System bezpośredniego wtrysku benzyny Boscha

5 stycznia 2005, 0:00

Systemy bezpośredniego wtrysku benzyny sprawiają, że pojazdy stają się bardziej ekologiczne i ekonomiczne.
W nowym modelu VW Golfa GTI zastosowano turbodoładowany silnik benzynowy z systemem bezpośredniego wtrysku benzyny Boscha. Silnik charakteryzuje się wysokim momentem osiąganym w szerokim zakresie obrotów. Moment obrotowy i moc to podstawowe parametry charakteryzujące osiągi silnika. Od wartości momentu obrotowego zależy elastyczność silnika, czyli zdolność samochodu do przyspieszania czy łatwość pokonywania wzniesień bez szarpnięć i częstej zmiany biegów. Moment obrotowy określa wartość siły napędzającej pojazd, moc zaś charakteryzuje możliwość wykonania przez silnik określonej pracy w jednostce czasu.
Systemy bezpośredniego wtrysku benzyny znacząco poprawiają charakterystykę momentu obrotowego silników z turbodoładowaniem w całym zakresie obrotów. Samochód ma zdecydowanie lepsze przyspieszenie podczas ruszania, a maksymalny moment obrotowy dostępny jest już od niskich obrotów. Dodatkowym atutem silników z bezpośrednim wtryskiem jest niskie zużycie benzyny. 
Jesienią 2004 roku zaprezentowano najnowszy model VW Golfa GTI, w którym zastosowano bezpośredni wtrysk benzyny Boscha. Dzięki użytej technologii dwulitrowy silnik z turbosprężarką osiąga moc 147 kW/200 KM. Maksymalny moment obrotowy 280 Nm silnik rozwija już przy prędkości obrotowej 1800 obr/min. Silnik ten jest stosowany także w samochodach Audi A3 Sportback i A4.
Połączenie wtrysku bezpośredniego i turbodoładowania stanie się w przyszłości podstawą koncepcji Downsizingu, która umożliwi dalsze oszczędności. Zgodnie z tą ideą, zamiast dużych silników stosowane będą mniejsze, ale równie wydajne jednostki napędowe z turbosprężarką i bezpośrednim wtryskiem benzyny. Przy obniżeniu pojemności skokowej o jedną trzecią możliwe będzie zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 15 procent.
Oprócz systemu bezpośredniego wtrysku benzyny, na który składają się wtryskiwacze, sterownik silnika i czujniki, w nowym Golfie GTI zastosowane zostały również inne części produkowane przez Boscha – rozruszniki, alternatory, sterowniki sieci pokładowej, czujnik deszczu, świece zapłonowe i czujnik parkowania (opcjonalnie). Ponadto, należąca do koncernu Bosch spółka Blaupunkt dostarcza dla tego modelu radioodtwarzacze, antenę i system nawigacyjny, a spółka joint venture Bosch i ZF Friedrichshafen AG (ZF Lenksysteme GmbH) wyposaża nowego Golfa GTI w elektromechaniczny układ wspomagania kierownicy.

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!