Wyścigowe opony Dunlop Sport BluResponse na targach Genewa 2013

, 13 marca 2013, 15:10

Dunlop prezentuje na targach genewskich nowe opony wyścigowe Sport BluResponse zaprojektowane dla GreenGT H2, pierwszego auta wyścigowego zasilanego ogniwami wodorowymi, startującego w Le Mans.

Dunlop Sport BluResponse

opona dunlop sport bluresponseDunlop zapowiedział dostarczenie opon dla GreenGT H2 – pierwszego samochodu wyścigowego zasilanego ogniwami wodorowymi, który startuje w Le Mans. Informacji tej towarzyszy rozpoczęcie programu rozwoju opon do wyścigowych aut nowej generacji, zasilanych energią elektryczną i wodorem.

Przedstawiciele Dunlopa zwracają uwagę na trzy główne wyzwania stojące przed projektantami opon dla wyścigów. W przypadku takich pojazdów jak GreenGT H2 trzeba uwzględniać masę pojazdu, odmienną charakterystykę silnika oraz poprawę w zakresie efektywności paliwowej. Zmiana masy pojazdu oznacza zwiększenie sił przenoszonych przez opony, natomiast odmienna charakterystyka momentu obrotowego wymaga zwiększenia sztywności wzdłużnej opony. Efektywność paliwowa musi zostać zoptymalizowana za sprawą mniejszego oporu toczenia opon.

Nacisk na obniżenie oporu toczenia poprzez zastosowanie mieszanek wytwarzających mniej ciepła oraz optymalizacja kształtów karkasu to priorytety konstrukcyjne, które zastosowano również w nowej oponie drogowej Sport BluResponse, debiutującej podczas targów w Genewie.

Opony DunlopGreenGT H2, który wystartuje w tegorocznym 24-godzinnym wyścigu Le Mans, to pierwszy samochód wyścigowy napędzany ogniwami wodorowymi i wyposażony w elektryczny układ przenoszenia napędu. Ogniwa wodorowe mają szansę stać się źródłem zasilania dla sportów motorowych w przyszłości, dlatego opony projektowane do takich pojazdów muszą w szczególny sposób uwzględniać maksymalizację przyczepności i efektywności paliwowej. W przyszłości pojazdy wyścigowe zasilane alternatywnymi paliwami będą w dużym stopniu opierać się na technice kierowania momentem obrotowym. Technologia ta ma istotny wpływ na projektowanie opon. Mechaniczne dyferencjały nierównomiernie rozkładają moment obrotowy na lewe i prawe koło. Technika kierowania momentem obrotowym pozwala mechanizmowi różnicowemu odpowiednio rozkładać moment na poszczególne koła, co optymalizuje przyspieszenie boczne. Zawieszenie może wówczas pełnić rolę mechanizmu kontrolującego reakcję pojazdu, a układ różnicowy zapewnia stabilność.

Skład mieszanki bieżnika wpływa na takie aspekty, jak optymalizacja zachowania samochodu na różnych nawierzchniach i w zakrętach, równomierność zużycia, kontrolowanie temperatury opony oraz opór toczenia. Aby uzyskać najlepsze rezultaty, mieszanki bieżnika należy optymalizować mając na uwadze konkretny tor. Dunlop opracował proces ,,charakteryzacji toru’, który wykorzystuje czas przejazdu symulowanych okrążeń do oszacowania pracy wykonywanej przez poszczególne opony. Na tej podstawie opracowuje podstawowe parametry mieszanki dla każdego toru. Zastosowanie różnych map rozkładu momentu obrotowego dla danego pojazdu może pomóc w doborze opon i składu ich mieszanki pod kątem poszczególnych torów.

Dowiedz się więcej

Nowe Maserati Quattroporte z oponami Dunlop
Nowe Maserati Quattroporte z oponami Dunlop

Dunlop rozszerzył linię opon Sport Maxx RT (RT – Racing Technology), zaprezentowanych po raz pierwszy w Ascari w Hiszpanii w lutym ubiegłego roku. Linia zostanie wzbogacona o 25 rozmiarów. Dunlop Sport Maxx RT Opony Dunlop Sport Maxx RT, zaprojektowano z myślą o entuzjastach dynamicznej jazdy. Aby sprostać rosnącemu popytowi na Sport Maxx RT do innych […]

125. rocznica powstania firmy Dunlop
125. rocznica powstania firmy Dunlop

W roku 2013 mija 125. rocznica powstania producenta opon Dunlop. Wynalazca opony pneumatycznej i globalny dostawca opon do sportów motorowych zmienił ostatnio częściowo kierunek swojego rozwoju. Jubileusz Dunlop i plany na przyszłość W ostatnim czasie marka skupia się na pracach mających na celu zwiększanie efektywności paliwowej oraz wykorzystanie alternatywnych źródeł energii, zarówno na torze wyścigowym, […]

Renault Clio RS 200 EDC na oponach Dunlop
Renault Clio RS 200 EDC na oponach Dunlop

Wprowadzone niedawno na rynek Dunlop Sport Maxx RT zostały wybrane do Renault Clio RS 200 EDC. W nowym coupé będą montowane opony Dunlop w popularnym rozmiarze 205/40R18 86Y XL. Nowe Clio RS z oponami Sport Maxx RT Przy projektowaniu opony Sport Maxx RT wykorzystano 125-letnie doświadczenie Dunlopa w dziedzinie technologii wyścigowych. Firma zbierała doświadczenia m.in. […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!