Przejęcie spółki ZF Lenksysteme przez Bosch sfinalizowane

, 3 lutego 2015, 15:00

Grupa Bosch sfinalizowała przejęcie 50-procentowego pakietu udziałów w spółce joint venture ZF Lenksysteme, należących dotychczas do ZF Friedrichshafen AG. Zgodę na transakcję wydały odpowiednie urzędy antymonopolowe. Tym samym Bosch stanie się właścicielem dotychczasowej spółki joint venture, w której obydwie firmy miały po 50% udziałów.

Spółka zostanie włączona w struktury Grupy Bosch jako odrębna dywizja i zmieni nazwę na Robert Bosch Automotive Steering GmbH.

Spółka ZF Lenksysteme, zatrudniająca ponad 13 000 pracowników w ośmiu krajach, zajmuje się rozwojem, produkcją i sprzedażą układów kierowniczych do samochodów osobowych i użytkowych na całym świecie. W 2013 roku obroty spółki wyniosły ok. 4,1 mld EUR. Przedsiębiorstwo posiada 20 zakładów w najważniejszych dla rynku motoryzacyjnego regionach świata: w Europie, USA, Chinach, Indiach, Brazylii oraz w Malezji.

Spółka już dziś osiąga blisko 60% swoich obrotów ze sprzedaży nowoczesnych i oszczędnych elektrycznych układów kierowniczych. Przyczyną sukcesu jest potencjał oszczędności paliwa: samochód osobowy jest w stanie zaoszczędzić do 0,8 litra paliwa na 100 kilometrów. Ponadto elektryczny układ kierowniczy jest w samochodzie osobowym ważnym komponentem wielu układów wspomagających oraz podstawową technologią umożliwiającą wdrożenie koncepcji zautomatyzowanej jazdy. Elektryczne układy kierownicze są wykorzystywane na przykład w funkcjach automatycznego omijania przeszkód, asystenta pasa ruchu oraz w systemie Start-Stop, kiedy wyłączany jest silnik spalinowy. Spółka ZF Lenksysteme oferuje odpowiednio zmodyfikowane układy kierownicze także dla rynku samochodów elektrycznych.

Elektryczne układy kierownicze są coraz powszechniej stosowane także w segmencie samochodów użytkowych. Podczas targów samochodów użytkowych IAA 2014 w Hanowerze spółka ZF Lenksysteme zaprezentowała innowacyjny układ kierowniczy Servotwin, który wyznacza początek ery elektryfikacji układów kierowniczych w samochodów użytkowych. Układ ten umożliwi stosowanie układów wspomagających także w segmencie samochodów użytkowych.

Klienci Grupy Bosch skorzystają na rozszerzeniu oferty produktów o układy kierownicze. Głównym obszarem prowadzonych przez spółkę działań badawczo-rozwojowych jest integracja komponentów w kompleksowe systemy sterowane elektronicznie. Spółka opracowała m.in. gotowe do produkcji seryjnej rozwiązanie, które umożliwia manewrowanie zespołem pojazdów, składającym się z samochodu osobowego i przyczepy, przy użyciu smartfona. Dzięki opracowaniu hydrauliczno-elektrycznego układu sterowniczego Servotwin rozwiązanie to będzie można stosować także w samochodach ciężarowych o ładowności powyżej 40 ton. Prototyp rozwiązania został zaprezentowany na targach IAA 2014.

Przedsiębiorstwo oferuje nie tylko rozwiązania dla samochodów klasy premium. W ofercie jest kompaktowy, niedrogi elektryczny układ kierowniczy do samochodów osobowych, zaprojektowany przez lokalny zespół i przeznaczony na rynki azjatyckie.

Co dziesiąty pracownik ZF Lenksysteme, a więc w sumie ok. 1 400 osób, jest zatrudnionych w działach badawczo-rozwojowych. Nakłady spółki na badania i rozwój wyniosły w 2013 roku ok. 238 mln EUR. Od czasu utworzenia spółka ZF Lenksysteme zgłosiła ok. 750 patentów.

Dowiedz się więcej

Bosch chce przejąć spółkę ZF Lenksysteme
Bosch chce przejąć spółkę ZF Lenksysteme

Spółki Robert Bosch GmbH oraz ZF Friedrichshafen AG podpisały umowę, na mocy której spółka ZF Lenksysteme GmbH stanie się w 100% własnością Boscha. ZF Lenksysteme zatrudnia ponad 13 000 pracowników w ośmiu krajach i zajmuje się rozwojem, produkcją i sprzedażą układów kierowniczych do samochodów osobowych oraz użytkowych na całym świecie. W 2013 roku obroty spółki […]

Prezes Bosch: Elektryfikacja zwiększy atrakcyjność silników spalinowych
Prezes Bosch: Elektryfikacja zwiększy atrakcyjność silników spalinowych

Dr Volkmar Denner, prezes zarządu Robert Bosch, na sympozjum motoryzacyjnym Car 2015 w Bochum, stwierdził, że niska cena ropy nie zatrzyma nadchodzącej ery elektryfikacji napędów. Bosch spodziewa się, że do roku 2025 około 15 procent wszystkich nowych samochodów na całym świecie będzie mieć, jeśli nie elektryczny, to przynajmniej hybrydowy układ napędowy. W Europie nawet więcej […]

13 zakładów DELPHI przejętych przez MAHLE
13 zakładów DELPHI przejętych przez MAHLE

MAHLE stanie się właścicielem dywizji „Thermal” koncernu DELPHI Automotive. Na mocy podpisanej umowy, MAHLE przejmie 13 zakładów produkcyjnych, należących dotąd do DELPHI, w tym jedną fabrykę w Polsce. Transakcja opiewa na kwotę 727 mln dolarów. Wartość transakcji to ok. 727 mln USD. Cena zostanie skorygowana o rozliczenia końcowe, stanowi około 9,5-krotność wskaźnika EBITDA (zysku przed […]

Komentarze

Brak komentarzy