Producenci opon zainwestowali 2 miliardy złotych w Polsce

24 października 2014, 15:12

Branża oponiarska zwiększa swój udział w rynku części motoryzacyjnych. Zakłady zagranicznych koncernów w Polsce produkują 100 tysięcy opon dziennie. Duża część produkcji trafia na eksport, ale rośnie również sprzedaż w kraju. Pierwsze półrocze 2014 roku przyniosło spore ożywienie w branży oponiarskiej.

Jak przekonuje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, w produkcji opon Polska nie jest potentatem, chociaż działające w kraju firmy wytwarzają ponad 100 tys. sztuk opon dziennie.

– „Jesteśmy znaczącym producentem. Mamy w Polsce cztery fabryki. To jedne z największych, najlepszych zakładów w swoich koncernach. Branża oponiarska ma duży udział wśród producentów części i akcesoriów samochodowych." – mówi Piotr Sarnecki.

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego liderem sprzedaży opon w Europie są Niemcy dzięki największym wzrostom w kategorii produktów do samochodów osobowych i ciężarowych. Korzystają na tym także polskie zakłady, które dużą część produkcji kierują na eksport również do tego kraju.

– „W Polsce wytwarzane są wszystkie rodzaje opon. Duża część produkcji trafia na eksport, właściwie do wszystkich krajów, na wszystkie kontynenty. Spora część pozostaje jednak na krajowym rynku." – informuje Sarnecki.

Wszystkie przedsiębiorstwa produkujące w Polsce nowe opony, jak zauważa Sarnecki, należą do koncernów zagranicznych. Przykładem jest Dębica, notowana na giełdzie spółka oponiarska, której większościowym akcjonariuszem jest Goodyear Dunlop.

– „Na rynku działają także inne, duże firmy globalne, które wprawdzie nie produkują i nie mają w Polsce fabryki, lecz mają duży udział w sprzedaży. Jeśli chodzi o producentów, to wszystkie firmy należą już do podmiotów zagranicznych." – wskazuje Sarnecki.

Od wejścia do Polski w latach 90. koncerny oponiarskie, jak przekonuje Piotr Sarnecki, zainwestowały łącznie ponad 2 mld zł w budowę i rozbudowę fabryk.

– „To potężne kwoty. Te zakłady cały czas są rozwijane i modernizowane. Zaczynamy się specjalizować jako kraj w produkcji części zamiennych i akcesoriów do samochodów. Oprócz tego, że wytwarzamy auta, to produkujemy również bardzo dużo komponentów do nich. Wiadomo przecież, że każda duża fabryka motoryzacyjna to wianuszek kooperantów, którzy są dostawcami poszczególnych części." – uważa Sarnecki.

Branży pomógł w rozwoju zdaniem dyrektora generalnego Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego fakt, że już w poprzednim ustroju w Polsce istniały zakłady wytwarzające tego rodzaju produkty.

– „Były fabryki w Olsztynie, Dębicy, Poznaniu. Pierwszy wytwarzający opony zakład został uruchomiony w latach 30. ubiegłego wieku, nie zaczynaliśmy więc od zera. Można powiedzieć, że mamy mocne podstawy do tego, by branża oponiarska w Polsce była silna, obecna i cały czas się rozwijała."- przekonuje Sarnecki.

źródło: Newseria Biznes

Dowiedz się więcej

PZPO: Kilkuletnie opony równie dobre jak nowe
PZPO: Kilkuletnie opony równie dobre jak nowe

Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego informuje, że kilkuletnie nieużywane, odpowiednio przechowywane i wcześniej nie montowane opony są równie dobre jak nowe. W komunikacie PZPO czytamy, że nowa opona nie oznacza tylko opony wyprodukowanej w danym roku, ale również kilka lat wcześniej, pod warunkiem odpowiedniego przechowywania i nie używania. Taka opona jest w pełni wartościowym produktem, który […]

Branża oponiarska chce, by wymiana opon na zimowe była obowiązkowa
Branża oponiarska chce, by wymiana opon na zimowe była obowiązkowa

Jesteśmy ostatnim krajem w Europie z takim klimatem, w którym nie ma zakazu jazdy na oponach letnich zimą – wskazują przedstawiciele przemysłu oponiarskiego. Przypominają, że dopasowane do pory roku ogumienie zwiększa bezpieczeństwo jazdy, zwłaszcza teraz, kiedy jest niższa temperatura lub kiedy droga jest oblodzona i przykryta śniegiem. Dlatego wzorem naszych sąsiadów także w Polsce wymiana […]

Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego z nowym Zarządem
Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego z nowym Zarządem

Dr Piotr Zielak (Continental) został Prezesem Zarządu PZPO. Na stanowiska Wiceprezesów powołano Jacka Pryczka (Goodyear) i Johna Younga (Michelin). Obejmą oni swoje funkcje od 1 stycznia 2015 r. – „Serdecznie gratulujemy nowym liderom Zarządu Związku. Przed PZPO rok bogaty w wyzwania, więc nowe siły i wsparcie będą potrzebne. Jednocześnie dziękujemy dotychczasowemu Prezesowi Arturowi Sarneckiemu (Bridgestone) […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!