Kontrolka w samochodzie – która oznacza awarię?

, 22 marca 2022, 20:42

Wszystkie samochody wyposażone są w całą gamę różnokolorowych kontrolek na tablicy rozdzielczej. Ich zadania są różne – mogą nas informować o poprawności działania samochodu, ostrzegać przed niewielkimi problemami albo sygnalizować konieczność natychmiastowego zatrzymania naszego pojazdu. Przygotowaliśmy opis kontrolek na desce rozdzielczej, aby przedstawić najważniejsze z nich oraz opisać funkcje, jakie spełniają.

Czerwona kontrolka w samochodzie

Pojawienie się czerwonej lampki na kokpicie może oznaczać problem. Na pewno niezbędne może okazać się zatrzymanie pojazdu, które pozwoli skontrolować przyczynę usterki. Czerwona lampka może sygnalizować problemy z układem hamulcowym, niskie ciśnienie oleju silnikowego lub zbyt wysoką temperaturę płynu chłodzącego. Usterki te wymagają niemal natychmiastowego sprawdzenia w warunkach warsztatowych. Do wizyty w serwisie powinny nas także zmusić kontrolka awarii poduszki powietrznej, kontrolka systemu ABS, lampka układu elektroniki lub zużycia klocków hamulcowych. Elementy te mają bezpośredni wpływ na działanie samochodu, a tym samym na bezpieczeństwo naszej podróży.

awaria układu elektroniki – konieczne będzie sprawdzenie usterki w serwisie.

 

 

niski poziom oleju – kontrolka oleju. Dalsza jazda samochodem z włączoną tą kontrolką może grozić trwałym uszkodzeniem silnika. Należy zatrzymać samochód, wyłączyć silnik i sprawdzić poziom oleju. Jego brak może spowodować zatarcie silnika.

wysoka temperatura płynu chłodniczego – kontrolka płynu chłodniczego. Należy zatrzymać samochód, wyłączyć silnik i sprawdzić poziom płynu chłodzącego. W przypadku jego niskiego poziomu należy go uzupełnić.

 

słaby akumulator – kontrolka akumulatora. Należy sprawdzić poprawność zainstalowania akumulatora, a w razie potrzeby naładować go.

 

otwarte drzwi lub klapa bagażnika – należy sprawdzić, czy wszystkie drzwi są dobrze domknięte.

 

minimalny poziom oleju silnikowego – należy uzupełnić poziom oleju silnikowego, oczywiście przy wyłączonym zapłonie.

 

awaria poduszki powietrznej – w celu sprawdzenia tej awarii należy niezwłocznie udać się do serwisu.

 

niezapięte pasy bezpieczeństwa – zapnij pasy, kontrolka zgaśnie.

 

awaria układu wspomagania kierownicy – należy udać się do serwisu.

 

awaria czujnika lub brak płynu hamulcowego – kontrolka hamulców. Należy skontrolować poziom płynu hamulcowego w układzie i ewentualnie go uzupełnić. W przypadku gdy problem nie zostanie rozwiązany, należy udać się do warsztatu.

awaria systemu ABS – kontrolka ABS. Niezwłocznie należy udać się do serwisu

 

zużycie klocków hamulcowych – należy wymienić zużyte elementy, jednocześnie dokonując przeglądu pozostałych elementów układu hamulcowego – tarcz i przewodów. Ważne jest także skontrolowanie poziomu płynu hamulcowego.

sygnalizator ogólny – kontrolka trójkąt z wykrzyknikiem. Konieczne będzie skontrolowanie przyczyn awarii w serwisie

 

włączone światła awaryjne – ważne jest, aby wyłączyć światła przed kontynuacją podróży

 

zaciągnięty hamulec ręczny – przed rozpoczęciem podróży spuść hamulec ręczny

 

awaria systemu hamulcowego lub zaciągnięty hamulec ręczny – konieczne będzie sprawdzenie poziomu płynu hamulcowego i poprawności działania hamulca ręcznego. Jeśli rozwiązania te nie przyniosą rezultatów należy udać się do serwisu.

Pomarańczowa kontrolka na desce rozdzielczej

Pojawiają się na desce rozdzielczej samochodu w momencie, kiedy muszą zakomunikować jakiś problem lub ostrzec o niewłaściwym działaniu podzespołu w aucie. Można je obserwować także w przypadkach, gdy pojazdowi zaczyna brakować płynów eksploatacyjnych lub paliwa. Pomarańczowe diody mogą sygnalizować również o oblodzonej powierzchni drogi, niskim ciśnieniu powietrza w kołach lub spalonej żarówce. Alarmy te nie mają na celu przestraszenia kierowcy, a jedynie poinformowanie go o konieczności skontrolowania poprawności działania samochodu i ewentualnego samodzielnego przeprowadzenia prostych napraw.

Wyjątkiem w tej sytuacji jest zapalenie się żółtej kontrolki dotyczącej awarii silnika – jest to popularna lampka „check engine”. Kontrolka silnika włącza się w momencie, kiedy któryś z czujników wykryje błąd i może oznaczać problem z systemem wtrysku lub awarię elektronicznego układu sterowania silnika. Może pojawić się także w przypadku awarii filtra cząstek stałych lub świec żarowych. Pomarańczowej lampki silnika nie można ignorować. W momencie jej wyświetlenia samochód od razu może przejść w awaryjny tryb pracy – jego moc będzie mniejsza, ograniczeniu ulegnie jego prędkość. Najlepszym rozwiązaniem byłoby natychmiastowe stawienie się w serwisie w celu zdiagnozowania przyczyn problemu. Niektórzy próbują sobie radzić na własną rękę, odłączając akumulator na kilka minut, jednak jest to rozwiązanie często jest chwilowe i może prowadzić do jeszcze większych usterek.

Najczęściej spotykane pomarańczowe kontrolki w autach

  • niski poziom ciśnienia w oponach
  • awaria świateł zewnętrznych
  • awaria systemu wtrysku
  • oblodzona powierzchnia drogi
    kontrolka oblodzona powierzchnia drogi
  • awaria systemu ESP
  • rezerwa paliwa
  • wyłączona poduszka po stronie pasażera
  • awaria świec żarowych silnika
  • źle zamknięty wlew paliwa
  • uszkodzenie skrzyni biegów

Kontrolki informacyjne – zielone i niebieskie

Ich zadaniem jest informowanie o poprawnym działaniu systemów i poszczególnych podzespołów. Komunikują także o aktualnie włączonych funkcjach pojazdu. W zdecydowanej przewadze kolory te związane są z kontrolkami oświetlenia samochodu, ale dotyczą także informacji o poprawnym działaniu poduszek powietrznych, tempomatu lub systemów wspomagania parkowania.

  • światła mijania – krótkie
  • przednie światła przeciwmgielne
  • kierunkowskaz
  • tempomat
  • system poduszek powietrznych
  • system wspomagania parkowania
  • asystent pokonywania wzniesień
  • światła drogowe – długie
  • tylne światła przeciwmgielne
  • światła pozycyjne

W różnych markach samochodów kontrolki mogą wyglądać różnie, jednak ich symbolika pozostaje bardzo zbliżona. Ich szczegółowe objaśnienia można znaleźć w instrukcji obsługi samochodu. Pewne jest natomiast to, że migających i świecących kontrolek nie można ignorować – zawsze należy sprawdzić przyczynę ich zapalenia. W niektórych przypadkach naprawa może okazać się bardzo prosta i można wykonać ją samodzielnie, w innych niezbędna będzie wizyta w profesjonalnym warsztacie. Najważniejsze jest bezpieczeństwo osób podróżujących samochodem i warto mieć je na uwadze, kiedy na desce rozdzielczej pojawi się świecąca kontrolka.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

kierowca, 31 marca 2022, 11:37 0 0

"słaby akumulator – kontrolka akumulatora. Należy sprawdzić poprawność zainstalowania akumulatora, a w razie potrzeby naładować go." Ta kontrolka informuje o braku ładowania akumulatora w trym momencie. Świeci się zawsze na zgaszonym silniku a podczas jazdy zapali się po awarii alternatora lub paska, który go napędza. :)

Odpowiedz