Przed nami lepsze miesiące dla branży motoryzacyjnej?

, 19 lipca 2013, 9:53

Z badania przeprowadzonego przez firmę Exact Systems wynika, że połowa firm działających w polskim sektorze Automotive spodziewa się, że produkcja w ich zakładach w najbliższych trzech miesiącach wzrośnie. Dodatkowo, większość pracodawców przyznała, że nie zamierza redukować zatrudnienia.

Szanse na wzrost produkcji części w Polsce

Produkcja aut osobowych i dostawczych w Polsce spada (według danych instytutu Samar, w czerwcu spadek o blisko 7% r/r). Nie oznacza to jednak, że wyniki całej branży motoryzacyjnej będą pikować w dół. Niezwykle istotną rolę w polskiej gospodarce pełnią bowiem producenci części i komponentów motoryzacyjnych. Otrzymują oni coraz więcej zamówień z Europy Zachodniej, a tym samym przynajmniej w najbliższych miesiącach spodziewają się powrotu do tendencji wzrostowej.

Exact Systems – firma zajmująca się kontrolą części samochodowych, przeprowadziła sondaż wśród przedstawicieli sektora motoryzacyjnego. Zapytani o prognozy dotyczące produkcji części w ich zakładach udzielili pozytywnych odpowiedzi. Aż 51% badanych uważa, że w ciągu najbliższego kwartału produkcja wzrośnie, a 45%, że pozostanie na niezmienionym poziomie. Tylko 4% firm spodziewa się spadków.

Jacek Opala, dyrektor ds. rozwoju sprzedaży w Exact Systems, twierdzi że Polska nadal jest krajem atrakcyjnym dla zachodnich koncernów motoryzacyjnych:

– „Polska jest i będzie atrakcyjnym krajem, do którego przenosi się linie produkcyjne z zachodniej części Europy. Szczególnie widać to przy wewnętrznych przesunięciach u dużych graczy na rynku części i komponentów motoryzacyjnych takich jak TRW, LEAR, Faurecia. Polska jakościowo i kosztowo jest bardziej atrakcyjna niż fabryki we Francji czy Hiszpanii.".

Zdecydowana większość (65%) firm nie zamierza redukować zatrudnienia w najbliższych trzech miesiącach. Co więcej, co trzeci przedstawiciel sektora Automotive (32%) planuje zwiększenie liczby etatów w swoich zakładach. Tylko 3% zapytanych firm przewiduje redukcję zatrudnienia.

Samochody elektryczne szansą dla polskiej gospodarki?

Jakość produktów (42% odpowiedzi) oraz niższe koszty pracy (34%) to główne obszary, w których respondenci upatrują możliwości rozwoju polskiego sektora Automotive. Co ciekawe, aż jedna trzecia firm uważa, że kołem napędowym polskiej motoryzacji może być też produkcja aut elektrycznych. Najmniejszy entuzjazm budzi produkcja „polskiego” samochodu – w tym obszarze potencjał rozwoju widzi tylko 16% przedstawicieli firm działających na rynku motoryzacyjnym.

Zdaniem Pawła Gosa, prezesa zarządu Exact Systems, na razie produkcja samochodów elektrycznych w Polsce jest jednak tylko teorią:

– „O ile dwa pierwsze czynniki takie jak jakość i koszty rzeczywiście decydują o wyborze Polski jako partnera inwestycyjnego już od kilkunastu lat i nadal mogą być języczkiem u wagi w przyszłości, o tyle element produkcji samochodów elektrycznych istnieje u nas tylko w teorii. A właśnie w tym kierunku zmierza przemysł motoryzacyjny na świecie. Potwierdzają to dyskusje prowadzone podczas licznych konferencji w Niemczech i Europie Zazgodniej, z których wynika, że nasi zachodni sąsiedzi planują w perspektywie kolejnych 10-15 lat produkować ponad 2,5 mln samochodów elektrycznych rocznie."

Badanie opinii i nastrojów Klientów Exact Systems zostało przeprowadzone przez firmę w czerwcu 2013 r. na celowej próbie przedstawicieli firm z sektora Automotive będących klientami Exact Systems. Wielkość próby wyniosła 125 respondentów. Badanie zrealizowano metodą telefonicznych wywiadów (CATI).

Dowiedz się więcej

Wzrost eksportu części i akcesoriów samochodowych z Polski do Rosji
Wzrost eksportu części i akcesoriów samochodowych z Polski do Rosji

Eksperci Exact Systems, firmy kontrolującej części motoryzacyjne, zwracają uwagę, że polskie przedsiębiorstwa zyskują na wciąż niedostatecznym nasyceniu rosyjskiego rynku Automotive. Dowodzi tego wzrost o 20% r/r eksportu części i akcesoriów samochodowych z Polski do Rosji w 2012 r. Rosja atrakcyjnym rynkiem? Zdaniem Pawła Gosa, prezesa zarządu Exact Systems, firmy mającej swoją spółkę w Rosji, zainteresowanie […]

Unia zmusza do korzystania z paliwa niebezpiecznego dla silników?
Unia zmusza do korzystania z paliwa niebezpiecznego dla silników?

Udział biopaliw w transporcie drogowym ma być systematycznie zwiększany. Chce tego Unia Europejska. Tymczasem producenci samochodów nie polecają stosowania tego typu paliw, sugerując że jest to niebezpieczne dla silników. Eko-paliwo niszczy silniki? Producenci samochodów są sceptycznie nastawieni wobec właściwości biopaliw. Niektórzy z nich ostrzegają nawet, że jazda na tego typu paliwie może być podstawą do […]

10% produkowanych w Polsce części ma wady
10% produkowanych w Polsce części ma wady

Według firmy Exact Systems, zajmującej się kontrolą jakości w przemyśle motoryzacyjnym, w pierwszych sześciu miesiącach 2013 r., jedna na dziesięć przebadanych części samochodowych w Polsce, była wadliwa i została wycofana z procesu produkcji. Pod tym względem Polska mieści się blisko europejskiej średniej. Co dziesiąta część samochodowa jest wadliwa Średnio, każdy samochód składa się z ok. […]

Sprzedaż samochodów osobowych: spadek w Europie, wzrost w Polsce
Sprzedaż samochodów osobowych: spadek w Europie, wzrost w Polsce

W ciągu ośmiu miesięcy 2013 r. w krajach członkowskich UE zostało zarejestrowanych ponad 7,8 mln nowych samochodów osobowych, czyli o ponad 5% mniej niż rok temu. Na tym tle dobrze prezentuje się wynik Polski, gdzie na razie notowany jest minimalny wzrost sprzedaży. Dwie Europy Europejskie stowarzyszenie ACEA podało pierwsze powakacyjne dane dotyczące sprzedaży samochodów osobowych […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!