Układ chłodzenia do kontroli

, 1 czerwca 2021, 23:17

Silnik w sezonie wakacyjnym jest szczególnie narażony na usterki układu chłodzenia. Korki i wysoka temperatura sprawiają, że nawet najmniejsza usterka, taka jak zanieczyszczenie chłodnicy czy drobne wycieki, mogą doprowadzić do poważnej awarii. Aby nie dopuścić do takiej sytuacji warto regularnie, przy okazji wymiany płynu chłodniczego, przeczyścić cały układ chłodzenia i prewencyjnie dolać preparat uszczelniający.

Na wstępie warto przypomnieć, że wymiana płynu chłodniczego powinna być wykonywana co dwa lata. Płyn nie tylko chłodzi silnik, ale także chroni przed korozją i smaruje uszczelnienia pompy wody.

Płukanie układu obowiązkowe

Warto pamiętać, że z biegiem czasu powoli traci swoje właściwości i właśnie dlatego trzeba go okresowo wymieniać. Przy okazji tego zabiegu polecamy wypłukanie układu chłodzenia, które należy wykonać profilaktycznie przy każdej wymianie płynu. W układzie chłodzenia osadza kamień kotłowy, rdza i resztki oleju. Oprócz zmniejszenia wydajności całego układu zanieczyszczenia mogą np. zablokować termostat i doprowadzić do wypalenia uszczelki pod głowicą.

Wystarczy wlać do zbiorniczka wyrównawczego lub chłodnicy preparat płuczący Liqui Moly nr 2699 lub zastosować koncentrat (1 l starcza na 50 litrów płynu). W przypadku działania profilaktycznego, preparat należy wlać do starego płynu i uruchomić silnik na około 20 minut, oczywiście podczas tego procesu należy włączyć ogrzewanie.

Systematyczne stosowanie płukanki pozwoli na uniknięcie zapchania nagrzewnicy i poprawi wydajność całego układu. Jeżeli w zbiorniczku wyrównawczym znajdują się ślady oleju to w pierwszej kolejności należy wylać stary płyn i nalać wody demineralizowanej.

Dopiero teraz aplikujemy płukankę. W tym przypadku również uruchamiany silnik na około 20 minut. Jeżeli po zastosowaniu płukanki płyn nadal będzie brudny należy całą procedurę powtórzyć.

Ochrona przed wyciekami

Nieszczelność układu chłodzenia jest bardzo niebezpieczna dla silnika. Utrata płynu grozi uszkodzeniem silnika, a w najlepszym przypadku wypaleniem uszczelki pod głowicą.

Oczywiście można naprawić lub wymienić uszkodzone elementy, ale nie zawsze mamy na to czas i pieniądze lub usterka wydarzy się w trasie.

W takim przypadku idealnie sprawdzi się preparat do uszczelniania nieszczelności Liqui Moly nr 8347 150 ml na 5l litrów płynu lub koncentrat nr 20457 250 ml na 40 litrów płynu.
Najczęściej mamy do czynienia z wyciekami płynu chłodniczego na zewnątrz, ale często zdarza się, że płyn przenika do komory spalania, a to objawia się intensywnym białym dymem wydobywającym się z rury wydechowej. Niezależnie od rodzaju usterki, w awaryjnej sytuacji polecamy zastosowanie uszczelniacza Liqui Moly.

Co ważne uszczelniacz można stosować profilaktycznie przy okazji każdej wymiany płynu. Preparat jest aktywny przez cały czas eksploatacji płynu. Dzięki temu zabiegowi zabezpieczamy silnik na wypadek pojawiania się małych nieszczelności. Preparat nie brudzi płynu, nie zapycha nagrzewnicy i skutecznie niweluje nieszczelności i wycieki.

Jak to możliwe?

Polimerowe cząstki znajdujące się w preparacie reagują z powietrzem i spalinami, dzięki czemu tworzą trwałą powłokę, która uszczelnia wyciek.
Co ciekawe taka prowizoryczna naprawa sprawdza się na długi czas. Preparat będzie krążył w układzie chłodzenia, a w razie awarii uszczelni uszkodzone miejsce.

Jak i kiedy stosować?

Preparat wystarczy wlać do układu chłodzenia, uruchomić silnik i… gotowe. Uszczelniacz można stosować razem z płynem chłodniczym, a w sytuacji awaryjnej również z wodą.

Pamiętajmy, że zagotowanie płynu chłodniczego może doprowadzić do usterki uszczelki pod głowicą i zwichrowania tejże. W ekstremalnych przypadkach przegrzanie silnika może doprowadzić do nieodwracalnego odkształcenia cylindrów, uszkodzenia pierścieni tłokowych (utrata sprężystości), a nawet może przyczynić się do zatarcia silnika.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

któś, 5 czerwca 2021, 17:32 2 -1

na forum mechanika jest taki jeden co na śniadanie/obiad/kolacje spożywa produkty L.M.
skubaniec pisze poematy na temat wszelkiego rodzaju specyfików L.M.
mam wrażenie że ten filozof/przzygłup/ rowerzysta nawet freda tym smaruje.

Odpowiedz