ZF Aftermarket: Dlaczego prawidłowa diagnostyka pojazdu jest kluczowa podczas kontroli dwumasowego koła zamachowego?

3 listopada 2021, 23:24

Najczęstszym błędem popełnianym przed wymianą dwumasowego koła zamachowego (DKZ) jest brak diagnostyki podzespołów, które mają bezpośredni wpływ na jakość pracy i żywotność DKZ. W razie niesprawności podzespołów mogą wystąpić objawy podobne do zużycia koła dwumasowego. ZF Aftermarket przestrzega przed takim postępowaniem i podpowiada, co należy robić, aby uniknąć problemów.

Praktyka pokazuje, że decyzje o wymianie dwumasowego koła zamachowego w wielu wypadkach podejmowane są zbyt pochopnie. W trakcie diagnostyki warto zwrócić uwagę na dwie ważne kwestie: pierwsza to zużycie innych elementów, które generują objawy łudząco podobne do zużycia dwumasowego koła zamachowego.

Druga natomiast to wyeksploatowanie lub awaria elementów współpracujących. Brak wymiany niesprawnych bądź uszkodzonych elementów spowoduje zużycie nowego koła zamachowego w ekspresowym tempie. Zawsze należy wyeliminować te usterki przed podjęciem decyzji o wymianie DKZ.

Sprawdź obroty rozruchowe

Na nieprawidłową pracę dwumasowego koła zamachowego mają wpływ zbyt niskie obroty rozruchowe, ponieważ generują niepożądany hałas, drgania i wibracje. Usterka ta może wprowadzać mechanika w błąd, ponieważ wówczas drgania rezonansowe objawiają się na sprawnym kole dwumasowym. Podczas diagnostyki należy zatem sprawdzić, czy obroty silnika podczas rozruchu osiągają minimalną prędkość graniczną 300 obr./min. Jeśli są niższe, należy ustalić przyczynę i ją wyeliminować. Sugerujemy kontrolę akumulatora, połączeń elektrycznych oraz sprawdzenie parametrów rozrusznika.

ZF Aftermarket przypomina: zbyt niskie obroty rozruchowe mogą generować objawy prawie identyczne, jak zużyte dwumasowe koło zamachowe. Drastycznie skracają także żywotność dwumasowego koła zamachowego. W takim wypadku, nawet jeśli wymiana będzie uzasadniona, nowe koło posłuży znacznie krócej, niż powinno
lub przedwcześnie ulegnie awarii.

Zacznij od podstaw

Naprawę należy zawsze zaczynać od usuwania tych usterek, które eliminuje się najłatwiej i najniższym kosztem. W tym przypadku będzie to wspomniana kontrola stanu akumulatora, rozrusznika i połączeń elektrycznych układu rozruchowego, ze szczególnym uwzględnieniem połączeń masowych. Rozebranie ich, oczyszczenie, zabezpieczenie przed korozją i ponowne połączenie zazwyczaj przynosi zaskakująco dobre efekty. Dobrym pomysłem jest także oczyszczenie biegunów akumulatora i klem.

ZF Aftermarket pod marką SACHS oferuje specjalny zestaw narzędzi do czyszczenia styków w samochodowych obwodach elektrycznych – np. w obwodzie akumulatora czy rozrusznika. Zestaw konektorów czyszczących SACHS dostępny pod numerem referencyjnym 4200 080 590 zawiera końcówki czyszczące (także do kołków akumulatora i klem), elementy cierne, uchwyty, nasadki i przedłużacze – wszystko po to, aby ułatwić wykonywanie czynności w trudno dostępnych miejscach.

Zły stan układu wtryskowego

Nierównomierna praca silnika spowodowana np. awarią układu wtryskowego również może symulować zużycie dwumasowego koła zamachowego, a także skracać jego żywotność. W modelach samochodów, w których jest to możliwe, należy profilaktycznie sprawdzić korekty dawek pracy wtryskiwaczy – odchyłki mogą wskazywać na źródło problemów akustycznych i wibracji.

Należy pamiętać, że nieprawidłowe korekty nie muszą świadczyć o zużyciu samych wtryskiwaczy. Mogą być również odpowiedzią na nieprawidłową pracę silnika – np. spadek ciśnienia sprężania w poszczególnych cylindrach lub zużycie gniazd zaworowych.

Inne źródła hałasów oraz wibracji imitujących zużycie dwumasowego koła zamachowego lub generujące w nim drgania rezonansowe

Warto również wziąć pod uwagę problem pojawiający się w wybranych samochodach z silnikiem wysokoprężnym, czyli niesprawne (lub usunięte) klapy gaszące w kolektorze ssącym. Powodują one hałas i silne wibracje podczas wyłączania silnika, które także mogą być mylnie interpretowane jako zużycie dwumasowego koła zamachowego.

Zachęcamy do odwiedzenia strony internetowej w celu zapoznania się z ofertą produktów marki SACHS oraz do śledzenia nas na facebooku SACHS Polska. Zapraszamy również do obejrzenia filmu:

Inne filmy z serii #WartoWiedzieć dostępne są na kanale ZF Aftermarket na platformie YouTube.

Artykuł sponsorowany ZF

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!