Historia pojazdu dostępna online – projekt ustawy przyjęty

, 6 marca 2014, 14:43

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym. Oznacza to, że już wkrótce będzie można sprawdzać dane o pojazdach, zgromadzone w Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP).

Dane z CEP dostępne online

Zgodnie z projektem nowelizacji, każdy zainteresowany będzie mógł uzyskać szerszy dostęp do informacji i danych o pojeździe, zgromadzonych w Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP), bez konieczności wykazania „uzasadnionego interesu” i składania wniosku. Dane te będzie można otrzymać za pośrednictwem internetu, bezpłatnie i natychmiast.

Projekt nowelizacji ustawy umożliwi wprowadzenie dwóch e-usług dla obywateli: „Historia pojazdu” i „Bezpieczny autokar”, które powinny wejść w życie w 2014 r. To pierwsze usługi z całego katalogu, nad którymi pracuje MSW z Centralnym Ośrodkiem Informatyki, w ramach projektu CEPiK2.0. Kolejne e-usługi będą wprowadzane systematycznie do 2016 r. Pierwsza e-usługa, pod nazwą „Historia pojazdu”, skierowana jest do zainteresowanych kupnem pojazdu używanego, zarejestrowanego w Polsce.

Po podaniu: numeru VIN, daty pierwszej rejestracji i numeru rejestracyjnego – będzie można uzyskać informacje i dane o pojeździe, które pomogą w jego ocenie przed podjęciem decyzji o kupnie. Będą to m.in. marka, typ, model, rok produkcji, data pierwszej rejestracji w kraju, informacja o badaniach technicznych. Będzie można także sprawdzić, ilu było poprzednich właścicieli pojazdu, czy nie jest on zgłoszony jako kradziony lub wycofany z ruchu. Dostępne będą także dane techniczne: pojemność i moc silnika, średnie zużycie paliwa, emisja dwutlenku węgla, itp. Podana zostanie informacja o ważności ubezpieczenia OC.

E-usługa zmniejszy ryzyko, że kupiony pojazd będzie inny niż deklarowany przez sprzedającego. Nowe rozwiązanie ma stopniowo wymuszać na sprzedających (komisach, dilerach, właścicielach) przekazywanie rzetelnych i wiarygodnych informacji o pojazdach, a w konsekwencji podawanie ich realnej wartości. W efekcie zwiększyć bezpieczeństwo i jakość obrotu autami używanymi. Podobne rozwiązanie istnieje w wielu krajach Unii Europejskiej, np. w Wielkiej Brytanii, Szwecji i na Litwie.

Znowelizowana ustawa ma obowiązywać po 14 dniach od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Dowiedz się więcej

Sprzedaż nowych samochodów w Polsce w styczniu 2014 r.
Sprzedaż nowych samochodów w Polsce w styczniu 2014 r.

Wraz z nowym rokiem, klienci ruszyli do salonów sprzedaży samochodów. W styczniu zanotowano najlepszy wynik sprzedaży od marca 2012 r. Przyczyną wzmożonego popytu jest trwające „okienko derogacyjne”, pozwalające na odliczenie pełnej kwoty podatku VAT od zakupu aut firmowych. Najlepszy styczeń od lat Styczeń był spodziewanie dobrym miesiącem dla dealerów nowych samochodów. Okres pomiędzy zakończeniem obowiązywania […]

Obowiązek rejestracji przebiegu pojazdów przez SKP – wywiad z Prezesem Zarządu PISKP
Obowiązek rejestracji przebiegu pojazdów przez SKP – wywiad z Prezesem Zarządu PISKP

Od Nowego Roku 2014 wprowadzony został obowiązek rejestracji przebiegu pojazdów przez stacje kontroli pojazdów. Stan licznika będzie spisywany podczas standardowych, corocznych przeglądów. Czy zmiany ograniczą popularny w naszym kraju proceder korygowania liczników? Zapytaliśmy o to Prezesa Zarządu Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów, Leszka Turka. Przepis, o którego wprowadzenie od dłuższego czasu zabiegało wiele organizacji (w […]

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 6 marca 2014, 20:43 0 0

Taka baza powinna być od dawna

Odpowiedz

Anonim, 13 marca 2014, 8:21 0 0

Jestem za, ale pod pewnymi warunkami. Ważne jest, żeby nie spowodować "dzikiej lustracji" historii pojazdów. Mam na myśli głównie historię zgłaszanych szkód. Moim zdaniem, aby uzyskać informacje o danym pojeździe powinno podawać się więcej danych niedostępnych dla osób postronnych, np. numer karty pojazdu lub inny unikalny...

Odpowiedz

Anonim, 13 marca 2014, 14:31 0 0

W Szwecji działa taki system bez problemu. Wpisuje się numer rejestracyjny pojazdu i wszystko widać jak na dłoni: marka, pojemność silnika, daty badań technicznych, stan licznika, itd. Da się? Pewnie, że się da. W Polsce niestety podobny system, nawet jeśli zacznie funkcjonować, to pewnie jakaś firma informatyczna skasuje za jego uruchomienie kwoty rzędu kilkuset milionów złotych. Inna sprawa, że większość kupujących w Polsce tylko pozornie chce znać faktyczną historię pojazdu. Wolą wierzyć, że auto ma mniej niż 200 tysięcy km przebiegu i nigdy nie miało naprawy blacharskiej. Wszelkie odstępstwa od tych założeń czynią auto niesprzedawalnym, dlatego kwitnie oszustwo na każdym kroku. Mentalność Polaków jest taka, że wolą być mamieni bajkami pt. "10-letni diesel z przebiegiem 120 tysięcy km".

Odpowiedz

Anonim, 9 czerwca 2014, 12:05 0 0

To nie prościej w całej Unii zrobić jednolitą główną bazę takich aut. Wtedy proceder mocno został by ukrucony. A tak to co z tego jak auto przyjedzie z niemiec. W PL zostanie zarejestrowane z cofniętym licznikiem i w tym systemie będzie widniało to auto jako super hiper lux. Więc taki system powinien opierać się na innych bazach, albo być jednym globalnym dla całej UE.
Tak może być tylko większe zamieszanie i wykorzystywanie naiwności kupujących. Na pewno na czym się skorzysta to na autach nie sprowadzanych kupionych w PL. Takie auta na pewno skorzystają i chyba to jest główny zamysł wprowadzenia tego systemu, a nie zmniejszenia przekrętów (po części oczywiście też się zmniejszą). Ale kupując, auto pochodzące z PL w tej chwili nie jest to jakimś wielkim ryzykiem. Dlatego ja pomimo gorszego wyposażenia wolę takie auta i nie szukam ofert tańszych z Niemiec bo na 1000% były kręcone i/lub bite, chyba że cenę mają wyższą od PL odpowiednikół.

Odpowiedz