Serwis klimatyzacji – jaki gaz wybrać?

, 28 kwietnia 2022, 10:01

Czynnik chłodzący, czyli gaz w klimatyzacji, jest podstawą pracy całego układu. Zasada działania klimy opiera się na obniżaniu temperatury powietrza, które nadmuchiwane jest do kabiny pojazdu i ochładzane z wybraną intensywnością właśnie przy pomocy odpowiedniego gazu. Na rynku dostępnych jest kilka rodzajów ziębnika, które mają określone właściwości i przeznaczone są do określonych pojazdów.

Klimatyzacja samochodowa

Stary gaz do klimatyzacji – R-134a

Czynnik ten stosowany był we wszystkich samochodach wyprodukowanych przed 2017 r. i wyposażonych w klimatyzację. Z czasem jednak okazało się, że składniki gazu są bardzo szkodliwe dla środowiska ze względu na oddziaływanie na powłokę ozonową i bezpośrednie przyczynianie się do zwiększania efektu cieplarnianego. W związku z powyższym ziębnik ten został wycofany z użycia przy produkcji nowych aut.

Nowy gaz do klimatyzacji – R-1234yf

Nowy czynnik chłodniczy jest obowiązkowo stosowany we wszystkich nowych samochodach – wyprodukowanych i sprzedawanych w Unii Europejskiej po 2017 r. Za wprowadzeniem nowego chłodziwa przemawiał fakt, że jest on znacznie mniej szkodliwy w porównaniu do poprzednika – R-134a. Jego wadą jest natomiast znacznie wyższa cena.

Gaz alternatywny – R-744

Rozwiązanie to stosowane jest szczególnie często w przypadku nowych samochodów marki Mercedes. Ziębnik ten to dwutlenek węgla.

Koszty napełnienia klimatyzacji

W związku z wprowadzeniem do obiegu nowego gazu do napełniania klimatyzacji znacznie wzrósł koszt tej usługi serwisowej. Jeszcze niedawno „nabicie klimy” w standardowym aucie kosztowało około 200 zł, teraz koszty te są znacznie wyższe. Ceny hurtowe czynnika R-134a zostały podwyższone. Nowy ziębnik jest kilkukrotnie droższy w przeliczeniu na ilość niezbędną do wypełnienia układu. Koszty operacji są na tyle nieopłacalne, że niektórzy mechanicy próbują rozwiązać tę sytuację poprzez zakup czynnika chłodzącego z nieznanego i niesprawdzonego źródła. Zazwyczaj są one transportowane z Chin, a przewozi się je w butlach do złudzenia przypominających te z gazem wykorzystywanym w gospodarstwach domowych. Gazy te są podrobione, o niewiadomym składzie chemicznym, trudno zatem sprawdzić ich właściwości. Popularną metodą oszczędzania było także stosowanie gazu do zapalniczek albo najzwyklejszego propan-butanu z kuchenek gazowych.

Różnice w obsłudze układów z czynnikiem R134a i R1234yf

W przebiegu procesu serwisowego nie ma praktycznie żadnych różnic i składa się on z tych samych faz – odzysku, próżni, podawania oleju lub UV oraz podawania czynnika. Ważne jest to, aby nie dopuścić do mieszania się tych dwóch rodzajów gazów do klimatyzacji, ponieważ może to powodować uszkodzenie układu. Aby temu zapobiec warto serwisować samochód w sprawdzonym i specjalistycznym warsztacie, który wyposażony jest w maszyny identyfikujące czynnik.

Uszkodzenie klimatyzacji

Właściciele nowych samochodów często decydują się przy okazji obsługi na wymianę nowego czynnika na stary – chcą w ten sposób zaoszczędzić. Nie ma to negatywnego wpływu na jakość pracy klimatyzacji. Czy mimo tych kombinacji gra jest warta świeczki? Okazuje się, że zastosowanie niewłaściwego gazu może uszkodzić cały układ, a wówczas jego naprawa może znacznie bardziej przekroczyć zaoszczędzoną różnicę. Oprócz gazu do klimatyzacji, w układzie krąży także olej mineralny zapewniający odpowiednie smarowanie kompresora klimatyzacji. Jak wiadomo – bez oleju klimatyzacja się zatrze, a koszty jej naprawy będzie można liczyć w tysiącach złotych.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!