Prosty sposób na głośną „hydraulikę”

, 28 lipca 2021, 23:39

Nadmierny hałas wydobywający się z silnika może mieć wiele przyczyn, które wymagają szczegółowej diagnostyki. Hałas może być skutkiem usterki panewek, wtryskiwaczy, sworzni tłokowych, ale statystycznie najczęściej hałasują hydrauliczne popychacze zaworów.  

Dlaczego tak się dzieje?

Jednym z elementów konstrukcyjnych tego elementu jest… olej silnikowy. Tworzy on poduszkę rozdzielająca elementy popychacza. Gdy olej jest słabej jakości lub jest wymieniany zbyt rzadko, bardzo często dochodzi do zatkania kanałów doprowadzających olej do kompensatora. A wtedy zanika poduszka olejowa i metal styka się z metalem co generuje charakterystyczny klekot. Najbardziej czuła jest szczelina wyrównująca cylinder i tłok zaworem sterującym i sam zawór popychacza. Rozmiar szczeliny i charakterystyka zaworu są dopasowane do lepkości oleju. Zamiana oleju lub pogorszenie jego właściwości np. przez wydłużenie interwału jego wymiany, może doprowadzić do usterki popychacza. Usterka tego elementu objawia się głośnym stukaniem i przyspiesza zużycie wszystkich współpracujących elementów układu rozrządu tj. wałka rozrządu, dźwigienek zaworowych i popychaczy.

Co robić kiedy popychacze głośno pracują?

W takiej sytuacji, w pierwszej kolejności należy wypłukać układ olejowy środkiem Engine Flush 2662, a następnie wlać świeży olej dedykowany do silnika (sprawdź katalog doboru oleju). Płukanie udrażnia kanały olejowe, szczelinę tłoka i zawór sterujący. W wielu przypadkach po takim zabiegu silnik zaczyna pracować normalnie.

Gdy płukanie silnika nie pomoże, znaczy to że popychacze są uszkodzone mechanicznie. W takiej sytuacji pozostaje wymiana popychaczy i elementów współpracujących na nowe. Niestety w wielu starszych samochodach taka operacja będzie nieopłacalna dlatego warto  rozważyć zastosowanie środka Liqui Moly – wyciszacz popychaczy nr 8345.

Jak to działa?

Wyciszacz popychaczy to dodatek na bazie estrów, który trwale powleka metalowe elementy silnika warstwą smarną. Dzięki dodatkowej ochronie hałas uszkodzonych elementów jest mocno tłumiony, dzięki czemu silnik pracuje znacznie ciszej.

Dodatek nie zwiększa lepkości oleju i jest w pełni bezpieczny dla silnika.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!