Bosch wprowadza pierwszy na świecie kabel do ładowania elektrycznych samochodów bez skrzynki sterującej

, 9 września 2021, 14:08

Firma Bosch na targach IAA w Monachium zaprezentowała nowy, uniwersalny kabel do ładowania pojazdów elektrycznych ze zintegrowanymi systemami sterowania i bezpieczeństwa. Nie wymaga on „charging brick” – jak potocznie nazywa się nieporęczną i ciężką skrzynkę sterującą typu In-Cable Control Box (ICCB) – również podczas ładowania z gniazdka 230 V.

Dzięki temu kabel do inteligentnego ładowania (ang. Flexible Smart Charging Cable), który ma swoją światową premierę na targach IAA Mobility 2021, waży niecałe trzy kilogramy, czyli 40 procent mniej niż konwencjonalne kable ze skrzynką ICCB. Zaawansowany technicznie kabel oszczędza nie tylko na wadze, ale także miejsce w bagażniku, ponieważ jest wyposażony w adaptery do wtyczek typu 2 i wtyczek domowych. Kierowcy, którzy chcą mieć swobodę wyboru czy ładować z gniazdka w domu czy na stacji w drodze, nie potrzebują już drugiego kabla. W efekcie ładowanie samochodów elektrycznych nigdy nie było tak proste.

– Dzięki temu uniwersalnemu kablowi do ładowania, Bosch sprawia, że elektromobilność jest jeszcze bardziej przyjazna dla użytkownika – mówi dr Uwe Gackstatter, prezes działu Bosch Powertrain Solutions. – Chcemy, aby nowe kable stały się standardowym wyposażeniem pojazdów elektrycznych.

Bosch planuje rozpocząć sprzedaż kabla producentom pojazdów i kierowcom w połowie 2022 roku.

Jeden kabel do każdego ładowania: w domu i w podróży z mocą do 22 kW

Kabel trójfazowy umożliwia ładowanie tak zwane Mode-2 i Mode-3 prądem zmiennym z mocą do 22 kilowatów. Dzięki Flexible Smart Charging Cable nie ma potrzeby korzystania z wallboxa podczas ładowania w domu. Tego oczekują klienci. W Europie 84 procent kierowców samochodów elektrycznych ładuje swój pojazd wieczorem lub w nocy w domu (źródło: newmotion EV Driver Survey 2020). Technika zintegrowana w każdej wtyczce sprawia, że proces ładowania jest bezpieczny i sprawnie przebiega. Wtyczka typu 2 na końcu kabla od strony pojazdu zawiera komponenty do sterowania i monitorowania mocy ładowania. Znajdująca się z drugiej strony wtyczka domowa z adapterem mieści kontrolę temperatury i wyłącznik różnicowoprądowy. Gwarantuje to, że nawet podczas regularnego ładowania z domowego gniazdka z mocą do 2,3 kW nie dojdzie do przeciążenia ani przegrzania. W razie potrzeby system bezpieczeństwa wyłącza ładowanie, zanim sytuacja stanie się krytyczna.

Know-how w zakresie miniaturyzacji: Bosch zmniejsza wbudowaną technikę trzykrotnie

Aby można było umieścić systemy sterowania i bezpieczeństwa w kompaktowych wtyczkach kabla, projektanci firmy Bosch znacznie zmniejszyli rozmiar elementów elektronicznych w porównaniu z poprzednimi aplikacjami w skrzynkach sterujących. Tutaj skorzystali z know-how w zakresie miniaturyzacji, które firma stale rozwija. Nowy kabel został opracowany w bardzo krótkim czasie: zespołowi projektantów udało się go stworzyć w ciągu zaledwie 18 miesięcy.

Bosch rozszerza portfolio w zakresie elektromobilności

Inteligentny kabel do ładowania to nowy dodatek do portfolio produktów dla elektromobilności Bosch. Bosch ma szersze portfolio elektrycznych układów napędowych niż jakakolwiek inna firma – od e-rowerów przez samochody osobowe po maszyny budowlane. Ta oferta obejmuje rozwiązania zarówno do układów napędowych wykorzystujących akumulatory, jak i ogniwa paliwowe. Zawiera ona również usługi ładowania oraz usługę zarządzania baterią w chmurze (Battery-in-the-Cloud) w celu poprawy wydajności i żywotności akumulatorów. Ponadto Bosch rozpoczął działalność w zakresie dostarczania fabrycznego wyposażenia do produkcji akumulatorów.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Kuś ka, 10 września 2021, 13:11 2 0

Słyszałem, że na tego kabla mówią wa lensa.
Prawda to?

Odpowiedz