Części zamienne: 10 różnic między produktami OE (ORIGINAL EQUIPMENT) a standardowymi zamiennikami (MATCHING QUALITY)

, 16 czerwca 2021, 23:28

Brembo w 10 punktach wyjaśnia, jak właściwie odróżnić produkty OE (Original Equipment)  od standardowych zamienników (Matching Quality).

Original Equipment: dlaczego nie należy ich mylić z częściami „Matching Quality”. 10 punktów.

Wśród wielu różnych pytań, jakie coraz więcej osób zadaje Brembo, jedno z tych najbardziej drażliwych dotyczy części zamiennych do układów hamulcowych. Poza oponami trudno jest ocenić gołym okiem stan tego, co podlega okresowej wymianie – od oleju silnikowego po klocki hamulcowe, od płynu chłodzącego po filtry.

Najważniejsza kwestia dotyczy odróżniania produktów w OE (Original Equipment) od standardowych zamienników (Matching Quality) w przypadku hamulców, ale też szyb, części elektrycznych, a nawet elementów układu wydechowego. Już same te terminy są dosyć irytujące dlatego często w celu ich wyjaśnienia stosuje się porównanie jak w przypadku leków – oryginalnych, tych wypisanych przez lekarza z ich zamiennikami o innej nazwie handlowej.

Nie ma jednak nic bardziej mylnego, ponieważ różnica między częściami samochodowymi OE (Original Equipment) a standardowymi zamiennikami (Matching Quality) jest znaczna, nie tylko pod względem popularności danej marki czy nakładów na reklamę, ale o tym napiszemy w dalszej części artykułu. Najpierw jednak chcemy wyjaśnić czym jest  Brembo.

Jako producent układów hamulcowych i elementów pierwszego wyposażenia do wielu modeli samochodów (i motocykli) wielu światowych marek, dysponując fabrykami zlokalizowanymi w Europie, Ameryce Północnej i Południowej oraz Chinach, marka Brembo od ponad trzech dekad jest producentem oryginalnego wyposażenia (Original Equipment Manufacturer).

Poniżej wymieniamy 10 różnic między produktami OE (Original Equipment) a standardowymi zamiennikami (Matching Quality). Ale zanim szczegółowo je opiszemy, pragniemy podzielić się przydatną wskazówką pozwalającą na natychmiastowe i łatwe zidentyfikowanie produktów OE.

0) Jak rozpoznać produkt OE?

Wszystkie produkty OE można natychmiast rozpoznać, ponieważ na ich opakowaniach widnieje logo dostawcy OE. Nie inaczej jest z tarczami, klockami, regenerowanymi zaciskami, szczękami oraz bębnami z oferty Brembo Aftermarket.

 

1) Łatwo powiedzieć, że coś jest z żeliwa

Tarcze hamulcowe od zawsze były wykonane z żeliwa i po dziś dzień w większości samochodów poruszających się po drogach zastosowany jest ten rodzaj materiału. Wyjątkiem są ekskluzywne supersamochody, w których stosuje się materiały węglowo-ceramiczne. Jednak wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że termin „żeliwo” obejmuje różne rodzaje wariantów, które różnią się od siebie składem chemicznym, a tym samym skutecznością działania.

Brembo stosuje ponad 40 różnych wariantów żeliwa. Dobór komponentów OE dokładnie odzwierciedla bowiem materiał z pierwszego wyposażenia. Zamienniki mogą nie zapewniać tych samych standardów.

2) Wielki świat klocków

Gama klocków hamulcowych Brembo zapewnia najwyższe bezpieczeństwo hamowania, dzięki pełnej kontroli wszystkich faz ich produkcji: od badań i rozwoju produktu po fazę testów, w czasie której powstają mieszanki materiałów ciernych i przeprowadzane są obróbki mechaniczne.

Brembo wykorzystuje do produkcji klocków ponad 100 różnych mieszanek, które opracowywane są tak, aby zawsze oferować najbardziej odpowiednie rozwiązanie dla danego typu samochodu i sposobu jego prowadzenia, zarówno pod względem osiągów, jak i komfortu. Trudno wyobrazić sobie podobną różnorodność w przypadku producenta standardowych zamienników (Matching Quality).

3) Czasem pozory mylą

Na pierwszy rzut oka tarcza hamulcowa o jakości ekonomicznej może wydawać się podobna do tarczy OE, ale kto zapewni, że po kilku miesiącach użytkowania nadal trudno będzie je rozróżnić pod względem estetycznym? Nie ma bowiem gwarancji, że efekt powłoki lakierniczej będzie trwały po zamontowaniu jej w samochodzie.

Tarcze Brembo lakierowane w technologii UV gwarantują doskonałą odporność na korozję, co potwierdzają zarówno testy przeprowadzane w komorze mgły solnej jak i testy odporności na wilgoć. To nie tylko zapewnia atrakcyjne wrażenia estetyczne użytkownika samochodu, lecz także przekłada się na lepszą ochronę samej tarczy przed korozją i czynnikami atmosferycznymi.

4) Bezpieczeństwo tkwi w liczbach

Brembo ściśle współpracuje z producentami samochodów podczas tworzenia koncepcji nowych modeli i to już od samej fazy prototypowej, aby móc opracować najbardziej efektywny układ hamulcowy. Badanie elementów układu hamulcowego, w tym testy statyczne i drogowe, jest optymalizowane pod kątem danego modelu samochodu, w którym zostaną zamontowane.

Dzięki takiej właśnie współpracy Brembo zdobywa doświadczenie, które może wykorzystać we wszystkich swoich produktach, pamiętając o ścisłej tolerancji w zależności od zastosowanego systemu hamulcowego. Tego samego nie można niestety powiedzieć o producentach zamienników bez doświadczenia na rynku OE, w których może dochodzić do deformacji powierzchni hamującej (DTV) i drgań obracającej się tarczy (bicia).

5) Sekret tkwi w środku

Dawniej aby określić jakość tarczy, wystarczyło przyjrzeć się jej powierzchni i wykończeniu. Nowoczesne tarcze są jednak znacznie bardziej złożone niż może się wydawać. W ich wnętrzu bowiem zastosowano komory wentylacyjne, aby jak najszybciej rozpraszać ciepło, czego niestety nie widać gołym okiem bez przecięcia tarczy.

Niektóre tarcze OE wyróżniają się opatentowaną przez Brembo tzw. wentylacją filarową (PVT). Technologia ta, dzięki kształtowi i rozmieszczeniu filarów, pozwala na cyrkulację powietrza wewnątrz komory wentylacyjnej, a to umożliwia nie tylko lepsze odprowadzanie ciepła, lecz także tworzenie bariery zapobiegającej powstawaniu pęknięć. W tarczach Brembo najnowszej generacji filary mają różne kształty i są rozmieszczone na trzech obwodach wzdłuż powierzchni hamującej. Dostawcy standardowych zamienników (Matching Quality) nie są uprawnieni do stosowania opatentowanych przez Brembo, zaawansowanych systemów wentylacji PVT.

6) Wygląd zewnętrzny też się wyróżnia

Klocki Brembo poddawane są powierzchniowej obróbce termicznej znanej jako wypalanie (z ang. scorching), co gwarantuje maksymalną skuteczność nawet w najwyższych temperaturach.

Zwykle niestosowany w tanich klockach scorching pozwala z wyprzedzeniem usuwać gazy, które mogą powodować znaczne zmniejszenie współczynnika tarcia między tarczą i klockiem w wysokich temperaturach. Nie dochodzi więc tak często do zjawiska „fadingu”, a skuteczność hamulca nie spada wraz ze wzrostem temperatury.

7) Ciche hamulce

Oprócz optymalnego hamowania, klocki Brembo Original Equipment gwarantują również wysoki komfort użytkowania. Jest to możliwe dzięki różnym warstwom, z których składa się podkładka shim, czyli naprzemiennie ułożoną gumę, stal i gumę, co pozwala na odpowiednie tłumienie drgań. Kluczowy jest również wybór mieszanki, która nie tylko musi zapewniać bezpieczne i skuteczne hamowanie, lecz jednocześnie gwarantować maksymalny komfort zapobiegając powstawaniu irytującego hałasu czy pisków.

Nie trzeba dodawać, że niewielu jest producentów klocków standardowych (Matching Quality), którzy inwestują w badania i rozwój w tym zakresie.

8) Wielkiemu Bratu nic nie umknie

Każdy element układu hamulcowego Brembo jest wprowadzany na rynek tylko wtedy, gdy przejdzie najbardziej rygorystyczne testy, przeprowadzane w każdych warunkach użytkowania, nawet tych najbardziej ekstremalnych. Najpierw przeprowadzane są testy na statycznych stanowiskach pomiarowych, podczas których układ jest poddawany cyklom obciążenia wyższym niż te, jakie fizycznie mogą mieć miejsce w pojeździe w różnych warunkach otoczenia.

Następnie wykonuje się testy na stanowiskach dynamicznych, dzięki którym odtwarzana jest dynamika pojazdu, w którym dane elementy zostaną zamontowane. Również w tym przypadku wywierane są obciążenia większe od tych, które występują w rzeczywistych warunkach, aby określić wytrzymałość, skuteczność, komfort i funkcjonalność. Oczywiście są też testy drogowe. Niemal żadna firma produkująca tanie zamienniki nie posiada takich zasobów, metodologii ani maszyn.

9) Łatwy montaż

Opakowanie klocków hamulcowych Brembo zawiera przydatne informacje i dane techniczne, a także symbole międzynarodowych certyfikatów wymaganych na różnych rynkach.

Ponadto ich montaż jest ułatwiony dzięki szerokiej gamie akcesoriów i zestawów montażowych, które znajdują się w opakowaniu lub dzięki instrukcjom dostępnym na stronie internetowej. To nieodzowna pomoc w przypadku klocków kierunkowych, których montaż po niewłaściwej stronie tylko potęguje hałas i zużycie oraz ogranicza skuteczność hamowania.

10) Niech żyje zrównoważony rozwój

Zaangażowanie marki Brembo w zrównoważony rozwój i troskę o środowisko obejmuje wszystkie działania, już od najwcześniejszych etapów badań i rozwoju, w celu tworzenia coraz bardziej przyjaznych środowisku produktów, rozwiązań i procesów. Podejście to zauważa się również w różnych procesach produkcji standardowych komponentów.

Sposób lakierowania przyjęty przez Brembo przewiduje suszenie za pomocą lamp UV. Ponieważ lakiery UV powstają na bazie wody, różnią się od tradycyjnych farb opartych na rozpuszczalnikach chemicznych. Zużycie energii jest więc niższe i nie są emitowane do atmosfery żadne lotne związki organiczne.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

A6C6, 21 czerwca 2021, 21:42 2 0

Werteille z Gordona najlepsze. Mam w swoim 400 konnym aucie i dają radę.

Odpowiedz