Serwisowanie klimatyzacji w pojazdach hybrydowych według Delphi Technologies

, 31 marca 2021, 23:49

Choć pojazdy hybrydowe wciąż stanowią relatywnie niewielką część rynku, jeśli porównamy je do pojazdów wykorzystujących tradycyjne układy przeniesienia napędu, to popularność hybryd stale rośnie. Jest to tendencja, która będzie się utrzymywać przez wiele kolejnych lat. Jeśli więc nie miałeś dotąd okazji zaznajomić się z podstawowymi układami, w które wyposażone są hybrydy, to teraz nadarza się ku temu dogodna okazja.

Jednym z takich układów jest układ klimatyzacji. Tak samo jak w przypadku pojazdów wyposażonych w konwencjonalne układy napędowe, klimatyzacja w hybrydach również wymaga regularnego serwisowania. Większość czynności wykonywanych podczas serwisu jest podobna, jednak występują tu pewne różnice, o których należy wiedzieć, by móc sprawnie przeprowadzić serwis klimatyzacji w pojazdach hybrydowych.

To, co w pierwszej kolejności odróżnia pojazdy hybrydowe od ich konwencjonalnych odpowiedników, to obecność baterii wysokiego napięcia. Baterie charakteryzują się napięciem od 14 do ponad 200 wolt, co dodatkowo utrudnia zadanie. Dlatego każdorazowo przed serwisem klimatyzacji w tego typu pojeździe kluczowe jest zachowanie szczególnej ostrożności. Przed rozpoczęciem pracy z pojazdem hybrydowym należy odciąć zasilanie, by uniknąć ryzyka porażenia prądem elektrycznym podczas pracy wewnątrz lub wokół sprężarki elektrycznej. Dlatego zaleca się, by pracy przy samochodach wyposażonych w układy wysokiego napięcia podejmowali się wyłącznie certyfikowani specjaliści.

Kolejna różnica jest związana z budową i działaniem samych części. Hybrydy wcześniejszych generacji, takie jak Toyota Prius (roczniki 2001-2003), są wyposażone w sprężarkę spiralną napędzaną przez napęd pasowy gdy silnik pracuje, lub elektrycznie przy wyłączonym silniku.

Jednak większość hybryd nowej generacji (od roczników 2004 wzwyż) wykorzystuje już sprężarki elektryczne. Składają się one ze sprężarki ślimakowej oraz bezszczotkowego silnika prądu stałego i są zasilane prądem elektrycznym o wysokim napięciu. Dzięki sprężarce elektrycznej, klimatyzacja w pojeździe hybrydowym może działać nawet wtedy, gdy silnik tego pojazdu jest wyłączony.

Poza tym, że od swoich konwencjonalnych odpowiedników napęd hybrydowy różni się częściami i konstrukcją, to największa różnica dotyczy oleju stosowanego w układzie klimatyzacji. W tradycyjnych układach klimatyzacji stosuje się oleje estrowe lub oleje PAG, ale wszystkie pojazdy hybrydowe wymagają specjalnego rodzaju oleju poliestrowego (POE). Olej ten posiada właściwości dielektryczne i nie przewodzi prądu, co pozwala na smarowanie sprężarki przy jednoczesnym zapewnieniu ochrony uzwojenia.

Badania dowodzą, że nawet 1% oleju PAG w klimatyzacji pojazdu hybrydowego może negatywnie wpłynąć na jego właściwości dielektryczne, zmniejszając rezystancję izolacji sprężarki z ponad 10 Megaomów do poniżej 1 Megaoma. Pod wpływem tej zmiany może dojść do uszkodzenia sprężarki lub jej całkowitego wyłączenia spowodowanego spadkiem napięcia. Co gorsza, może dojść do przebicia prądu o wysokim napięciu do obudowy sprężarki oraz połączonych z nią części, powodując dotkliwe i grożące śmiercią porażenie prądem elektrycznym. Dlatego niektórzy producenci pojazdów w przypadku zanieczyszczenia układu klimatyzacji nieodpowiednim typem oleju zalecają wymianę wszystkich części tego układu, co może drogo kosztować użytkownika pojazdu, któremu przydarzy się taka „przygoda”.

By uniknąć takich niepożądanych sytuacji należy stosować odpowiedni rodzaj oleju. Warsztaty samochodowe powinny zaopatrzyć się w stację obsługi klimatyzacji zgodną ze specyfikacją J2788H – jest ona dostosowana do pracy zarówno z pojazdami konwencjonalnymi, jak i hybrydowymi. Jeśli warsztat nie posiada takiego urządzenia, to w żadnym wypadku nie należy stosować konwencjonalnych stacji obsługi klimatyzacji do napełniania układów klimatyzacji w pojazdach hybrydowych wyposażonych w elektryczną sprężarkę, ponieważ pozostałości oleju estrowego lub PAG zanieczyszczające elementy urządzenia mogą dostać się do układu podczas napełniania.

Jak widać serwisowanie układu klimatyzacji w pojazdach hybrydowych nie nastręcza szczególnie dużych trudności; należy jednak pamiętać, że różni się ono od sposobu serwisowania w przypadku pojazdów konwencjonalnych. Będąc świadomym omówionych rozbieżności, stosując się do ostrzeżeń, a także inwestując w odpowiednie narzędzia i szkolenia, będziesz mógł wykonywać tego typu usługi serwisowe; warto pamiętać, że ich rynek stale rośnie i jest dochodowy.

Delphi Technologies oferuje szeroką gamę części znajdujących zastosowanie w układach klimatyzacji zarówno pojazdów konwencjonalnych, jak i hybrydowych.

Sprężarki Delphi Technologies to:

  • Ponad 50 lat doświadczenia w zakresie układów klimatyzacji
  • Rygorystyczne testy pod kątem wytrzymałości i niezawodności
  • Gwarancja potwierdzona w praktyce — statystycznie mniej niż jeden incydent na tysiąc pojazdów
  • Lekka, wydajna konstrukcja zapewniająca skuteczniejsze chłodzenie, mniejsze zużycie paliwa i większą wytrzymałość
  • Rozwiązanie przyjazne dla środowiska — wyciek czynnika chłodniczego wynosi mniej niż 0,5 kg w okresie 40 lat
  • Dokładna diagnostyka obejmująca kontrolę uruchomienia sprzęgła kompresora

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Klima_sie_bawi, 1 kwietnia 2021, 9:02 3 -2

Z tym olejem dielektrycznym to bzdura... Olej po prostu nie rozuszcza izolacji drutu stojanu przez co silnik elektryczny nie ulega uszkodzeniu

Odpowiedz