Podwójne bezpieczeństwo w okresie zimy

, 21 listopada 2012, 13:43

Nawet najlepsze opony zimowe stają się bezużyteczne, jeżeli amortyzatory w samochodzie są wadliwe, gdyż wpływa to niekorzystnie na przyczepność, a tym samym bezpieczeństwo jazdy. Dlatego Bilstein doradza, aby przy okazji obowiązkowej wymiany opon letnich na zimowe sprawdzać stan techniczny elementów zawieszenia takich jak amortyzatory i sprężyny.

Zbyt często bagatelizuje się wpływ zużytych amortyzatorów na bezpieczeństwo zimowej jazdy: wydłużona droga hamowania, wcześniejsze występowanie aquaplaningu, brak przyczepności i zwiększenie niebezpieczeństwa poślizgu na zakrętach powodują nieobliczalne ryzyko jazdy. Przeprowadzone przez przeszkolonych pracowników serwisowych jazdy próbne oraz testy zawieszenia są tego dowodem, a jednocześnie przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa jazdy w zimie.

Wielu kierowców nie docenia funkcji bezpieczeństwa jakie spełniają amortyzatory i elementy tłumienia drgań. Właściwy kontakt opony z nawierzchnią zapewnia tylko pełna siła tłumienia.

Efekty używania wadliwego amortyzatora są niestety fatalne: do 20 proc. wydłużona droga hamowania jak też zaburzenie funkcjonowania elektronicznych systemów wspomagania jak ABS i ESP znacznie pogarszają sytuację na drodze i zwiększają zagrożenie bezpieczeństwa w przypadkach nagłego hamowania lub manewrach wymijania. Niestabilność na zakrętach jak i wcześniej wymieniony aquaplaning stanowią dodatkowy potencjał ryzyka.

Liczba wypadków mówi sama za siebie. Według przeprowadzonych badań, w ponad pięćdziesięciu procentach współodpowiedzialnym „sprawcą” wypadków z udziałem pojazdów o przebiegu ponad 150 000 km, są niesprawne amortyzatory. Ale dotyczy to również młodszych samochodów. Zużycie amortyzatorów następuje stopniowo i ze względu na przyzwyczajenie kierowcy jest często niezauważone. Dlatego specjaliści od zawieszeń Bilstein zdecydowanie zalecają, aby przy okazji wymiany opon letnich na zimowe przeprowadzić badanie amortyzatorów i sprężyn.

Szczególnie nierównomierne zużycie bieżnika opon, uszkodzone odbojniki i osłony, wyciek oleju na amortyzatorze, skorodowane lub uszkodzone sprężyny można jednoznacznie zidentyfikować podczas wymiany opon. Tak samo tarcze i klocki hamulcowe powinny być poddane ocenie fachowcy. Rzetelna informacja o możliwych zagrożeniach bezpieczeństwa buduje zaufanie klientów. Generalnie zaleca się, aby rutynowe badania związane z bezpieczeństwem elementów pojazdu były przeprowadzane co 20 000 km.

Pamiętajmy również o tym, iż niesprawne amortyzatory w znacznym stopniu wpływają na naszą koncentrację podczas jazdy. Wadliwe amortyzatory w naszym aucie mogą powodować większe zmęczenie organizmu podczas prowadzenia pojazdu, gdyż automatycznie wymuszają większą koncentrację kierującego w warunkach drogowych. Przekłada się to bezpośrednio na zmęczenie kierowcy podczas jazdy co skutkuje ryzykiem zmniejszenia bezpieczeństwa na drodze oraz zagrożeniem dla niego samego jak również innych użytkowników na drodze, w szczególności w trudnym okresie jesienno-zimowym.

Sprawność amortyzatorów może być sprawdzona podczas jazdy próbnej lub zbadana na testerze zawieszenia i potwierdzona szczegółowym wydrukiem. Należy bezwzględnie pamiętać, aby amortyzatory i sprężyny były zawsze wymieniane parami. Zapobiega to powstawaniu różnic tłumienia. Ponadto, zwiększa się stabilność toru i minimalizuje zagrożenie bezpieczeństwa.
 

Dowiedz się więcej

Moduły amortyzatorów powietrznych firmy Bilstein (Przygotowała firma Bilstein)
Moduły amortyzatorów powietrznych firmy Bilstein (Przygotowała firma Bilstein)

Audi, BMW, Bugatti, Jaguar, Lotus, Mazda, Mercedes-Benz, Mitsubishi, VW – długa jest lista firm samochodowych, które zaufały Bilstein-owi. Począwszy od sportowego super auta Bugatti Veyron poprzez Mercedesa klasy S i Maybacha, skończywszy na Porsche 911 – jest to cały szereg modeli samochodowych wyposażonych w technologię Bilstein o wysokiej wydajności. Współpracując z przemysłem samochodowym Bilstein projektuje […]

Bilstein na Targach Essen Motor Show 2013
Bilstein na Targach Essen Motor Show 2013

Podczas motoryzacyjnych Targów Essen Motor Show 2013 firma Bilstein zaprezentuje zwiedzającym historyczną podróż od modelu Opel Kadett C GT/E Rallye do osiągającego ponad 600 KM Aston Martina V12 Vantage GT3. Punktem wspólnym prezentowanych modeli będą oczywiście elementy zawieszenia Bilstein. Bilstein w samochodach sportowych W roku 2013 prezentacja produktów Bilstein skoncentruje się na nowych rozwiązaniach typu […]

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 25 listopada 2012, 18:20 0 0

"jak rozpoznać uszkodzony amortyzator" patrząc na instrukcje obrazkową, to w zasadzie zawsze amortyzator może być zepsuty... na większość czynników mogą mieć wpływ zupełnie inne elementy [adres URL]

Odpowiedz