Korki spustowe oleju. Niby zwykły produkt, prawda?

, 17 listopada 2021, 23:14

Uszczelnianie całego silnika spalinowego to specjalność firmy Elring, będąca efektem doświadczenia zdobytego podczas długiej, ponad 140-letniej działalności. Dlatego nic dziwnego, że korki spustowe oleju są nieodzownym elementem oferty biznesowej i produktowej marki.

Nie tylko uszczelki głowic cylindrów czy uszczelnienia promieniowe wałów, ale także te śruby, które są dostępne w różnych rozmiarach, technikach uszczelniania i wykonane z różnych materiałów. Zakres oferty jest naprawdę szeroki – od prostych śrub sześciokątnych, po korki poliamidowe.

Znaczenie względem środowiska naturalnego

Długotrwałe uszczelnienie wylotu oleju jest absolutną koniecznością. Jedna maleńka kropla może zanieczyścić 1000 litrów wód gruntowych, dlatego nie warto podejmować ryzyka i rozglądać się za względnie niedrogim produktem. Odbiorca końcowy z pewnością zrozumie trochę większy wydatek, więc po co ryzykować.

Różne rodzaje uszczelnień

Gdy przyjrzymy się z bliska korkom spustowym oleju, to szybko zrozumiemy, dlaczego elementy uszczelniające z czasem ulegają zużyciu.

Pierścień uszczelniający wykonany jest z syntetycznych włókien spajanych NBR. Materiał ten wchłania ograniczoną i określoną ilość oleju silnikowego i dlatego nie może być użyty po raz drugi.

952.850

 

 

 

 

 

W tym przypadku uszczelnienie uzyskuje się za pomocą elastomerowego o-ringu z wgłębieniem przylegającym idealnie do łba śruby. Inną możliwością jest kombinacja metalowego elastomeru – przyklejany pierścień uszczelniający. Każdy elastomer z czasem traci naprężenie i kształt, głównie z powodu oddziaływania ciepła silnika.

012.001 o-ring
434.940 uszczelka przyklejana

 

 

 

 

 

 

W przypadku tego korka wykonanego z poliamidu stosowany jest również pierścień elastomerowy. Dlaczego poliamid? Po prostu dlatego, że miska olejowa jest wykonana z tego samego materiału. Mechanizm uszczelniający jest opatentowany na całym świecie.

588.690

 

 

 

 

 

 

 

Standardem uszczelniania na przestrzeni lat było stosowanie pierścieni aluminiowych lub miedzianych. Uszczelnienie uzyskuje się dzięki temu, że oba metale są bardziej miękkie niż śruba i dany materiał miski olejowej. Pierścienie miedziane są stosowane do misek olejowych stalowych, a pierścienie aluminiowe do misek olejowych wykonanych z magnezu lub aluminium.

523.500
523.470

 

 

 

 

 

Montaż korków spustowych oleju

Najważniejsze jest przestrzeganie odpowiedniego momentu obrotowego zgodnie ze specyfikacją OE. Z wyjątkiem wersji poliamidowej wszystkie korki wykonane są ze stali. Stal jest zdecydowanie twardszym materiałem niż materiał miski olejowej i dlatego w razie nadmiernego dokręcenia może zniszczyć gwinty miski. Zużyte klucze używane do montażu często sprawiają trudności przy odkręcaniu korka w przypadku następnej wymiany oleju.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!