Dynamiczna wymiana oleju z Liqui Moly – usługa na czasie

21 kwietnia 2021, 23:02

Na ulicach polskich ulic już co siódmy samochód ma automatyczną skrzynię biegów.

W przypadku nowych aut, ten odsetek jest jeszcze większy bowiem już co piąty nowy samochód ma automat. Co ciekawe wzrost tego segmentu nie idzie w parzę z ilością warsztatów, które oferują profesjonalny serwis tych podzespołów. Wielu mechaników nie podejmuje się nawet usługi wymiany oleju. Obawiają się pogorszenia pracy skrzyni biegów i ewentualnych roszczeń niezadowolonych klientów. Presja klientów będzie coraz większa więc chyba najwyższy czas, aby się przełamać. Podpowiadamy jak bezpiecznie przeprowadzić procedurę wymiany oleju nie narażając się na kłopoty.

Jak nie wymienisz oleju – wymienisz skrzynię

Wielu kierowców przyzwyczajonych do manualnych skrzyń biegów często nie zdaje sobie sprawy, że w skrzyni biegów jest olej, który trzeba wymieniać. Najczęściej zaczynają się interesować tym tematem w chwili pierwszych problemów ze skrzynią. Szarpanie przy ruszaniu, długie przełączanie przełożeń to chwile, kiedy kierowca osobiście doświadcza efektów zaniedbania wymiany oleju. Okazuje się, że w skrzyni zużywają się zarówno koła przekładni planetarnych, łożyska, a nawet sprzęgło hydrokinetyczne. Oczywiście największym źródłem problemów jest zużycie tarcz sprzęgłowych. To one są przyczyną większości zanieczyszczeń znajdujących się w skrzyni biegów. W każdym „automacie” znajdują się wielotarczowe mokre sprzęgła, które są przyczyną utleniania i zanieczyszczania oleju. W ekstremalnych sytuacjach pomiędzy tarczami powstaje temperatura rzędu 400 st. Celsjusza, a to przyczynia się do utleniania środka smarnego, zmniejszania jego zdolności myjących i dyspergujących.

Choć normy temperatur pracy nie są przy tym przekraczane, olej, starzejąc się, traci swe pierwotne właściwości, więc z czasem nie spełnia wszystkich stawianych mu wymagań. Zwiększa się lub zmniejsza jego gęstość, lepkość, własności smarne, myjące itd. Skrzynia ulega wówczas przyspieszonemu zużyciu. Gdy temperatury dopuszczalne zostaną przekroczone, skrzynia w skrajnych przypadkach może nawet ulec natychmiastowej awarii. Innymi słowy, z biegiem czasu olej czarnieje i nie jest w stanie wymywać zanieczyszczeń, które sukcesywnie zatykają kanały i zawory sterujące pracą skrzyni. Niewłaściwe działanie tych elementów jest odczuwalne przez kierowcę w postaci szarpania i niewłaściwego zmieniania przełożeń. Aby nie dopuścić do takiej sytuacji należy regularnie zmieniać olej i przy okazji płucząc wnętrze skrzyni specjalnym preparatem. I nie chodzi tu tylko o dolewanie oleju, bo tak śmiało możemy nazwać „wymianę statyczną”, tylko całkowite zastąpienie starego oleju świeżym. Taki proces jest możliwy podczas „wymiany dynamicznej”. Wymiana grawitacyjna w większości klasycznych automatów pozwala na spuszczenie około połowy środka smarnego. Reszta oleju pozostaje w konwerterze (sprzęgle hydrokinetycznym), pompie i kanałach olejowych. Oczywiście są też wyjątki od tej reguły tzn. samochody wyposażone w śrubę spustową konwertera, ale to rozwiązanie spotykane jest raczej w starszych pojazdach. Wspominamy o tym dlatego, że znane są przypadki bezawaryjnej pracy takiej skrzyni nawet przez 1 000 000 km! Fakt ten dosyć dobrze działa na wyobraźnię i uświadamia jak ważne jest wymienianie całego oleju w skrzyni biegów.

Właśnie dlatego olej najlepiej wymieniać dynamicznie. Dynamiczna wymiana oleju polega na włączeniu się w obieg oleju skrzyni biegów specjalnym urządzeniem i przeprowadzenie wymiany oleju w trakcie, gdy silnik i skrzynia biegów pracują. Pozwalamy, aby pompa oleju skrzyni biegów „wypchnęła” cały olej ze skrzyni biegów i w jego miejsce sukcesywnie wtłaczamy nowy, świeży olej.

Urządzenie Liqui Moly Gear Tronic 2

Warto wspomnieć, że wymiana dynamiczna jest bardzo bezpieczna, jednakże musi być wykonywana odpowiednim urządzeniem.

Urządzenie Geartronic 2 powstało dzięki współpracy doświadczonego producenta m.in. układów chłodzenia i filtracji z wieloma warsztatami napraw automatycznych skrzyń biegów.

Urządzenie posiada w zestawie zestaw adapterów przyłączeniowych do większości modeli skrzyń biegów. Co bardzo ważne urządzenie automatycznie wykrywa kierunek przepływu oleju i dopasowuje ciśnienie tłoczenia do ciśnienia panującego w skrzyni biegów. Co równie istotne urządzenie posiada bardzo wydajną pompę, dzięki czemu nie ma ryzyka zapowietrzenia nawet najbardziej wymagających skrzyń biegów. Oczywiście urządzenie posiada wagi i adaptery do podłączenia wag zewnętrznych, dzięki czemu istnieje możliwość wymiany oleju bezpośrednio z beczek. Niewątpliwie bardzo ważna jest również możliwość aplikacji dodatku czyszczącego.

Zanim wymienisz olej wypłucz skrzynię

Przy okazji wymiany dynamicznej warto zastosować płukankę do skrzyni biegów. Stary olej nie ma już właściwości myjących i nie przyjmuje zanieczyszczeń. Nowy olej wymywa zanieczyszczenia, dlatego należy doprowadzić do sytuacji, kiedy świeży olej nie będzie miał już czego płukać. Dodatek płuczący należy dolać do starego oleju przy użyciu Geartronic 2 i wypłukać wszystkie zakamarki skrzyni mieszaniną starego oleju z dodatkiem. W tym celu po aplikacji preparatu i przestawieniu urządzenia na funkcję „by pass” należy uruchomić silnik i przez około 10 minut przełączać biegi. Dzięki temu zabiegowi oczyścimy wszystkie kanaliki i zawory sterujące skrzyni. Płukanie jest opłacalne również w wymiarze finansowym, ponieważ podczas wymiany dynamicznej okienko kontrolne na powrocie szybciej zrobi się jasne i klarowne, dzięki czemu zużyjemy mniej świeżego oleju.

Co równie ważne urządzenie ma przyjazną obsługę i menu w języku polskim. Oczywiście Gear Tronic 2 posiada  drukarkę, która na życzenie klienta może wydrukować raport z przeprowadzonej usługi.

Jakość oleju jest kluczowa

Olej w skrzyni musi spełniać specyfikację producenta pojazdu i nie wolno dobierać go na podstawie barwy lub lepkości. Zły olej może powodować twardą lub zbyt miękką zmianę biegów, opóźnione ruszanie w przód lub w tył i dziwne odgłosy pracy. Aby nie ryzykować usterki warto dobierać olej w sprawdzonym miejscu np. w internetowym katalogu doboru oleju na www.liqui-moly.pl

Artykuł sponsorowany Liqui Moly

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Jesteśmy, 23 kwietnia 2021, 20:09 1 -1

automat przy 200tkm z niewymienianym olejem ma już stwardniałą gumę na wardze uszczelniającej tłoka.Funkcje uszczelnienia i tym samym dociskaniu tarczek spełnia szlam powstający w wyniku tarcia.Po płukance takiej skrzyni ,,boom voyage"

Odpowiedz