Czy wiesz jak korzystać z systemów bezpieczeństwa w Twoim samochodzie?

, 28 kwietnia 2021, 23:32

Nowoczesne pojazdy wyposażone są w bardzo zaawansowane systemy wspierające kierowcę w prowadzeniu auta. Od 2014 r. wszystkie nowe auta są wyposażone w system ESP. Obecnie pełni on nie tylko funkcje bezpieczeństwa utrzymania pojazdu w zamierzonym torze jazdy, ale posiada wiele funkcji podnoszących komfort. Np. wspomaganie ruszania na wzniesieniu czy autonomiczne hamowanie podczas parkowania.

Nawet jeśli korzystanie z prostych systemów takich jak ruszanie na wzniesieniu jest proste, to bardziej zaawansowane funkcje wymagają już wiedzy w jaki sposób wpływają na zachowanie pojazdu.

Podobne tylko z nazwy

Pozornie podobne, dwa systemy o bardzo zbliżonej nazwie mogę działać inaczej. Dla przykładu system utrzymywania pasa, a system zapobiegania przekroczenia linii mimo, że wydawałoby się działają podobnie, to jednak znacznie się różnią. Pierwszy z nich to system, który za pomocą kamer rozpoznaje pas, po którym się porusza pojazd i utrzymuje go na nim. Wykorzystywany jest do tego aktywny układ kierowniczy, a samo utrzymanie w pasie przebiega w sposób łagodny, bardzo zbliżony do działań kierowcy. Jeśli system wykryje, że kierowca nie trzyma rąk na kierownicy zasygnalizuje to, a jeśli kierowca nie przejmie kontroli auto zostanie zatrzymane. W niektórych pojazdach po zatrzymaniu następuję automatyczne wykonanie telefonu do działu bezpieczeństwa. Natomiast drugi system, którego zadaniem jest utrzymanie pojazdu w pasie działa w sposób gwałtowny. Jeśli pojazd zbliża się do linii zostają przyhamowane koła po przeciwnej stronie co powoduje dość chaotyczne zachowanie auta. Wygląda to tak jakby auto „odbijało się” od niewidzialnych ścian usytuowanych na liniach.

Aktywne tempomaty

Inny bardzo popularny system montowany w pojazdach to aktywny tempomat. System ten jest w stanie przyhamować pojazd i dostosować prędkość do auta poprzedzającego. Samochody japońskie utrzymują zadaną prędkość jeśli przed pojazdem nie ma innych pojazdów, natomiast auta z grupy VW w trybie aktywnego tempomatu nie wyprzedzą innego pojazdu z prawej strony. Czyli jeśli na lewym pasie porusza się pojazd wolniej jadący auto dostosuje prędkość do auta po lewej stronie. Może to doprowadzić do niebezpiecznej sytuacji, gdy np. jadące przed nami auto zjedzie na lewy pas przeznaczony do skrętu w lewo i zacznie gwałtownie hamować. W tej sytuacji także pojazd z systemem aktywnego tempomatu zacznie gwałtownie hamować, co może doprowadzić do najechania na tył pojazdu.

Rozważna jazda

Jak wynika z artykułu, istnieje obecnie wiele systemów podnoszących bezpieczeństwo. Dlatego tak ważne jest, aby każdy właściciel auta zapoznał się i wiedział w jaki sposób działają, by móc zapobiec niebezpiecznym sytuacjom, które mogą się pojawić na drodze. Niestety nie jest to proste, gdyż w instrukcjach obsługi często widnieje tylko informacja o systemie bez opisu, w jaki sposób on działa. Czasem, aby się przekonać, należy sprawdzić system w kontrolowanych warunkach, ale jak wiele osób jest w stanie to zrobić?

Dlatego warto poruszać się po drogach w taki sposób, aby korzystanie z systemów bezpieczeństwa nie było potrzebne, ponieważ żaden system nie zastąpi logicznego myślenia i przewidywania.

Czy wiesz, że:

Firma Bosch jest pionierem w rozwoju pasywnych i aktywnych systemów bezpieczeństwa. Najnowsze systemy wykorzystują kamery i sztuczną inteligencję do oceny sytuacji na drodze i wykonania prawidłowego manewru.

Artykuł sponsorowany Bosch

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!