Filtry kabinowe – istotny element bezpieczeństwa biernego samochodów oraz sprawności układu klimatyzacji

, 8 września 2021, 23:43

Badania i rozwój konstrukcji nadwozi współczesnych samochodów stanowią o istocie bezpieczeństwa czynnego i biernego. Poziom bezpieczeństwa gwarantowanego przez pojazd jest weryfikowany podczas różnego rodzaju testów, w tym niszczących (crash test). W rzeczywistości pojazd stanowi jeden z trzech czynników wpływających na bezpieczeństwo w znaczeniu ogólnym. Kolejnymi są: otoczenie, czyli infrastruktura związana z warunkami ruchu samochodów oraz użytkownik.

W przypadku kierowcy, jego udział w trójczłonowym środowisku:
pojazd → otoczenie → użytkownik jest nieoceniony.

Brak zmęczenia, koncentracja kierowcy, czyli w efekcie odpowiednie cechy psychofizyczne oraz świadomość istnienia zagrożeń, przekładają się na bezpieczeństwo własne, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego.

Samopoczucie kierowcy uwarunkowane jest w dużej mierze komfortem podróży, na który wpływa nie tylko wygodny fotel i przestronne wnętrze przedziału pasażerskiego, ale również środowisko wewnętrzne. Stan tego środowiska jest uwarunkowany stanem otoczenia, w którym pojazd jest eksploatowany oraz częstotliwością eksploatacji. Producenci samochodów kładą istotny nacisk na konstrukcje układów ogrzewania, przewietrzania wnętrza pojazdu i klimatyzacji (HVAC). Istotnymi elementami tych układów są filtry kabinowe. Generalnie można wyróżnić trzy podstawowe rodzaje tych filtrów, mianowicie:

  1. Filtry standardowe wychwytujące cząstki stałe o wielkości do 10 µ Budowa tych filtrów oparta jest na jednej warstwie papierowej. Modyfikacją tych filtrów są filtry ze stopniowaniem filtracji składające się z kilku warstw filtrujących papierowych lub syntetycznych. Filtry tego typu określane są również mianem barierowych.
  2. Filtry z warstwą węgla aktywnego, których celem stosowania jest zwiększenie zakresu filtracji. Poza cząstkami stałymi wychwytują związki toksyczne i neutralizują nieprzyjemne zapachy.
  3. Filtry antybakteryjne doposażone w warstwę polifenolową, której zadaniem jest zapobieganie przedostawaniu się bakterii, wirusów, grzybów, alergenów. W grupie tych filtrów znajdują się filtry z warstwą srebra.

Oznaki zużycia filtra kabinowego można rozpoznać w kontekście kierowcy, poprzez objawy szybszego męczenia się, łzawienia lub/i pieczenia oczu, kichania. Oznaki te przekładają się na poziom bezpieczeństwa. Przykładowo, w przypadku czynności kichania, podczas której dochodzi do mimowolnego zamykania powiek, kierowca bez kontroli nad pojazdem,
w zależności od aktualnej prędkości jazdy, przejedzie od kilku do kilkudziesięciu metrów.

Oczywisty jest również kontekst pojazdu. Uszkodzenie filtra kabinowego to oznaki niewłaściwie działającego nadmuchu ciepłego powietrza, pomimo zadanej temperatury we wnętrzu jest chłodno lub sytuacji odwrotnej, która ogranicza działanie układu AC, nieprzyjemnego zapachu, szybkiego parowania szyb czy pojawiania się kurzu na kratkach przewodów wentylacyjnych i kokpicie.

Zanieczyszczony filtr kabinowy, bez względu na jego konstrukcję, jest istotnym utrudnieniem dla przepływającego powietrza. Pomimo braku ochrony kierowcy i pasażerów przed zanieczyszczeniami, będzie przyczyną stworzenia nieodpowiednich warunków pracy dmuchawy. Wzrost oporów przepływu powietrza powoduje duże obciążenia temperaturowe silnika dmuchawy, nawet powyżej 110 oC. Konsekwencją będzie jego uszkodzenie.

Dodatkowo, biorąc pod uwagę budowę zespołu HVAC, niewłaściwa praca dmuchawy, będzie warunkowała pracę innych elementów istotnych dla właściwego obiegu powietrza.

Do elementów tych zaliczają się:

  1. Czujniki temperatury wypływu powietrza,
  2. Nastawniki i siłowniki klap wentylacyjnych i odszraniania,
  3. Czujnik temperatury parownika.

Opór przepływu powietrza przez filtr kabinowy może być przyczyną pojawienia się kodów błędów związanych:

  1. z sygnałem dmuchawy świeżego powietrza,
  2. z dmuchawą jako zespołem w postaci ogólnego zapisu: „Dmuchawa świeżego powietrza”.

W praktyce działania diagnostyczne nie ograniczają się do samej dmuchawy, lecz do pozostałych elementów układu HVAC. Najczęściej podejmowanymi działaniami jest ingerencja w elementy sterowane elektrycznie, które często są wymieniane będąc zdatnymi eksploatacyjnie.

Mając tę świadomość, marka KAMOKA wprowadziła do oferty handlowej filtry kabinowe Ultra Pure jako istotny element strefy komfortu. Element, który z punktu widzenia obsługi eksploatacyjnej jest jeszcze, w dużej mierze, mało docenianym. Umiejscowienie filtra kabinowego powoduje, że stanowi on bezpośrednią barierę chroniącą kierowcę i pasażerów przed szkodliwymi zanieczyszczaniami z otoczenia, rys.1.

Rys. 1. Filtr Ultra Pure KAMOKA (Copyright by Entertrade Sp. z o.o.– Sp. K. 2021©All Rights Reserved.).

Standardowe filtry kabinowe ograniczają przedostawanie się do przedziału pasażerskiego tylko większych zanieczyszczeń, nie zatrzymują jednak wirusów, grzybów, bakterii, składników smogu i pyłków.

Specyfikacja filtrów Ultra Pure KAMOKA łączy w sobie 9 istotnych cech, które powodują, że każdy filtr Ultra Pure KAMOKA jest filtrem o działaniu:

  1. antysmogowym, zatrzymującym zanieczyszczenia ze smogu większe od 2,5 µm,
  2. antyalergenowym, ograniczającym przenikanie pyłków i kurzu,
  3. antybakteryjnym i antywirusowym, ograniczającym przepływ drobnoustrojów,
  4. antygrzybicznym, przeciwdziałającym rozwojowi pleśni i grzybów,
  5. zapobiegającym wnikaniu mikroplastiku, który jest obecnie jednym z głównych czynników zanieczyszczenia powietrza,
  6. antyzapachowym, ograniczającym przenikania do przedziału pasażerskiego nieprzyjemnych zapachów z otoczenia, w szczególności pochodzących z gazów spalinowych,
  7. antymgielnym, ograniczającym parowanie szyb,
  8. ochronnym dla układu klimatyzacji poprzez ograniczenia osadzania zanieczyszczeń w przewodach układu przewietrzania i ogrzewania, ochronnym dla kierowcy poprzez ograniczenie dyskomfortu powodującego spadek koncentracji, co w istotny sposób zapobiega kolizjom i wypadkom.

Możliwość realizacji tak szerokiego zakresu funkcji uwarunkowana jest specjalnymi cechami konstrukcyjnymi. Filtry Ultra Pure wykonane są z trzech warstw o różnym stopniu filtracji, rys. 2.

Rys. 2. Układ warstw filtracyjnych filtrów kabinowych Ultra Pure KAMOKA Copyright by Entertrade Sp. z o.o.– Sp. K. 2021©All Rights Reserved..

Układ warstw filtracyjnych jest jednocześnie wskazówką montażową, warstwa koloru żółtego jest warstwą o największym stopniu filtracji i po zamontowaniu filtra do układu HAVAC, powinna znajdować się od strony przedziału pasażerskiego (powinna być ostatnią warstwą filtrującą)

Konstrukcję filtrów Ultra Pure KAMOKA można określić mianem sitowej, z wyraźnym progresem filtracji powietrza. Pierwsza z warstw, koloru białego, ma za zadanie zatrzymywać większe cząsteczki zanieczyszczeń. Warstwa druga, o kolorze szarym, jest warstwą wzbogaconą węglem aktywnym i na niej następuje stopniowanie filtracji, odpowiada także za ograniczenie przedostawania się nieprzyjemnych zapachów. Warstwą o największym stopniu filtracji jest warstwa żółta, umieszczona jako ostatnia na drodze przepływu powietrza. Cechuje ją zdolność zatrzymywania zanieczyszczeń pochodzenia smogowego większych niż 2,5 µm oraz zanieczyszczeń biologicznych i pyłków.

Pomimo widocznej cechy kolorystycznej, na filtrach Ultra Pure KAMOKA umieszczany jest wskaźnik, w postaci strzałki, wskazujący kierunek przepływu powietrza, co istotnie ułatwia montaż.

Oferta handlowa filtrów Ultra Pure KAMOKA obejmuje 170 indeksów dedykowanych do samochodów czołowych producentów:

  • europejskich: VAG, Mercedes Benz, BMW, PSA, FCA, Renault, Dacia, Ford; Land Rover, Volvo, Opel;
  • azjatyckich: Kia, Hyundai, Mazda, Suzuki, Toyota/Lexus, Mitsubishi, Nissan, Honda, Subaru;
  • amerykańskich: Chevrolet, Chrysler, Jeep.

Atrakcyjność oferty zwiększa dostępność, w wybranych indeksach, filtrów Ultra Pure dedykowanych do samochodów przystosowanych do ruchu lewostronnego (samochody typu RHD). Szczegóły oferty handlowej filtrów kabinowych Ultra Pure KAMOKA dostępne są
w katalogu on-line na stronie: https://kamoka.pl/pl/m/catalogs.

Zalecenia w zakresie interwału wymiany filtrów kabinowych, nie są tak oczywiste jak
w przypadku filtrów oleju silnikowego. Wymiana filtra kabinowego zależy w ogromnej mierze od intensywności eksploatacji samochodu oraz środowiska, w którym ten samochód jest eksploatowany. Marka KAMOKA sugeruje zsynchronizowanie wymiany filtra kabinowego, np.: z wymianą oleju i filtra olejowego, stosując przykładowy interwał 15 000 km., co w oparciu o doświadczenie marki, jest zaleceniem istotnym i optymalnym.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Jack, 9 września 2021, 14:58 0 -2

te filtry są naprawdę świetne

Odpowiedz

Dolejlama, 10 września 2021, 12:47 1 0

Tak, ale tylko filtry.

Odpowiedz