Gdzie w Europie trzeba wymieniać opony na zimowe?

14 października 2014, 15:15

W zeszłym roku w Polsce pojawił się pomysł wprowadzenia obowiązku wymiany opon na zimowe po 1 listopada. Pomysł w końcu upadł i wciąż to od kierowców zależy, czy chcą wymieniać opony na zimowe, czy też wolą jeździć na ogumieniu letnim. Okazuje się, że pod tym względem jesteśmy w mniejszości.

Według proponowanych regulacji, polscy kierowcy mieliby stosować zimowe ogumienie w okresie od 1 listopada do 31 marca. Obowiązek nie został jednak wprowadzony. Pomimo jego braku, zaleca się, aby wymiany opon na zimowe dokonać już w momencie, w którym temperatura w trakcie dnia spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza. Ogumienie przystosowane do śniegu i niższych temperatur zapewnia dużo lepszą przyczepność w trudnych warunkach pogodowych.

W Europie zdecydowana większość państw uregulowała przepisy związane z wymianą opon na zimowe. Taki obowiązek istnieje między innymi w Niemczech, Austrii, Norwegii, Szwecji, Czechach, Słowacji, Litwy, Łotwy, Estonii, Rumunii, czy też Turcji, gdzie zima nie należy do najostrzejszych. Kierowcy nie muszą wymieniać opon na zimowe w Holandii, Belgii, Danii, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Portugalii, Bułgarii, Macedonii, Albanii i Grecji. Osobne przepisy obowiązują we Francji, Hiszpanii, Szwajcarii, Włoszech i Czarnogórze, gdzie normalnie nie ma obowiązku wymiany opon na zimowe, ale są określone konkretne warunki, w których kierowcy muszą to robić, np. w Alpach Francuskich lub gdy wymagają tego znaki drogowe.

U naszych zachodnich sąsiadów odpowiedni przepis wprowadzono 4 grudnia 2010 roku. Co ciekawe – chociaż w Polsce pomysł spotkał się z dużym sprzeciwem społeczeństwa – w Niemczech aż 93 proc. ankietowanych poparło nowe przepisy, a prawie połowa, bo 49 proc. opowiedziało się za tym, aby okres zimowy wydłużyć także na październik oraz kwiecień.

O zmianę przepisów w Niemczech apelował między innymi instytut ADAC, który zajmuje się testowaniem opon. W licznych testach udowodniono, że opona zimowa sprawuje się znacznie lepiej na śniegu lub nawet przy niższej temperaturze, co z kolei przekłada się na większe bezpieczeństwo na drodze.

Według danych Unii Europejskiej, w większości krajów, w którym jest obowiązek wymiany opon na zimowe jest dużo mniej zgonów przypadających na milion mieszkańców, które wynikają z wypadków drogowych. Polska, pomimo ciągłej poprawy, cały czas notuje pod tym względem jeden z najgorszych wyników w UE (szczegóły na poniższej mapie).

źródło: Oponeo

Dowiedz się więcej

Nowe opony letnie –  skutki przepisów o etykietowaniu
Nowe opony letnie – skutki przepisów o etykietowaniu

Nowe opony letnie na sezon 2013 są dużo bardziej ekologiczne niż opony debiutujące w zeszłym sezonie letnim. Także ich poziom osiągów na mokrej nawierzchni znacznie wzrósł. Spowodowało to wprowadzenie etykiet. Nowości producentów opon Jakość opon poprawiła się ponieważ producentom zależy na tym, aby ich opony zostały jak najwyżej ocenione w etykietach, które weszły w życie […]

Technologie produkcji felg
Technologie produkcji felg

Jaką drogę potrafi przejść felga, nim trafi na piastę? Producenci felg proponują klientom produkty wykonane przy użyciu technologii kucia oraz rolowania. Te metody produkcji sprawiają, że zmniejsza się masa pojazdu, co wpływa na osiągi, dynamikę samochodu oraz spalanie. Kute felgi dla samochodów koncepcyjnych takich marek jak Jaguar, Lotus, Toyota, Nissan i Ford, do bolidów Formuły […]

Czy felgi aluminiowe nie nadają się na zimę?
Czy felgi aluminiowe nie nadają się na zimę?

Według powszechnie panującej opinii, na zimę powinno się wymieniać felgi aluminiowe na stalowe. W rzeczywistości różnica pomiędzy stosowaniem obu typów nie jest duża. Koronnym argumentem zwolenników stosowania felg stalowych na zimę jest to, że alufelgi w trudnych warunkach atmosferycznych i w kontakcie z solą drogową szybciej ulegają korozji. Jednak w rzeczywistości to właśnie felgi stalowe […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!