Nietypowe awarie: Scenic, który jeździł tylko do tyłu

, 5 lutego 2013, 10:12

Pan Dariusz długo nie mógł uwierzyć w zapewnienia klienta, który przyjechał do jego warsztatu tyłem… Twierdził, że jego Renault Scenic jeździ tylko w tę stronę. Zapraszamy do lektury kolejnego artykułu cyklu.

Zacofany Scenic i trudna diagnoza

Renault Scenic 1.9 dTiKlient warsztatu, którego właściciel nadesłał na nasz adres historię nietypowej awarii, posiadał minivana Renault Scenic z silnikiem diesla 1.9 dTi (protoplastą słynnego dCi) z 2003 r. Jakimś cudem kierowcy udało się przyprowadzić auto do warsztatu, choć całą drogę z domu musiał przejechać na biegu wstecznym. Powód? Samochód jeździł tylko do tyłu, a każda próba ruszenia do przodu kończyła się zgaśnięciem silnika.

Po kilku chwilach mechanicy zorientowali się, że klient wcale nie robi sobie żartów, a usterka jest prawdziwa i co więcej, poważna. Przystąpili do działania. Układ przeniesienia napędu był 100% sprawny, podobnie hamulce i zawieszenie. Scenic zapalał bez żadnych problemów także tuż po zgaśnięciu silnika przy próbie ruszenia do przodu.

Zdezorientowani mechanicy podłączyli auto pod komputer diagnostyczny, który pokazał kilka stron błędów. Pierwszą diagnozą było więc uszkodzenie centralnej jednostki sterującej. Nie było to jednak do końca wiarygodne. Przecież auto pracowało normalnie na biegu jałowym i przy jeździe do tyłu. Mechanicy skoncentrowali się na poszukiwaniu usterki elektrycznej.

Co dolega Scenicowi? Metoda prób i błędów

Pojawiły się setki teorii i przypuszczeń na temat awarii Scenica. Skoncentrowano się na… czytaj dalej


Co dolega Scenicowi? Metoda prób i błędów

Renault Scenic 1.9 dTiPojawiły się setki teorii i przypuszczeń na temat awarii Scenica. Skoncentrowano się na czujnikach – wału, wałka rozrządu, prędkości pojazdu, ABS. Ich sprawdzenie nie przyniosło żadnych rezultatów. Mechanicy oczyścili wszystkie połączenia w komputerze, na złączkach, ale także nie dało to żadnej poprawy. Nie można było zdiagnozować dlaczego auto gaśnie i, co ważniejsze, dlaczego dzieje się to tylko przy ruszaniu do przodu.

Szukanie przyczyny trwało dwa dni robocze. W końcu jednen z mechaników, nieco zdeprymowany zaistniałą sytuacją, przypadkiem wpadł na trop, który doprowadził do źródła awarii. Dlaczego Scenic jeździł tylko do tyłu? Czy któremuś z Czytelników uda się wskazać właściwą diagnozę?

Za nadesłanie opisu usterki dziękujemy warsztatowi: PHU "Auto-Profit" Dariusz Jaworski z Ogrodzieńca.

Rozwiązanie zagadki podamy już wkrótce. Tymczasem zapraszamy do podawania własnych propozycji diagnozy w komentarzach pod tym artykułem.
Autora najtrafniejszej wypowiedzi nagrodzimy upominkiem*!
*W celu kontaktu prosimy o zalogowanie się (jeśli nie jesteś posiadaczem konta na MotoFocus.pl, zarejestruj się klikając w link)

Napisz do nas

Zdarzyło Ci się spotkać z podobnie trudną do zdiagnozowania usterką? Nadal nie wiesz co dolega pojazdowi Twojego klienta? Napisz do nas! Opublikujemy Twój przypadek na łamach portalu.

Prosimy o maile na adres: redakcja@motofocus.pl

Dowiedz się więcej

Nietypowe awarie: 3 zatarte silniki Toyoty Supry
Nietypowe awarie: 3 zatarte silniki Toyoty Supry

W drugiej odsłonie naszego cyklu prezentujemy historię problemu z silnikiem 2JZ-GE sportowej Toyoty Supry, który z niewiadomych przyczyn tracił ciśnienie oleju. Temat poruszony na jednym z for internetowych zasugerował jeden z naszych czytelników. Pechowa naprawa Toyoty Supry IV generacji Użytkownik forum, który zgłosił problem z sześciocylindrowym silnikiem Supry 3.0 l 2JZ-GE (montowanym także w innych […]

Nietypowe awarie: gazująca Alfa Romeo 145
Nietypowe awarie: gazująca Alfa Romeo 145

Przygodą właściciela kompaktowej Alfy Romeo 145 rozpoczynamy nasz nowy cykl, opisujący nietypowe i trudne do zdiagnozowania usterki samochodów. Zachęcamy do wspólnych prób ustalenia powodów awarii pojazdów. Niekontrolowany skok obrotów – Alfa Romeo 145 Alfy 145/146 słyną z tego, że potrafią zaskoczyć swoich właścicieli przedziwnymi awariami. Tak też było w przypadku pana Grzegorza, właściciela 145-ki z […]

Nietypowe awarie: Scenic, który jeździł tylko do tyłu – rozwiązanie
Nietypowe awarie: Scenic, który jeździł tylko do tyłu – rozwiązanie

Przedstawiamy rozwiązanie nietypowej zagadki Renault Scenica, który potrafił jeździć wyłącznie do tyłu… Scenic, który jeździł tylko do tyłu – rozwiązanie Opis usterki Scenica z pewnością można zaliczyć do bardzo nietypowych. Okazuje się jednak, że motoryzacja zna przypadki podobnych awarii, o czym świadczyć może chociażby duża ilość komentarzy naszych Czytelników, którzy również spotykali się z takimi […]

Nietypowe awarie: Brak wspomagania kierownicy w Mercedesie klasy A
Nietypowe awarie: Brak wspomagania kierownicy w Mercedesie klasy A

Nawet najprostsze czynności warsztatowe mogą wywoływać dziwne powikłania. Za takie należy uznać awarię wspomagania kierownicy w Mercedesie klasy A, która wystąpiła…po wymianie amortyzatorów. Co ma amortyzator do wspomagania kierownicy? Niektóre usterki łatwo zdiagnozować w profesjonalnie wyposażonym warsztacie. Gdy jednak dostęp do niego jest niemożliwy, a do dyspozycji pozostają tylko proste narzędzia, trudno naprawić skomplikowane technicznie […]

Nietypowe awarie: Gasnący Peugeot 307
Nietypowe awarie: Gasnący Peugeot 307

Właściciel Peugeot 307 skarżył się, że jego samochód notorycznie gaśnie przy dojeżdżaniu do skrzyżowania. Ten, wydawać by się mogło, często spotykany problem stał się zagadką nie do rozwiązania dla wielu mechaników. Dlaczego 307-ka gaśnie? Peugeot 307 z benzynowym silnikiem wolnossącym 1.4 SOHC 75 KM przyjechał do warsztatu naszego Czytelnika, Pana Stanisława. Właściciel auta skarżył się, […]

Nietypowe awarie: Kolejny zagadkowy Peugeot
Nietypowe awarie: Kolejny zagadkowy Peugeot

Okazuje się, że Peugeot 307 to samochód, który lubi dostarczać mechanikom materiałów do zabawy w detektywa. Tym razem jeden z naszych Czytelników przysłał do nas nietypowy opis usterki auta, w którym przegrzewał się silnik. Przegrzewający się silnik 307 Peugeot 307 był już bohaterem jednego z odcinków cyklu. Tym razem mamy jednak do czynienia z zupełnie […]

Nietypowe awarie: Co z tobą Twingo?
Nietypowe awarie: Co z tobą Twingo?

Właścicielka Renault Twingo skarżyła się na problemy z silnikiem swojego samochodu. Francuskie auto gasło w czasie dojeżdżania do skrzyżowania. Gasnące Renault Twingo Opisywany pojazd to Renault Twingo I generacji z silnikiem 1.2 16V 75 KM, rocznik 2004. Samochód bez zarzutów spisywał się w ruchu miejskim, aż do momentu, gdy jego silnik zaczął gasnąć w momencie […]

Nietypowe awarie: Mrugająca kontrolka Peugeot Partnera
Nietypowe awarie: Mrugająca kontrolka Peugeot Partnera

Właściciel dostawczego Partnera z benzynowym silnikiem 1.6 zauważył, że po przejechaniu dłuższego odcinka kontrolka od ciśnienia oleju w jego pojeździe zaczyna mrugać. Był to początek długich poszukiwań przyczyn tej usterki. Peugeot Partner i ciśnienie oleju Opisywany pojazd to Peugeot Partner III generacji z roku produkcji 2010. Jego silnik to benzynowy 1.6 o mocy 90 KM. […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 5 lutego 2013, 19:31 0 0

Czym jest układ przeniesienia napędu?Sprzęgło,skrzynia,półosie?Jeżeli to odpada sprzęgło gdyż auto rusza,zakleszczone biegi(przez duży luz na wodzikach i zatrzaskach) odpadają gdyż niby układ jest 100%sprawny.Półosie także odpadają.A czasami potrafi się frez zerwać przy prawej od wewnętrznej strony albo wyskoczyć kielich z mechanizmu różnicowego.W jędną stroną poślizg a do tyłu jako tako.Znowu trudna zagadka:)Zerwana któraś z poduszek odpada hmm...

Odpowiedz

Anonim, 6 lutego 2013, 10:27 0 0

Czy chodzi o skrzynkę bezpieczników ukrytą w podszybiu? Przy jeździe do przodu mogła przelewać się zgromadzona woda i ją zalewać.

Odpowiedz

Anonim, 6 lutego 2013, 11:25 0 0

Może być pęknięta taśma hamulca lub uszkodzenie na koszu prowadzącym. Taśma jakieś pół roku temu koszt 190 zł. tłok kosza ok. 100 zł
Pozdrawiam

Odpowiedz

Anonim, 6 lutego 2013, 12:36 0 0

ewentualnie instalacja gdzieś się przetarła

Odpowiedz

Anonim, 7 lutego 2013, 6:54 0 0

zerwana masa na silnik stykająca lub nie w zależnosci od położenia silnika ???

Odpowiedz

Anonim, 7 lutego 2013, 7:54 0 0

Uszkodzona instalacja elektryczna biegu wstecznego ?

Odpowiedz

Anonim, 7 lutego 2013, 8:04 0 0

skorodowana masa silnika, lub uszkodzony czujnik uderzeniowy

Odpowiedz

Anonim, 7 lutego 2013, 8:37 0 0

Przełamany przewód w wiazce, do EDC przy jezdzie do przody silnik napierał i nie łaczyło, na wstecznym wszystko ok

Odpowiedz

Anonim, 7 lutego 2013, 8:44 0 0

Miałem już dwa takie przypadki. W jednym naderwała się masa silnika i ruszanie do przodu powodowało przesunięcie silnika w mocowaniu i jej rozłączenie, czego nie było na biegu wstecznym, gdyż masa była dociskana. W drugim przypadku przemieszczanie silnika powodowało ocieranie wiązki do sterownika, co doprowadziło do przetarcia izolacji, a w konsekwencji chwilowe zwarcie. Również obserwowane tylko przy ruszaniu do przodu, gdyż na biegu wstecznym przewody oddalały się od zespołu silnik/skrzynia biegów.

Odpowiedz

Anonim, 7 lutego 2013, 9:51 0 0

miałem taki sam przypadek w Volvo V40 uszkodzona wiązka w komorze silnika przy ruszaniu do przodu przewody się rozłanczały i samochód gasł , przy jeździe na wsteczny było ok

Odpowiedz

Anonim, 7 lutego 2013, 11:59 0 0

Ja stawiał bym na wiązkę elektryczną. Prawdopodobne przetarcie do masy któregoś z przewodów w okolicach komory silnika. Wiązka na wskutek naprężeń jednostki napędowej przy jeździe do przodu wykonuje inny ruch niż przy jeździe do tyłu. Stąd opisywany efekt. W takiej sytuacji pojawia się też mnóstwo błędów w sterowniku urządzeń i elementów, które są sprawne.

Odpowiedz

Anonim, 7 lutego 2013, 14:06 0 0

Możliwe przyczyny nietypowej awarii SCENICA:
- "odcinanie" paliwa przez zawór bezpieczeństwa w zbiorniku
- "odcinanie" paliwa lub układu elektrycznego przez uszkodzony czujnik
wstrząsowy (jak w starym Polonezie)

mgr inż. Robert Sobótka
e-mail: robert_sobotka@sggw.pl

Odpowiedz

Anonim, 7 lutego 2013, 14:18 0 0

Oto mozliwe przyczyny;zerwana okladzina lub klocek hamulcowy,uszkodzone frezy na polosce lub w skrzyni,lewe obroty silnika,uszkodzenie wiazki przewodow elektrycznych przy silniku.Osobiscie uwazam ,ze przyczyna jest wyrobienie i wypadniecie ciegielka zmiany biegow.

Odpowiedz

Anonim, 7 lutego 2013, 17:36 0 0

Jeśli to jest skrzynia manualna to prawdopodobnie włączył się bieg wsteczny(samoczynnie).W starych renówkach tak się robiło(rozblokowanie przez korek wlewu oleju ;) ).

Odpowiedz

Anonim, 7 lutego 2013, 18:48 0 0

Artykuł jest bardzo źle napisany, nie ma podane czy to skrzynia manualna czy automat, w przypadku automatu może dochodzić do zwarcia w skrzynce elektrycznej wybieraka. Ponieważ wsteczny w automacie jest jako pierwszy po parkingu, przesuwając dźwignie biegów dalej może coś zwierać. Prawdopodobne są też wszystkie teorie związane z elektryką, czyli przetarte wiązki czy naderwane masy które pod wpływem ruchu silnika przy ruszaniu do przodu mogą być zwierane lub rozłączane. Być może jakieś uszkodzenie w module karoseri scenik ma taki bajer że na wstecznym po włączeniu wycieraczek automatycznie włącza tylną wycieraczkę. Kiedy spali się bezpiecznik od tej wycieraczki też się dzieją różne cuda. Czujniki ABS-u czy wału to kompletny absurd nie wiem kto na to wpadł ale chyba nie zna zasady działania i nie wie że te w sceniku nie rozrózniają one kierunku obrotu. Są takie co rozróżniają ale nie w tym aucie a nawet jeśli to co ma piernik do wiatraka. Wstrząsówka możliwa choć bardzo mało prawdopodobna, objaw byłby przypdkowy a nie tylko na biegach do przodu.

Diagnos

Odpowiedz

Anonim, 7 lutego 2013, 19:59 0 0

Według mnie jest brak stałej masy do zasilania sterownika silnika.Stała masa pojawia się w tym przypadku po włączeniu wstecznego bo zapalają się równie światła od wstecznego.

Odpowiedz

Anonim, 7 lutego 2013, 23:04 1 -1

Przecież to jest Renault, ten typ tak ma ;)

Odpowiedz

Anonim, 8 lutego 2013, 20:00 2 0

Skrzynia biegów.

Odpowiedz

Anonim, 8 lutego 2013, 20:03 0 0

Wodzik wybieraka umasawiał jakiś przewód sygnałowy i silnik gasł oraz generowało to różnego typu błędy w pamięci sterownika. Inna podobna w skutkach usterka miała miejsce kiedy przewód paliwowy zasilania poprowadzony nie fabrycznie był ściskany właśnie wodzikiem wybieraka biegów, po czym silnik auta gasł po pewnym czasie.

Odpowiedz

Anonim, 11 lutego 2013, 13:18 0 0

uległa awarii pompa paliwa pozdrawiam

Odpowiedz

Anonim, 11 lutego 2013, 14:41 0 0

Pompa paliwa,znam taki przypadek

Odpowiedz

Anonim, 11 lutego 2013, 18:35 0 0

,,Każda próba ruszenia do przodu kończyła się zgaśnięciem silnika,, to zdanie sugerowało by zatrzaśnięty bieg wsteczny i kazde wrzucenie jakiegokolwiek biegu do przodu spowoduje ,,zduszenie,, silnika. Tylko że autor nie napisał w jaki sposób ten silnik gaśnie i czy auto z wrzuconym luzem też do tyłu jedzie.

Odpowiedz

Anonim, 12 lutego 2013, 13:58 0 0

uszkodzenie licznika prędkosciomierza przy ruszeniu do przodu zgrywały sie czujniki abs zaczynała działać kontrola trakcji i dusiło slinik ??

Odpowiedz

Anonim, 13 lutego 2013, 12:10 0 0

Przy tak ubogim opisie nie da się jednoznacznie określić przyczyny, mając auto napewno dałoby się trafniej zdiagnozować choćby po tym w jaki sposób silnik gaśnie. Bo jeśli wystąpiła usterka elektryczna, np: przetartych przewodów, to podczas bardzo delikatnego puszczania sprzęgła w pewnym momencie silnik zgaśnie odrazu tak jak wyłączony stacyjką natomiast w przypadku usterki mechanicznej skrzyni biegów tj. zatrzaśniętego wstecznego, przy takim samym delikatnym puszczaniu sprzęgła silnik będzie stopniowo ,,zduszany,, aż do całkowitego zatrzymania i wtym przypadku również wskazówką byłoby to że auto na ,,luzie,, tez jedzie do tyłu. W przypadku skrzyni automatycznej, bo tej informacji również nie podano, uszkodzeni skrzynki elektrycznej wybieraka spowodowało by natychmiastowe wyłączenie silnika już po wrzuceniu biegu bez ruszania z miejsca. Dokładniejsze ,,wyprorokowanie,, usterki przy tak słabym opisie jest nie możliwe.

Odpowiedz

Anonim, 14 lutego 2013, 14:28 0 0

W samochodzie powyżej pewnej prędkości gasną światła. Klient zapłacił kilka razy mandat. Przy niższych prędkościach wszystko jest OK. Co to może być?
Odp.: Samochód przekraczał prędkość światła.

To jest mniej więcej ten poziom. Podobnie jak u lekarza: pacjenta boli brzuch - co to może być? Może być końcowa faza choroby nowotworowej i nic się nie da zrobić, albo jest to kolka jelitowa i wystarczy puścić przysłowiowego "bąka". Nie jest to aluzja do syna Donalda.

Odpowiedz

Anonim, 27 lutego 2013, 0:49 0 0

Ten przypadek oczywisty wiązka przewodów przetarta na uchwycie mocowania silnika problem ogólnie znany! scenik trafił do nas z nowym sterownikiem, nowa pompą wtryskową,modulatorami EGR i sterownia wydajnością turbiny a to tylko wiązka! samochód nie do naprawienia we francuskim serwisie gdzie był kupiony za 300 euro a w Polsce sprzedany za 11400 zł naprawa wiązki 260zł Netto. Osobiście polecam używania do takich napraw 1. Diagnoskop Oscyloskop 2. Schematów Elektrycznych 3. Miernika 4.testera urządzeń wykonawczych .. Reszta wyjdzie w praniu !! A przypadków takich można mnożyć bardzo dużo Pozdrawiam
P.S Nadeszła era chińskich wiązek elektrycznych gnijących na parkingach fabryk samochodów

Odpowiedz

radelinus, 14 kwietnia 2015, 15:56 0 0

Uszkodzona wiązka przewodów.Dodatkowo jeszcze nie zamocowana. Przetarta izolacja plus siła bezwładności.

Odpowiedz