocyklowe aż o 6%.  Bez podziału na kategorię, łączna sprzedaż opon w 2014 roku wzrosła o 2% w porównaniu do roku poprzedniego. Potwierdziło to prognozy m.in. sekretarz generalnej Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Opon i Wyrobów Gumowych (ERTMA) Fazilet Cinaralp.

Jak wynika z raportu wspomnianego stowarzyszenia znacznie lepsza okazała się pierwsza połowa roku. W tym okresie wzrost sprzedaży opon osobowych wyniósł 8%, ciężarowych 10%, a motocyklowych 9%.  Kluczowym momentem był pierwszy kwartał, kiedy to wzrosty dla wszystkich typów opon przekroczyły 10% (dla opon ciężarowych było to nawet 16%). Niestety nie da się tego samego powiedzieć o drugiej połowie roku. Łączny spadek w stosunku do roku poprzedniego osiągnął poziom 3%. Najgorzej wypadł czwarty kwartał, kiedy to opony osobowe zanotowały aż 9% regres. Bez podziału na typy pojazdu sprzedaż opon spadła o 8%. Najprawdopodobniej wynika to z łagodnej zimy i braku konieczności, w wielu miejscach Europy, wymiany opon na zimowe. Warto zaznaczyć, że sprzedaż opon motocyklowych, jako jedynych, była wyższa we wszystkich kwartałach 2014 roku w stosunku do roku 2013.

Ciekawą tendencję można również zaobserwować, jeżeli chodzi o sprzedaż opon z różnych klas jakościowych. Nie zanotowano wyraźnego wzrostu udziału jakiejkolwiek z klas. W każdym przypadku wzrost był podobny, jednak największy opon z klasy średniej – 55%, a najmniejszy klasy premium – 45%. W ilości sprzedawanego ogumienia w Europie nadal przoduje klasa ekonomiczna.

Chińszczyzna a opony znanych marek

Co łączy opony azjatyckie i opony klasy premium? Wzrosty sprzedaży w 2014 roku. Serwisy ogumienia zaobserwowały , iż właściciele małych i średnich firm w minionym roku poszukiwali najtańszych opon, nawet pomimo ich niekorzystnych wyników TCO, czyli całkowitych kosztów użytkowania. W firmach dużych, o lepszej płynności finansowej, wzrosły udziały opon premium. W sumie na polskim rynku zyskały opony chińskie i premium, a segment opon budżetowych stracił aż 17,6%.

Sprzedaż opon w internecie – Oponeo

Systematycznie wzrasta sprzedaż kanałem online, stąd znacznie większe wzrosty widoczne są w sprzedaży opon przez internet. Grupa OPONEO na wszystkich swoich rynkach sprzedała 22% więcej opon niż w roku 2013. Na polskim, głównym rynku zbytu dla firmy, ilość sprzedanych opon wzrosła o 15%. To dobry wynik biorąc pod uwagę niekorzystne dla branży warunki pogodowe. Wciąż najbardziej popularne w Polsce są opony klasy ekonomicznej, których sprzedaż wzrosła o 16%, jednak zaledwie o 8 p.p. mniej mają w podziale na klasy opony High performance, których sprzedało się w ubiegłym roku o 11% więcej niż w 2013 roku. O 19% wzrosła sprzedaż opon klasy średniej, które w 2014 roku były najrzadziej wybierane przez klientów Oponeo.pl.

Poza polskim rynkiem, najwięcej opon OPONEO sprzedała w Wielkiej Brytanii i we Włoszech, gdzie ilość sprzedanych opon wzrosła odpowiednio o 55% i 72%. Jednak największe wzrosty, ponad 200%,  przyniosły w 2014 roku Irlandia i Holandia. Na wszystkich rynkach zagranicznych wzrosła ilość sprzedanych opon osobowych, łącznie o 78%. W podziale na klasy najbardziej wzrosła sprzedaż opon w klasie średniej, aż o 81%. Jednak, podobnie jak w Polsce, klasa ta ma najmniejszy udział w sprzedaży opon ogółem.

 

W ostatnim czasie rośnie wpływ sprzedaży internetowej ogumienia na sprzedaż opon ogółem. Nawet ostatni kwartał, choć najsłabszy, przyniósł wzrosty. Zgodnie z prognozami dotyczącymi rozwoju e-commerce należy się spodziewać, że wartość sprzedaży opon przez internet będzie wzrastać z roku na rok.

Dowiedz się więcej

Opony z homologacją – czym się wyróżniają?
Opony z homologacją – czym się wyróżniają?

Opony homologowane znajdują się na oryginalnym wyposażeniu nowych aut, ale i na rynku wtórnym. Czy rzeczywiście takie ogumienie jest lepsze od standardowego? Mówi się, że opony z homologacją projektowane są pod kątem danego pojazdu. W praktyce jednak nie zawsze jest to prawdą. Najprościej można podzielić homologacje na dwa rodzaje. W pierwszym producent samochodu wybiera jeden, […]

Czy felgi aluminiowe nie nadają się na zimę?
Czy felgi aluminiowe nie nadają się na zimę?

Według powszechnie panującej opinii, na zimę powinno się wymieniać felgi aluminiowe na stalowe. W rzeczywistości różnica pomiędzy stosowaniem obu typów nie jest duża. Koronnym argumentem zwolenników stosowania felg stalowych na zimę jest to, że alufelgi w trudnych warunkach atmosferycznych i w kontakcie z solą drogową szybciej ulegają korozji. Jednak w rzeczywistości to właśnie felgi stalowe […]

Najlepsze letnie opony według testów ADAC
Najlepsze letnie opony według testów ADAC

ADAC przeprowadził coroczne testy modeli letnich opon w rozmiarach 185/60R14 oraz 205/55R16. Które bieżniki okazały się najlepsze? ADAC jest to niemiecki automobilklub z siedzibą w Monachium założony w 1903 roku. Obecnie zrzesza on blisko 20 milionów członków, dzięki czemu jest największą organizacją tego typu w Europie i drugą na świecie. W testach ogumienia ostateczna ocena […]

Komentarze

Brak komentarzy