Producenci opon oczekują wzrostów w 2014 roku

, 12 lutego 2014, 9:35

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opon i Gumy opublikowało wyniki sprzedaży firm członkowskich za 2013 rok. Po trudnym roku 2012, kiedy odnotowano dwucyfrowy spadek sprzedaży we wszystkich segmentach, w 2013 pojawiły się oznaki ożywienia.

W Polsce segment opon osobowych/dostawczych spadek spadł o 5,65 proc. w porównaniu z rokiem 2012 (dla opon letnich i sportowych spadek o 11,6 proc., dla zimowych – spadek o 0,15 proc.). Dane europejskie są nieco inne – w segmencie opon dostawczych/sportowych zarejestrowano spadek na poziomie 0,7 proc., przy czym opony letnie i sportowe zanotowały wzrost o 1,2 proc., opony zimowe spadek o 4,1 proc. W Polsce wystąpił jednak znaczny wzrost ( +15,1 proc.) sprzedaży opon 4×4, w Europie sprzedaż zanotowała dwukrotnie mniejszą dynamikę wzrostu (7,7 proc.). Analiza danych z poszczególnych krajów wykazała, ze największy spadek miał miejsce w Niemczech – największym rynku europejskim – oraz w Polsce. Ożywienie było widoczne w krajach takich, jak Francja, Włochy, Wielka Brytania oraz Hiszpania.

W europejskim segmencie samochodów ciężarowych i autobusów nastąpił 7,5 proc. procentowy wzrost sprzedaży w porównaniu z rokiem poprzednim, w Polsce wzrost był większy, 9 proc.

– „2012 był szczególnie trudnym rokiem dla tego segmentu, który stracił 19 proc. w porównaniu do 2011 roku. Poziom wyjścia był więc bardzo niski a nadzieja na wzrost bardzo duża” – zauważa Fazilet Cinaralp, Sekretarz Generalna ETRMA.

Dane rynkowe z obydwu segmentów rynku potwierdzają dominację importu z Chin, którego poziom oscyluje na poziomie 40 proc. całkowitego importu opon konsumenckich i wykazuje spore, stałe wzrosty w segmencie ciężarówek. Import rośnie we wszystkich kategoriach, szczególnie w segmencie samochodów ciężarowych, gdzie stanowi już około 20 proc. rynku europejskiego. Segmenty opon rolniczych oraz motocyklowych są dosyć stabilne, ze wzrostami na poziomie 1-2 proc. w porównaniu z rokiem 2012.

– „2013 wyraźnie nie był rokiem przełomu na rynku opon, ale dane pokazują konsolidację rynku i powrót do wzrostu po negatywnym roku 2012. Mamy nadzieję, że ten trend zostanie potwierdzony w nadchodzącym roku 2014, w którym oczekujemy 2-3 proc. wzrostów.” – podsumowuje Fazilet Cinaralp, Sekretarz Generalna ETRMA.

Dowiedz się więcej

Czy etykietowanie opon wpłynęło na zachowania klientów?
Czy etykietowanie opon wpłynęło na zachowania klientów?

Serwis internetowy rezulteo zlecił instytutowi Ipsos badania dotyczące europejskich etykiet na opony, które od 1 listopada 2012 roku muszą być umieszczone na sprzedawanych oponach na terytorium państw UE. Badanie sondażowe zostało przeprowadzone już po raz drugi, co pozwala porównać ewolucję znajomości i zachowań konsumentów w stosunku do etykiet na opony. Co nabywcy opon wiedzą o […]

,,Branża dojrzała do tego, by mieć swoją reprezentację” – wywiad z Dyrektorem Generalnym PZPO
,,Branża dojrzała do tego, by mieć swoją reprezentację” – wywiad z Dyrektorem Generalnym PZPO

Powołany niedawno do życia Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego ma zamiar aktywnie wspierać branżę oponiarską w naszym kraju. O szczegóły tej misji zapytaliśmy Dyrektora Generalnego PZPO – Piotra Sarnieckiego. Co było bezpośrednią przyczyną założenia związku? Dlaczego stało się to akurat teraz – w 2013 r.? W starszej części UE rynek opon rozumiany w kontekście dużej liczby […]

Zmiany w obsłudze i wymianie opon od 2014 roku
Zmiany w obsłudze i wymianie opon od 2014 roku

Coraz więcej pojazdów jest wyposażonych w system monitorowania ciśnienia w oponach, a to zdecydowanie zmienia pracę podczas sezonowej wymiany opon. Pojazdy z systemami pośredniego monitorowania ciśnienia muszą ulec kalibracji, jeśli ciśnienie w oponach zostaje zmienione lub wymieniono opony w pojeździe. Zalety czujników VDO REDI Aby zagwarantować prawidłowe działanie systemu, najlepiej jest posiadać dodatkowy komplet czujników. […]

40% Polaków kupuje używane opony zimowe – raport Allegro
40% Polaków kupuje używane opony zimowe – raport Allegro

Badanie przeprowadzone przez portal Allegro dostarczyło interesujących danych na temat rynku opon w Polsce. Wynika z niego między innymi, że ponad 40% nabywców decyduje się na używane opony zimowe. Istotny jest także fakt, że około 40% klientów kupuje ogumienie przez Internet. Polacy częściej zmieniają opony na zimowe W 2008 roku zaledwie 55 proc. ankietowanych deklarowało, […]

Bridgestone dostarcza opony do BMW i3
Bridgestone dostarcza opony do BMW i3

Firma Bridgestone opracowała linię opon do elektrycznego BMW i3. Zastosowana w nich technologia „ologic” wykorzystuje synergię między dużą średnicą a wąskim bieżnikiem. Opony Ecopia EP500 ologic zapewniają lepszą aerodynamikę i opór toczenia, zachowując przyczepność przy deszczowej pogodzie. Większa średnica i wyższa sztywność opasań istotnie ograniczają odkształcenia opony, co zmniejsza tarcie wewnętrzne, ograniczając zużycie energii. Modyfikacje […]

Opony Yohohama na targach w Genewie
Opony Yohohama na targach w Genewie

Podczas tegorocznego Genewa Auto Salonu, Yohohama zaprezentuje najnowszy model opon BluEarth, a także dwa zimowe modele iceGuard iG55 oraz W.drive V905. Podczas targów Genewa Auto Salon, które odbędą się w dniach od 6 do 16 marca 2014 r., Yohohama zaprezentuje najnowsze modele zimowych opon − W.drive V905 oraz iceGuard iG55. Pierwsza z nich to nowość […]

Opona Nokian z wysuwanymi kolcami
Opona Nokian z wysuwanymi kolcami

Nokian stworzył prototypową oponę Hakkapeliitta Concept, która kryje w sobie kolce, które w razie potrzeby są wysuwane lub chowane przez kierowcę. Nowa opona mogłaby być rozwiązaniem wielu problemów kierowców w krajach w których kolcowane opony nie mają homologacji w związku z czym nie są dopuszczone do ruchu. – „Opony, które mamy obecnie zamontowane w samochodach […]

Grupa Michelin z zyskiem w 2013 roku
Grupa Michelin z zyskiem w 2013 roku

Michelin planuje w ciągu 2014 r. zwiększyć wolumen sprzedaży o 3 proc., analogicznie do oczekiwanego wzrostu światowego rynku opon. Wzrost ten będzie możliwy m.in. dzięki wprowadzeniu na rynek opon Michelin Premier All Season i Michelin X Multi, koncentracji na segmencie premium, tradycyjnie dobrej sytuacji w segmencie opon specjalistycznych, rozpoznawalności marki Michelin i nowym zakładom produkcyjnym. […]

Opona Michelin odpowiedzią na zmiany klimatu
Opona Michelin odpowiedzią na zmiany klimatu

Nowa opona Michelin Alpin 5 powstała w odpowiedzi na zmiany klimatyczne w Europie, aby zapewnić bezpieczeństwo nie tylko podczas jazdy na ośnieżonych nawierzchniach, lecz także na drogach mokrych, suchych lub oblodzonych. Ze statystyk wypadków drogowych wynika, że między październikiem a kwietniem tylko 4 procent wypadków odnotowuje się podczas jazdy po śniegu, zaś najwięcej, bo aż […]

Nowe technologie i opony koncepcyjne na stoisku Goodyear Dunlop w Genewie
Nowe technologie i opony koncepcyjne na stoisku Goodyear Dunlop w Genewie

Uczestnicy tegorocznych Targów Motoryzacyjnych w Genewie będą mogli zobaczyć opony o wysokich osiągach marki Dunlop oraz ogumienie dla segmentu SUV i miejskich crossoverów. Podczas genewskich targów Goodyear przedstawi koncepcyjną opony przyszłości dla pojazdów klasy SUV, która ma charakteryzować się wysokimi osiągami w zakresie oporu toczenia i przyczepności na mokrej nawierzchni. Ta opona ma wyznaczać jeden […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!